God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 19,094
Mysterium Weird Fiction Roleplaying av Terje Nordin
Problemet med nästan alla rollspel som gör weird fiction är att de gör det från skräckhållet. Och ja, en del av weird fiction är att det är skrämmande, men det är inte hela grejen utan det finns också andra känslor och toner i genren. Detta har gjort att rollspels weird fiction har en väldigt skev profil jämfört med böcker i genren. Mysterium beskriver i sin inledning att det sätter ut för att ändra detta, det är ett spel där attraktionen till det märkliga, bisarra och övernaturliga är lika närvarande som skräcken. Spoiler, det lyckas med detta.
Boken har en enkel men tydlig layout dekorerad med snygga och passande bilder. Särskilt framsidan är dösnygg och sätter tonen med en karneval mask över en döende planet.
Sättet som Mysterium hanterar det övernaturliga på är det bästa med boken. Det kan nästan jämföras med en antologi såsom tv-serierna Channel Zero och Twilight Zone. Majoriteten av boken är ”Campaigns”, i varje kampanj är det övernaturliga helt olika. Så kampanjerna etablerar både situationen spelarkaraktärerna är i. Det är ett steg bort från att det ska finnas en sammanhängande mythos, ett ofog som blivit standard i rollspel på grund av både World of Darkness och Call of Cthulhu. Här är varje kampanj är unik i sin metafysik. Varje kampanj öppnar också med vilken media, främst böcker, som inspirerat den, vilket jag tycker är jättesnyggt! Alla referenserna finns dessutom samlade längst bak i boken så att man kan förläsa sig hårt på bara den bästa weird fiktionen om man vill det! Vi kommer gå igenom alla kampanjerna senare i den här recensionen för de, som ungarna säger, FUCKS HARD.
Mysteriums regler har ett ganska enkelt slå under system som jag skulle säga är av mellantung kvalité. Spelet är tydligt med att det tagit bitar från andra spel för att sätta ihop sina regler. Så här är ett jättebra men bekant regelsystem för mental ohälsa med flera olika parametrar och möjlighet att bli härdad såväl som trasig, solitt stöd för lagom detaljerad strid och så vidare. Det är genuint jättebra, är ur vägen när det ska vara det, ger stöd när det ska göra det, är lätt att förstå och lära sig. Det är bara inte revolutionerande på något sätt.
Spelet har ett kapitel om hur du skriver ditt eget scenario till det som är jättebra. Det är pedagogiskt, går igenom hur man bygger teman, mysterium, hittar inspiration, bygger NPC:er, bygger monster, grupper, mystisk media och har till och med en sektion om ockulta böcker. Är du ny till rollspel eller har svårt att skriva ett scenario så är det här verkligen allt du behöver och hur du ska göra det. Det är en del av vad som gör spelet bra för nybörjare men jag har också sett många erfarna spelledare efterlysa sådant här, så det är nog något många kan dra nytta av. Även om jag på någon nivå tycker att kampanjerna som exempel är allt man behöver för att skriva mer scenarion är man har tid att spelleda. Det finns också en sektion precis innan vi kommer till kampanjerna med en lista som har korta scenariofrön för one-shots som allihop är utmärkt.
Nu, till kampanjerna!
The Doors to the Unknown - En utomjordisk farkost har kopplats till huset som karaktärerna bor i vilket tar formen av en mystisk dörr som inte ska vara där. Omöjliga utrymmen, body horror och parallella världar. Super coolt, fullt med twister och vad som först förefaller gå i en House of Leaves riktning går någon helt annanstans.
Lost and Found - Spelarkaraktärerna blir inblandade i den svarta marknaden för onaturliga föremål såsom en mobiltelefon som gör en osynlig och löständer som gör en telepatisk. Väldigt Control och SCP. Det riktigt roliga händer när verkligheten börjar gå sönder på mer dramatiska sätt…
Twilight Town - En stad håller sakta men säkert på att bli Thomas Ligottiad ut ur verkligheten. Vad som börjar med att karaktärerna undersöker mystiska händelser i staden blir snart det enda hoppet att rädda den. (Det hade varit coolare om det inte gick att rädda den utan allt var hopplöst… Men annars är det här typ perfekt).
The New Gods - Gudaliknande maskininsekter utan kroppar får kontakt med mänskligheten. Spelarkaraktärerna är kultister och andra som tjänar, förhandlar med och på andra sätt interagerar med dessa nya sanna gudar. Känslan för mig är ganska Svenska Kulter.
Angel Tears - En ny drog låter brukarna resa till andra världar bortom vår egen. Det här är den bästa av kampanjerna enligt mig, den är EXTREMT konstig men på ett sätt som ger karaktärerna massor av agens. Det finns saker att göra i världarna bortom och på jorden. Och lagerna på löken som skalas bort gör saker bara märkligare och märkligare.
Hidden Masters - Det enda bra scenario baserat på ”The Coming Race” jag någonsin läst, och jag har sett många försök! Jorden är ihålig motherfuckers! Dero! Det här är den längsta av kampanjerna med många nya regler just för den och ett förlopp som bör ta många sessioner att spela igenom.
