entomophobiac
Pistoler & Mord
Solen stiger över Athas. Ökenvarelserna gömmer sig, men äventyrarna svettas vidare under de obarmhärtiga strålarna. Alven Mistella, den självutnämnda scouten, kommer springande över sanden med något vilt i sin blick. Men när hon når gruppen tvekar hon först. Gillestjuven, Dote, ser genast att det hänger en silkespåse med guldmynt—riktiga guldmynt!—från hennes bälte. Det rycker i hans fingrar. En sådan skatt skulle öka hans gunst hos gillet avsevärt. Men innan hans hand nästan spontant rycker penningpungen från Mistellas bälte lägger druiden Sa-rea sin hand vänligt men bestämt runt hans handled. "Hon testar dig", säger hon. "Ta den där och hon kommer aldrig någonsin lita på dig".
Dote verkar klara Mistellas prövning.
"En karavan, bortom nästa dynrand. Såg inte exakt hur många vakter, men jag såg vårt mål. Han är där! Prinsen är där! Jag tror inte vi kommer få fler chanser..."
Utöver sin postapokalyptiska stämning, bristen på metall, reglerna för att improvisera kompletta rustningar från olika rustningsdelar, och så vidare, så finns det något mer att upptäcka i Dark Sun: högre stats (4d4+4), högre level (alla börjar på 3), och rollpersoner som får extra erfarenhet när spelarna spelar på klass och ras. Halvlängdsmännen prövar andras vanor med nyfikenhet, medan alver prövar sina såkallade "allierade" för att mäta om de faktiskt går att lita på.
Det här är en setting där magi förstört världen. Magi här suger livsenergi ur själva marken. Om du är oförsiktig förvandlas allt omkring dig till aska. Den som följer denna väg är en Defiler. Deras eviga motståndare är de som använder magi men försöker göra det på naturens egna villkor, eller åtminstone genom att dölja behovet av livsenergi så gott de kan. Dessa kallas Preservers, och jagas ständigt av Defilers. För att klara sig finns ett nätverk av Preservers och druider som kämpar tillbaka, Veiled Alliance, med hemliga tillhåll utspridda i byar och städer, och hemliga handslag och signaler som krävs för tillgång.
Stadsstater regerade av tyranner. Handelskaravaner som förser avlägsna ökenbyar med livgivande vatten. Frigivna slavar som försöker skapa ett mer demokratiskt Tyr.
Athas är AD&D 2E, men det är också precis skitcoolt, och jag tänkte kladda lite här när jag har tiden till det, inför en kampanj som börjar senare i år.