WRNU:s filmklubb 2025 v4

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,685
Detta är WRNU's filmklubb för v3 2025 – #626 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

@krank brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

  1. @krank tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film @krank inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om @krank har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen. När @krank sett en film skriver @krank något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  3. @krank skriver bara om filmer @krank sett innevarande vecka.
  4. @krank kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som @krank knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
@krank s betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom @krank främst ser till att se film @krank redan vet att @krank gillar eller har god anledning att tro att @krank kommer att tycka om.

Betyg @krank satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:




1591730152931.png
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,685
Häromdagen såg jag The Fabelmans.


En kvasisjälvbiografi av farbror Spielberg själv. Det är en jorndära och överraskande mysig historia om att upptäcka och nära en passion. Spielberg Sam går på sin första biofilm, börjar spela in eget med leksaker och kompisar, växer upp och hanterar både problem i familjen och i livet som tonåring.

Det är en galet bra film, med rätt mycket karaktärsbaserad humor inblandat i all drama. Det följer visserligen ett tydligt narrativ, men det märks att det är en film som baseras mer på minnen och framför allt karaktärsstudier än på någon sorts hjälteresa. Jag visste inte hur mycket jag saknat det förrän jag såg den här filmen. Spielberg är ruskigt bra på sitt jobb än i dag.

Men viktigast av allt är nog David Lynchs scen mot slutet av filmen, där han spelar den legendariske regissören John Ford och svär som en borstbindare och skäller ut den unge inte-Spielberg för att han inte förstår det viktiga i konst , alltså var horisonten är i bild. Resten är skitsamma.

Ruskigt bra film. Rekommenderas varmt.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,440
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v3 2025 – #626 sedan starten.
I think you'll find it's v4 och nummer 627… (Skriver jag mest för att komma ihåg numreringen när jag skapar tråd nästa vecka)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,440
Location
Rissne
Jag har sett Hellraiser IV: Bloodline.

5.1 på IMDB.

Det här är… inte jättebra. Alltså, det finns bra koncept men… de blir förrådda av det dåliga utförandet – manus, skådespeleri, effekter, alla delar här är undermåliga. Eller ja, en del av de fysiska effekterna funkar ju, men dels är de för få och dels har de också ett gäng riktigt, riktigt dåliga CGI-effekter som förstör allting. Flera gånger känns det också som att filmens kamera tittar bort när det blir riktigt slafsigt, och då känns det som att man missförstått vad Hellraiser är för något.

Men det gäller å andra sidan för franchisen i stort… Eller OK, missförstått och missförstått. Vid det här laget har väl Hellraiser helt enkelt blivit det här. Cenobiterna är nu fullständigt tandlösa och deras transformation från varelser bortom ont och gott till ganska tråkiga endimensionella "demoner från helvetet" är färdig. Man har med andra ord helt slarvat bort det som gjorde dem mer intressanta än valfri annan skräckfilms monster. De har för all del fortfarande lite intressant estetik, men det är också allt. Borta är alla tankar på att utforska köttsliga upplevelser och det mänskliga sinnets gränser; nu är det bara straight-up plågor som gäller, typ.

Men OK. Filmen handlar om en snubba på 2100-talet som byggt en rymdstation åt nå't företag eller liknande (det etableras nog aldrig riktigt), men som sedan tagit över den för att kunna använda den som fälla för cenobiter. Han är nämligen ättling till leksaksmakaren Phillip LeMarchand, som skapade den första pusselkuben på 1700-talet. För att övertyga soldaterna från… företaget?… om alltihop så berättar han först om leksaksmakaren och sen om en annan ättling han hade på 90-talet som också stötte på cenobiterna. Så… 2100-talet är ramberättelsen, inom ramarna för den berättas först 1700-talsstoryn och sen 90-talsstoryn.

1700-talsgrejen är relativt välgjord; nån skeletor-aktig adelsman beställer pusselkuben från en aningslös (och i ärlighetens namn ganska otrevlig) LeMarchand. Adelsmannen använder den för att frammana en demon, som klär sig i människoskrud. Sen dödar de LeMarchand.

På 90-talet drömmer John Merchant, ättling till LeMarchand, om kuben och bygger en byggnad fylld med kubiga symboler och grejer. Det går halvbra för honom också.

Men… ja. Bra är det inte. En intressant idé att följa kubens upphovsmakare, absolut – men… nä, det faller ganska platt tyvärr. Det hjälps inte av att jag ett par gånger känner det som att scener helt klippts bort – hur kommer vi t.ex. från att John och demonen Angeline är på hans kontor till att John vet att Pinhead har hans fru och son och måste rädda dem? Hur vet frun att kuben kan öppnas och bli en passage till helvetet, när hon jagas av den fula hunden?

