Jag har jämfört hjältarnas tid med drakar och demoners regler. Reglerna påminner en hel del om varandra. Då jag inte har kolla på äldre utgåvor så ska jag inte uttala mig om vem som fått inspiration av vem.
De två största skillnaderna jag lagt märke till är: 1. Att drakar och demoner använder figurer medans hjältarnas tid inte gör det
2. Att guard används som både skydd och förmågor och enkelt fylls på. Och DoD har en vanliga förmågepoäng.
Jag klurat på hur man ska kunna bygga vidare guard för att öka skillnaden till DoD samt bygga vidare på det som gör HT speciellt. Det bästa jag kan komma på är att man ger rustningar olika skydd när skadan går mot guard och när skadan går mot hälsa.
En smidig tjuv med läderskydd skulle kunna ha 2d6 som skydd med guard och 1d6 mot hälsa. En riddare skulle då ha 0d6 skydd mot Gud och 4d6 mot hälsa. På så vis skulle olika karaktärer kunna kännas mer olika. En tjuv skulle vilja ha mycket guard och en riddare mycket hälsa.
En annan mindre ändring jag kanske skulle gjort är att ge rustningar ett fast skyddsvärde för att minska antalet tärningsslag och spridning på skada man kan ta.
Har ni några andra idéer?
De två största skillnaderna jag lagt märke till är: 1. Att drakar och demoner använder figurer medans hjältarnas tid inte gör det
2. Att guard används som både skydd och förmågor och enkelt fylls på. Och DoD har en vanliga förmågepoäng.
Jag klurat på hur man ska kunna bygga vidare guard för att öka skillnaden till DoD samt bygga vidare på det som gör HT speciellt. Det bästa jag kan komma på är att man ger rustningar olika skydd när skadan går mot guard och när skadan går mot hälsa.
En smidig tjuv med läderskydd skulle kunna ha 2d6 som skydd med guard och 1d6 mot hälsa. En riddare skulle då ha 0d6 skydd mot Gud och 4d6 mot hälsa. På så vis skulle olika karaktärer kunna kännas mer olika. En tjuv skulle vilja ha mycket guard och en riddare mycket hälsa.
En annan mindre ändring jag kanske skulle gjort är att ge rustningar ett fast skyddsvärde för att minska antalet tärningsslag och spridning på skada man kan ta.
Har ni några andra idéer?