Och det är kampanjerna. Allihop är riktigt bra och jag skulle vilja spelleda varenda en av dem. De presenterar en bredd som är ovanlig att se från ett och samma rollspel
Sammanfattningsvis: Mysterium Weird Fiction Roleplaying är ett jättebra rollspel för nybörjare utöver att vara ett jättebra spel i en genre som skrikit efter ett dedikerat spel länge. Medan reglerna är en bra version av något man sett innan är resten nytt, färskt och spännande! 5 av 5
Problemet med nästan alla rollspel som gör weird fiction är att de gör det från skräckhållet. Och ja, en del av weird fiction är att det är skrämmande, men det är inte hela grejen utan det finns också andra känslor och toner i genren. Detta har gjort att rollspels weird fiction har en väldigt skev profil jämfört med böcker i genren. Mysterium beskriver i sin inledning att det sätter ut för att ändra detta, det är ett spel där attraktionen till det märkliga, bisarra och övernaturliga är lika närvarande som skräcken. Spoiler, det lyckas med detta.
Boken har en enkel men tydlig layout dekorerad med snygga och passande bilder. Särskilt framsidan är dösnygg och sätter tonen med en karneval mask över en döende planet.
Sättet som Mysterium hanterar det övernaturliga på är det bästa med boken. Det kan nästan jämföras med en antologi såsom tv-serierna Channel Zero och Twilight Zone. Majoriteten av boken är ”Campaigns”, i varje kampanj är det övernaturliga helt olika. Så kampanjerna etablerar både situationen spelarkaraktärerna är i. Det är ett steg bort från att det ska finnas en sammanhängande mythos, ett ofog som blivit standard i rollspel på grund av både World of Darkness och Call of Cthulhu. Här är varje kampanj är unik i sin metafysik. Varje kampanj öppnar också med vilken media, främst böcker, som inspirerat den, vilket jag tycker är jättesnyggt! Alla referenserna finns dessutom samlade längst bak i boken så att man kan förläsa sig hårt på bara den bästa weird fiktionen om man vill det! Vi kommer gå igenom alla kampanjerna senare i den här recensionen för de, som ungarna säger, FUCKS HARD.
Mysteriums regler har ett ganska enkelt slå under system som jag skulle säga är av mellantung kvalité. Spelet är tydligt med att det tagit bitar från andra spel för att sätta ihop sina regler. Så här är ett jättebra men bekant regelsystem för mental ohälsa med flera olika parametrar och möjlighet att bli härdad såväl som trasig, solitt stöd för lagom detaljerad strid och så vidare. Det är genuint jättebra, är ur vägen när det ska vara det, ger stöd när det ska göra det, är lätt att förstå och lära sig. Det är bara inte revolutionerande på något sätt.
Spelet har ett kapitel om hur du skriver ditt eget scenario till det som är jättebra. Det är pedagogiskt, går igenom hur man bygger teman, mysterium, hittar inspiration, bygger NPC:er, bygger monster, grupper, mystisk media och har till och med en sektion om ockulta böcker. Är du ny till rollspel eller har svårt att skriva ett scenario så är det här verkligen allt du behöver och hur du ska göra det. Det är en del av vad som gör spelet bra för nybörjare men jag har också sett många erfarna spelledare efterlysa sådant här, så det är nog något många kan dra nytta av. Även om jag på någon nivå tycker att kampanjerna som exempel är allt man behöver för att skriva mer scenarion är man har tid att spelleda. Det finns också en sektion precis innan vi kommer till kampanjerna med en lista som har korta scenariofrön för one-shots som allihop är utmärkt.
Nu, till kampanjerna!
The Doors to the Unknown - En utomjordisk farkost har kopplats till huset som karaktärerna bor i vilket tar formen av en mystisk dörr som inte ska vara där. Omöjliga utrymmen, body horror och parallella världar. Super coolt, fullt med twister och vad som först förefaller gå i en House of Leaves riktning går någon helt annanstans.
Lost and Found - Spelarkaraktärerna blir inblandade i den svarta marknaden för onaturliga föremål såsom en mobiltelefon som gör en osynlig och löständer som gör en telepatisk. Väldigt Control och SCP. Det riktigt roliga händer när verkligheten börjar gå sönder på mer dramatiska sätt…
Twilight Town - En stad håller sakta men säkert på att bli Thomas Ligottiad ut ur verkligheten. Vad som börjar med att karaktärerna undersöker mystiska händelser i staden blir snart det enda hoppet att rädda den. (Det hade varit coolare om det inte gick att rädda den utan allt var hopplöst… Men annars är det här typ perfekt).
The New Gods - Gudaliknande maskininsekter utan kroppar får kontakt med mänskligheten. Spelarkaraktärerna är kultister och andra som tjänar, förhandlar med och på andra sätt interagerar med dessa nya sanna gudar. Känslan för mig är ganska Svenska Kulter.
Angel Tears - En ny drog låter brukarna resa till andra världar bortom vår egen. Det här är den bästa av kampanjerna enligt mig, den är EXTREMT konstig men på ett sätt som ger karaktärerna massor av agens. Det finns saker att göra i världarna bortom och på jorden. Och lagerna på löken som skalas bort gör saker bara märkligare och märkligare.
Hidden Masters - Det enda bra scenario baserat på ”The Coming Race” jag någonsin läst, och jag har sett många försök! Jorden är ihålig motherfuckers! Dero! Det här är den längsta av kampanjerna med många nya regler just för den och ett förlopp som bör ta många sessioner att spela igenom.
Och det är kampanjerna. Allihop är riktigt bra och jag skulle vilja spelleda varenda en av dem. De presenterar en bredd som är ovanlig att se från ett och samma rollspel
Sammanfattningsvis: Mysterium Weird Fiction Roleplaying är ett jättebra rollspel för nybörjare utöver att vara ett jättebra spel i en genre som skrikit efter ett dedikerat spel länge. Medan reglerna är en bra version av något man sett innan är resten nytt, färskt och spännande! 5 av 5