Jag vet att det ska finnas en ursprunglig version, 20+ minuter längre och att den här versionen är resultatet av studions klåfingrighet. Regissören drog tydligen sitt namn från filmen och tyckte inte han kunde stå för den. Rimligt, ändå. Tydligen ska det gå att hitta en "workprint" av originalversionen, men jag vetefan om jag ids.

BETYG: 2/5

Här är en dialog som jag tyckte var lite intressant dock. Två tvillingar, säkerhetsvakter i byggnaden, straxt innan de börjar stöta på Märkligheter™:
– So she starts asking me all kinds of weird questions
– Like what?
– Like, would I do it with a woman that used to be a man?
– Like with a guy that had it cut off?
– Yeah. Hormones, the whole bit
– So, what'd you say?
– Well, I guess so. If she was cut and all.

Jag vet inte. Det här var 1996. Jag tror inte att poängen var att visa den här säkerhetsvakten som woke, men jag tyckte det var kul ändå, på nåt sätt. Observera att han konsekvent könar kvinnan ifråga korrekt, till exempel.
 

Hundenilunden82

Warrior
Joined
14 Nov 2024
Messages
209
Jag har sett Gladiator.2

Den store tänkaren Marcus Aurelius är död och bortglömd och det är x-antal år sedan Maximus stupade på colosseums blodstänkta sand och det råder nu hårda tider i Rom där onda härskare förtrycker folket medans dom själva klunkar vin och njuter av livets goda i lyx och överflöd.

Mitt allt detta elände har vi Lucius (Paul Mescal) en krigsfånge vars fru blev dödad i strid av romare på krigståg under ledning av general Acacius (Pedro Pascal). Lucius vilda raseri och okventionella stridstekniker fångar intresset hos gladiatorhandlaren Macrinus (Denzel Washington) och snart befinner sig Lucius i en position där han är folkets favorit och redo för hämnd.


Betyg: 3,5: Gladiator.2 känns än mer spektakulär extravaganza än vad Gladiator gjorde och det är stundtals så det blir överdrivet. Det känns som om filmen inte har någon klar riktning eller något genomgående budskap den vill förmedla men striderna är dock balla och häftigt koreograferade.
 

Hundenilunden82

Warrior
Joined
14 Nov 2024
Messages
209
Jag har sett Jules.

Vi får följa Milton Robinson en äldre pensionerad man någonstans i en amerikansk småstad.

Milton som är änkeman och som befinner sig i det tidiga stadiet av alzheimers har inte mycket kontakt med sin omvärld mer än sin dotter som jobbar som traktens veterinär och dom andra stadsborna som han träffar varje vecka på stadsmötet där han alltid upprepar samma saker att byta stadens slogan och att det behövs ett övergångsställe vid X.

Milton har även en son som distanserat sig ifrån Milton på grund av Miltons misslyckanden i sin fadersroll men filmen väljer att inte gå in djupare på det.

En dag så kraschar ett flygande tefat i Miltons trädgård och Miltons meningslösa gråa vardag får plötsligt mening igen.

Detta är en film som behandlar ämnet åldrande och ensamheten som ofta kan komma med vara till åren.

Betyg 3,5/5 Det är en bra film men det känns som det skulle haft mer effekt om filmen var mer realistisk och rå i sin approach ist för att utforska åldrande och ensamhet igenom nån sorts sci-fi filter.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,704
Location
En mälarö
Eftersom att jag, trots att jag ser mig som en som hänger med, framförallt vad gäller franchiserar (Heter det så på svenska?) jag gillar, alltid är kroniskt sen på alla bollar så har jag långt efter alla andra äntligen sett Alien: Romulus. Flera andra har redan skrivit om den så jag ska inte säga mer än att jag håller med det som verkar vara konsensus om den, nämligen att den är överlägsen alla uppföljare som kommit efter Alien 2: Aliens.

Alien: Romulus får 4/5.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,704
Location
En mälarö
Jag har sett The Green Night från 2021. Det är en Fantasy-film med kopplingar till Arthur-sagan och handlar om Sir Gawains möte och kamp med den gröna riddaren. Precis som grundmyten är den i det närmaste episodisk i sin sammansättning och trots att mycket av handlingen handlar om en resa till en viss plats och som ska ske inom en viss tidsram så känns handlingen som att den sker bortom tid och rum. Den känns mer som myt än film. The Green Night är en film som tillåter sig att vara långsam, mystisk och delvis osammanhängande. Allt det är bra och uppfriskande i en tid då vi vant oss vid att Fantasy ska vara så jordnära som möjligt.

