I äventyrsrollspel som utspelar sig i förindustriella världar händer det ju ofta att rollpersonerna färdas land och rike runt i jakt på magiska artefakter och vulkaner att kasta dem i. På spelbordet brukar det hanteras genom att en detaljerad karta läggs upp så att spelarna och spelledaren kan komma överens om var rollpersonerna befinner sig och vilken väg de ska ta till sitt mål.
Så går det naturligtvis inte till inne i spelvärlden. Det finns ingen världskarta att titta på, kanske inte ens en karta över ett enskilt land. Rollpersonerna får istället följa vägar och landmärken, kanske fråga lokalbefolkningen om riktning. Om de har tur kanske de har en karta som inte riktigt är en karta, utan mer en vägguide, som Tabula Peutingerania - en karta över romarriket (vilket ju var helt onödigt, eftersom alla vägar ledde till Rom).
Är det någon som har testat att hantera resor i rollspel på det sättet? Tillför det något, eller är det bara onödigt krångel?
Så går det naturligtvis inte till inne i spelvärlden. Det finns ingen världskarta att titta på, kanske inte ens en karta över ett enskilt land. Rollpersonerna får istället följa vägar och landmärken, kanske fråga lokalbefolkningen om riktning. Om de har tur kanske de har en karta som inte riktigt är en karta, utan mer en vägguide, som Tabula Peutingerania - en karta över romarriket (vilket ju var helt onödigt, eftersom alla vägar ledde till Rom).
Är det någon som har testat att hantera resor i rollspel på det sättet? Tillför det något, eller är det bara onödigt krångel?