Det hade varit intressant, i en annan tråd, att få höra om hur du går igenom en ny session zero.
Jag vet inte om det kräver en egen tråd, men jag klurar faktiskt en del på det just nu.
Spelgruppen kommer bestå av två spelare som var med vid de tio spelmötena i höstas och ytterligare två spelare som blir nya för den här säsongen. Det blir en ganska spännande utmaning att få ihop dem till en grupp. Jag tänker mig följande steg (som är ganska inspirerade av Fantasy Worlds process för att skapa fellowships och protagonists):
- Situationen. Förra säsongen slutade in medias res och det är också där spelet kommer börja. Jag kommer beskriva platsen för situationen och vad den i övrigt består av, som utgångspunkt för framförallt de nya spelarna att fundera över hur de har hamnat där.
- Spelgruppens agenda. Här diskuterar vi hur vi i spelagruppen vill spela. Jag, som SL, kommer med en viss inriktning om att kampanjen ska vara ett spelardrivet hexcrawl med metaplot och skuggspelare, men spelarna kan ha olika preferenser angående exempelvis att bli involverade i skuggspelet, samla skatter eller bygga upp ett fäste.
- Äventyrargruppens agenda. Här diskuterar vi hur spelgruppens agenda yttrar sig i fiktionen (motsvarande Fantasy Worlds fellowship creation). Vilket slags äventyrargäng kan syssla med det spelarna vill syssla med? Vad finns det för incitament för det och för dem att hänga ihop?
- Äventyrarnas agendor. Här kommer jag försöka få spelarna att formulera något slags riktning för sina karaktärer. Svärdets sång har Stolthet och Mörk hemlighet som inslag för att forma karaktärer. I kampanjen har vi omformulerat Mörk hemlighet till Nackdel och tydliggjort att det bara är spelaren som kan introducera den i spel och att det då tydligt ska försvåra en situation för äventyraren eller hela spelgruppen. Men utöver dem inslagen funderar jag på att lägga till Fantasy Worlds Issue och Doubt, dvs. att spelaren får formulera något som äventyraren saknar eller strävar efter och något inneboende som hindrar henom att nå dit. Tillsammans med Stolthet och Nackdel kan det bli något slags fyrfältare som kanske kan ge spelaren stöd att hitta riktning i spelet.
Du, och andra, får gärna komma med ytterligare idéer!