Om man ska säga något negativt om The Green Night så är det möjligen att den tar det jag lovordar ovan snäppet för långt. Den är så mystisk att man inte alltid förstår vad som händer (och det på ett dåligt sätt), en del av dess episoder är inte lika engagerande som andra och det i kombination med dess långsamhet gör att vissa delar av den känns lite för långa.

Det positiva överskuggar dock det negativa. The Green Night får 3.5 questande riddare av 5 möjliga.
 
Last edited:

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,704
Location
En mälarö
Jag har sett Alien 3. Jag har sett den förut men förra gången var när den var aktuell, dvs för 30+ år sedan alltså, så mina faktiska ihågkomster av den var tämligen dimmiga. Det är en film med en krånglig och, vad jag förstår för alla inblandade, rent smärtsam tillkomst. Filmbolaget och producenten var tydligen en mardröm att ha att göra med och en stor mängd manusförfattare och regissörer kom och gick i en strid ström innan det faktiskt blev någon film av. Som bekant blev det den då helt gröne David Fincher som till slut, när röken lagt sig, stod där som regissör av den färdiga filmen, lite som med Svarte Petter ungefär. Det är ingen hemlighet att han efteråt kände sig fullkomligt överkörd men inte hade något att sätta emot. Alla turerna runt filmens tillkomst är mer kända än filmen i sig.

Så det var med en viss bävan jag tryckte på Play. Och jag måste säga att jag blev positivt överraskad. Den var klart bättre än mina minnen sade mig. Visst, filmen håller inte alls samma klass som de två föregående filmerna. Men den är heller inte så kass som dess rykte vill hävda. Det är överlag bra skådisar, filmhantverket är bra och den är delvis mycket spännande. De enda egentliga invändningar jag har handlar mest om att jag inte gillar den riktning man tog franchisen i och de manusbeslut man tog.

Alien 3 får 3/5.
 
Last edited:

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,579
Location
Helsingborg
Så det var med en viss bävan jag tryckte på Play. Och jag måste säga att jag blev positivt överraskad. Visst, filmen håller inte alls samma klass som de två föregående filmerna. Men den är heller inte så kass som dess rykte vill hävda.
Ja, med tanke på att den var inspelad på två månader så är den sevärd. Coolt koncept med undergångskult religiöst fängelse. Om man ser bortom några lökiga effekter och faktiskt ser versionen som inte är sönderklippt av studion så är det en bra upplevelse.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,579
Location
Helsingborg
Jag vet faktiskt inte vilken version det var jag såg. Den fanns på SVT Play men är numera borta.
Om alien kom från en hund är det bio-versionen medan om den kom från en oxe är det assembly cut. Med största trolighet är det den första. I assembly cut lyckas de fånga alien, men släpps lös av en person som ser den som en profet.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,521
Location
Kullavik
Minimaliserar (läs "orkar inte utveckla") mina recensioner och lägger för ovanlighetens skulle ut betygsvärden.

Sett i veckan:
À bout portant - Fransk action där sköterska och patient räddar kidnappad och gravid partner från gangsters och korrupta poliser. 3+/5.
Rabbit Hole - Välspelat drama i efterdyningarna av en familjetragedi. 4/5
Restrepo - Krigsdokumentär i Afghanistan. 3/5
Rush: Beyond the Lighted Stage - Musikdokumentär om bandet Rush 3/5
Elle s'appelait Sarah - Franskt drama om judisk deportation under andra världskriget och journalist i modern tid som gräver i historien 3/5
Senna - Sevärd dokumentär om legendariske F1-föraren Ayrton Senna. 4/5
We live in time - Snabbspolat relationsdrama om cancersjuk kvinna och hennes man 1+/5
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,704
Location
En mälarö
Om alien kom från en hund är det bio-versionen medan om den kom från en oxe är det assembly cut. Med största trolighet är det den första. I assembly cut lyckas de fånga alien, men släpps lös av en person som ser den som en profet.
Då var det bio-versionen jag såg. I och med att jag ändå tyckte att den var helt ok så blir jag mycket intresserad av den förlängda versionen som du menar ska vara mycket bättre.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,579
Location
Helsingborg
Då var det bio-versionen jag såg. I och med att jag ändå tyckte att den var helt ok så blir jag mycket intresserad av den förlängda versionen som du menar ska vara mycket bättre.
"Mycket" är väl kanske att ta i, men karaktärer får mer personlighet och det är en skön stämning.

Kontroversiellt tanke, men om detta hade varit den första filmen (och blivit behandlad därefter) så hade den varit lika älskad hos fansen som originalet.

Det är trots allt en ung David Fincher i regissörsstolen.

Här är en video jag såg häromdagen.

 
Top