Ge mig tips på rollspel som gör en viss mekanik bra: att samla på sig på olika hamnar/former/demonkontrakt. Låt mig ge lite sammanhang:
Jag älskar Pokémon. Jag gillar även Persona-spelen (iofs, bara spelat 2 och 5 och inte klarat någotdera). Sen håller jag på och läser om Animorphs-böckerna just nu.
Helt enkelt: det finns något särskilt hos mig som tycker om idén att samla på mig olika monster/djur med olika förmågor och använda dem. Framför allt lockar idén att på något vis förkroppsliga/förvandla sig till varelsen (som i Animorphs och Persona). Men det är inte bara rollspel där man kan spela någon slags hamnskiftare överlag som jag är ute efter. Utan just möjligheten att samla på sig olika former/krafter allt eftersom rollspelet fortsätter. Inte heller som automatisk grej man får av erfarenhetspoäng heller, utan just att man i själva berättelsen gör saker för att låsa upp formerna.
Jag är nog inte den enda som gillar tanken att samla på mig djur. När jag spelledde Dungeons & Dragons 5e hade jag en tonåring med i spelgruppen som inte brydde sig så mycket om striderna eller de politiska intrigerna - hon ville mest tämja alla vilddjur gruppen träffade på djungeln!
Jag tittar lite på Idiot Teenagers with a Death Wish, som är gratis och baserar sig på Animorphs. Men dels baserar den sig på Blades in the Dark, vilket jag inte riktigt känner är rätt för mig - och dels tycker jag inte den tillfredställer mitt sug efter ett pokédex, eftersom den inte listar en massa förslag på djur. Utan har mer svepande antaganden så som, "du kan få följande bonus om du morfar till ett djur som är väldigt stort".
Sen kollar jag också på Pokérole (ett fangjort Pokémon-rollspel). Där finns fördelen att det bokstavligen finns hundratals varelser med tydliga stats att välja mellan, men systemet är också rätt crunchy, eftersom den försöker sig på att imitera tv-spelens stridssystem med olika attacker, träning inför utveckling osv.
Vilka rollspel känner ni till som gör det här bra? Låter mig fylla ett pokédex av olika former att skifta mellan?
Jag älskar Pokémon. Jag gillar även Persona-spelen (iofs, bara spelat 2 och 5 och inte klarat någotdera). Sen håller jag på och läser om Animorphs-böckerna just nu.
Helt enkelt: det finns något särskilt hos mig som tycker om idén att samla på mig olika monster/djur med olika förmågor och använda dem. Framför allt lockar idén att på något vis förkroppsliga/förvandla sig till varelsen (som i Animorphs och Persona). Men det är inte bara rollspel där man kan spela någon slags hamnskiftare överlag som jag är ute efter. Utan just möjligheten att samla på sig olika former/krafter allt eftersom rollspelet fortsätter. Inte heller som automatisk grej man får av erfarenhetspoäng heller, utan just att man i själva berättelsen gör saker för att låsa upp formerna.
Jag är nog inte den enda som gillar tanken att samla på mig djur. När jag spelledde Dungeons & Dragons 5e hade jag en tonåring med i spelgruppen som inte brydde sig så mycket om striderna eller de politiska intrigerna - hon ville mest tämja alla vilddjur gruppen träffade på djungeln!
Jag tittar lite på Idiot Teenagers with a Death Wish, som är gratis och baserar sig på Animorphs. Men dels baserar den sig på Blades in the Dark, vilket jag inte riktigt känner är rätt för mig - och dels tycker jag inte den tillfredställer mitt sug efter ett pokédex, eftersom den inte listar en massa förslag på djur. Utan har mer svepande antaganden så som, "du kan få följande bonus om du morfar till ett djur som är väldigt stort".
Sen kollar jag också på Pokérole (ett fangjort Pokémon-rollspel). Där finns fördelen att det bokstavligen finns hundratals varelser med tydliga stats att välja mellan, men systemet är också rätt crunchy, eftersom den försöker sig på att imitera tv-spelens stridssystem med olika attacker, träning inför utveckling osv.
Ungefär ett år sen filade jag lite på lösa idéer för något som använde År 0-motorn och skulle likna Persona-spelen, där man växlar mellan vilken Persona ( ≈ jungiansk arketyp) man får sin magi ifrån, typ. Och för att låsa upp fler så måste man bli kompis med demoner/monster i världen. Min tanke för reglerna var att när RP gör något på egen hand, rullar man färdighet + kopplad grundegenskap, så som man burkar göra med År 0 (t ex Slåss + Styrka för att slå någon). Men när man använder sig sin "persona" är det magiska attacker där två grundegenskaper kombineras, och kan t ex ha kravet att lyckas med rull på Kyla + Styrka.
Där tänkte jag mig att man börjar med en persona/arketyp (namngiven efter en mytologisk hjälte, t ex), men genom att samla på en resurs (magiska pärlor?) från att slåss mot eller bli kompis med monster, kan man låsa upp fler personor. Som har olika kombinationer av grundegenskaper, och vars attacker gör olika saker. Däremot är man bara aktivt kopplad till en i taget, man kan inte byta mitt i en strid.
Där tänkte jag mig att man börjar med en persona/arketyp (namngiven efter en mytologisk hjälte, t ex), men genom att samla på en resurs (magiska pärlor?) från att slåss mot eller bli kompis med monster, kan man låsa upp fler personor. Som har olika kombinationer av grundegenskaper, och vars attacker gör olika saker. Däremot är man bara aktivt kopplad till en i taget, man kan inte byta mitt i en strid.
Vilka rollspel känner ni till som gör det här bra? Låter mig fylla ett pokédex av olika former att skifta mellan?