Christoffer
It's all pig.
Vad jag menar är: Vi kan ju ha ett spel med massa egenskaper, traits, subsystem, värden och beräkningar som INTE handlar om mixmaxning ändå, där olika delar inspirerar och drar, vi följer vår inspiration och skapar något vi verkligen gillar och vill åt utifrån ren inspiration, inte för att maximera vår impact i spel. Alternativen är ju inte "ett spel med massa mekanik och nuffror och våg uppgift är att få dem alla att hamna rätt i ett intrikat pussel så jag får som jag vill" kontra "ett spel där singlar slant". Sen tror jag ju att för oss som kanske inte dyker ner i minmaxningen speciellt ofta men ändå gillar intrikata system så gillar vi dem för att de inspirerar oss när vi skapar karaktärer, de gör att vi kan uttrycka saker eller följa impulser som skapar något vi annars inte skulle ha skapat. Ibland kanske för att det gör karaktären mer effektiv men ofta inte alls. Att bygga alla system för att de ska hantera mixmaxning gör ju att alla system måste ha någon slags dämpning och begränsning, de blir inspirerande på ett annat sätt, mer bygga maximer effektivitet och minimera nackdelar. Ett system som skapar obalans och skevhet kan inspirera på ett annat sätt, vi skapar inte för att maximera eller minimera något utan för att upptäcka och erfara kanske? "Oj, sumpvätten, hur ska den klara sig, jag ska göra allt för att den ska göra det för gillar den som fan, men oj, oddsen är emot oss!"Jag har lite svårt att förstå vad det är du menar här. Det är väl fine med system som inte är menade att petas på men då är det ju snyggt om spelet säger det explicit, och då kommer ju frågan om vad systemet är till för och hur spelet är tänkt att spelas. Jag spelar mer än gärna spel utan en massa värden, slantsingling är kanon i många fall som konflikthantering, men då vill jag gärna veta att det är den typen av spelstil och helst inte tvingas plutta ut en massa poäng i styrka och svärd och simma och så, särskilt om spelet som du föreslår förvandlar mig till en get om jag lägger minsta tanke på det.
Så mer, jag ser det inte som en självklarhet att system måste kunna hantera minmaxning och jag tror att föra in det som ett antagande mycket väl kan få system att tappa inspirerande delar. Precis som jag utgår från att någon som älskar minmaxning hellre ser ett system som håller samman än ett som tillåter dem att skapa ankgetzombie som hivar lich-besvärjelser och övervinner allt motstånd.
Med andra ord ett sätt att säga att bästa sättet ska vara det roligaste måste ändå fyllas med vad vi upplever är roligt och därmed också hur vi bäst når det. Och därmed kan det inte användas som någon slags slagträ för att ett system ska vara på ett visst sätt.