Hej!
Sitter och funderar kring lite olika regler för Ensamma Vargen - Äventyr i Magnamund. Det kommer en massa extra hjälteförmågor i kampanjboken, och jag har börjat grubbla på det här med tempot för att rollpersonerna blir bättre.
Hur gör ni? Kör ni strikt efter reglerna, eller är ni mer generösa?
T.ex. ger ni ut en hjälteförmåga mer generöst än vad som anges i reglerna?
Eller delar ni ut förbättringskryss mer generöst?
Som ni förstår laborerar jag med tankar på att skapa en extraregel med "ökat tempo" som man kan välja om man vill, och det skulle vara värdefullt att höra hur ni gör. Varför jag tänker så här är för att t.ex. Kai-krigare har 10 discipliner (hjälteförmågor), och det ska gärna vara inom det möjligas existens att någon, någon gång blir Kai-mästare och då har lärt sig alla 10 discipliner.
Sitter och funderar kring lite olika regler för Ensamma Vargen - Äventyr i Magnamund. Det kommer en massa extra hjälteförmågor i kampanjboken, och jag har börjat grubbla på det här med tempot för att rollpersonerna blir bättre.
Hur gör ni? Kör ni strikt efter reglerna, eller är ni mer generösa?
T.ex. ger ni ut en hjälteförmåga mer generöst än vad som anges i reglerna?
T.ex. en hjälteförmåga för varje avklarat äventyr, eller en hjälteförmåga när man når FV 15.
- När du höjer en färdighet till FV 18 får du direkt en valfri hjälteförmåga. Om FV sänks under 18 av något skäl behåller du hjälteförmågan och får till och med en ny förmåga om FV höjs till 18 igen.
- Efter ett mäktigt stordåd kan SL eller äventyret belöna dig med en hjälteförmåga. Det bör ske sällan, aldrig mer än en gång per normallångt äventyr.
Eller delar ni ut förbättringskryss mer generöst?
Som ni förstår laborerar jag med tankar på att skapa en extraregel med "ökat tempo" som man kan välja om man vill, och det skulle vara värdefullt att höra hur ni gör. Varför jag tänker så här är för att t.ex. Kai-krigare har 10 discipliner (hjälteförmågor), och det ska gärna vara inom det möjligas existens att någon, någon gång blir Kai-mästare och då har lärt sig alla 10 discipliner.