Rickard
Urverk speldesign
Så här tycker jag att ett rollspel ska vara skrivet:
Sedan har jag också några designfinesser i detta spel:
Ögna gärna igenom dokumentet. Det jag är lite orolig över är att det ålderdomliga språket gör spelet svårt att följa. Rent krasst är spelet ett äventyr med 10 kroppspoäng, där varje steg för att nedlägga monstret drar av på kroppspoängen.
- En tydlig pitch som sätter premissen i spelet.
- En tydlig spelstruktur för spelet, där gruppen får inspirationskällor att stoppa in i spelstrukturen, så att de får ut unika resultat. I detta spel är det en värld insinuerad av bilder och formuleringar.
- Tydliga roller med vad som förväntas av dem. De är stalkers som jagar monster. En deltagare tar rollen av världen.
Sedan har jag också några designfinesser i detta spel:
- Avsmalnande mekanik så att man vill bryta mot det. Det ska exempelvis finnas fem förgjorda karaktärer men de är så enkla att dekonsturera att folk lätt kan göra egna.
- Rubriker som förklarar spelet i innehållsförteckningen. De ska bilda sin egen historia.
- Slagen säger något om rollpersonen. Spelaren väljer några input som sätter grund för beskrivningen av handlingen men tärningarna kommer ställa fler krav.
- Inget "du är spelledare" utan istället presenterar jag en annan roll som vägleds genom regelhäftet.
- Samma sak med avsaknaden av "vad är rollspel". Istället fokuserar jag på vad detta spel går ut på och hur det tar slut.
- Tidigt etablera grundmekaniken men förklara den i detalj när läsaren fått klart för sig hur spelet ska spelas.
Ögna gärna igenom dokumentet. Det jag är lite orolig över är att det ålderdomliga språket gör spelet svårt att följa. Rent krasst är spelet ett äventyr med 10 kroppspoäng, där varje steg för att nedlägga monstret drar av på kroppspoängen.
InHuman, English
InHuman The hunt for the stalk-touched monster As abruptly as they had come, the portals vanished. Yet in their wake, a malign influence lingered, its insidious tendrils burrowing deep into our realm. At any moment, the earth might tremble, and the stalk rise—ensnaring nature, twisting it to unkn...
docs.google.com
Last edited: