Storlekar i Monsterböcker (varning: rant)

Oscar Silferstjerna

Fullt påklädd
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,809
Location
Nirvana
Jag har själv inte läst något bestiarium avsett för rollspel som inte innehåller information om storlek, så jag tror ingenting i den frågan. Det kan finnas många tänkbara anledningar, men jag har inte tillräckligt med information för att avgöra vilken eller vilka av dem som är mest sannolika.
Om jag någonsin ställer samman ett bestiarium - tanken lockar faktiskt - så är uppgifter om varelsers storlek antagligen inte det jag först tänker på. Men den här tråden har onekligen fått mig att inse hur viktigt det verkar vara för många (eller i alla fall en del) att få exakta värden för just storlek. Jag tror inte att jag tänker på världsbyggen på det absoluta sättet, men det är möjligt att fler än jag trodde gör det.
 

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
284
Har inte alla monsterböcker det? Alltså inte exakt två sidor, men beskrivningar av monstrets rykte och beteende antar jag är vanligt.
Tja... DoD har iofs 2 sidor varav 1 sida tas upp av illustration och en halv sida av statblock så typ en halv till trekvarts sida kvar till beskrivning där slumpmöte och äventyrsuppslag även ingår.
 

Oscar Silferstjerna

Fullt påklädd
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,809
Location
Nirvana
Om jag eventuellt ska slåss med en jätte känns det som verksamhetskritiskt om den är tre, sex eller tolv meter lång. Samma sak om en drake är tre meter eller tvåhundra meter.
Jo, men det kan man ju improvisera fram i stunden. Det intressanta för mig, om vi talar om beskrivningar i bestiarier, är hur draken eller jätten beter sig, vilka resurser (vapen, skatter, allierade, gömställen, magiska föremål etc.) han eller hon har, hur habitatet eller reviret ser ut (om det finns ett sådant) och om jag kan vända mötet till något överraskande (exempelvis inte bara en strid utan början på ett helt äventyr).
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
10,099
Location
Stockholm
Jo, men det kan man ju improvisera fram i stunden. Det intressanta för mig, om vi talar om beskrivningar i bestiarier, är hur draken eller jätten beter sig, vilka resurser (vapen, skatter, allierade, gömställen, magiska föremål etc.) han eller hon har, hur habitatet eller reviret ser ut (om det finns ett sådant) och om jag kan vända mötet till något överraskande (exempelvis inte bara en strid utan början på ett helt äventyr).
Om jätten är 6 meter eller 12 meter så påverkar ju det hur alla dina parametrar yttrar sig :) En kan som sagt improvisera fram allt, men just "jätte" som exempel har ju iaf i mina ögon ett väldigt spektrum mellan minsta och största. Stor som ett hus? Som en ek? Som ett berg? Och om jag improviserar fram "fel" som del i ett skrivet äventyr så kommer jag behöva anpassa äventyret för att få det att vara rimligt.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
10,099
Location
Stockholm
...och liksom, måste det vara rimligt? Nej, såklart inte men jag vill att det ska vara det. När vi spelar MtA i någon form av 90-talssetting så spelar det egentligen ingen jätteroll vad kvadratmeterpriset för en kontorsanpassning i centrala Uppsala var anno 1994, men känslan att göra det rätt understödjer hela världsbygget. Samma med storlekar, proportioner och deras konsekvenser, små detaljer som gör stor skada på trovärdigheten om de är fel.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
11,066
Location
Värnhem, Malmö
Jag tror svaren här blottlägger två rätt olika synsätt på fiktiva världar: ska de vara så konkreta som möjligt, eller är det bättre om de är lite vaga? Jag själv hör till skolan som gillar det konkreta – saker ska ha en bestämd storlek, ett bestämt antal, med mera, och om dessa abstraheras så är det endast för att lösa saker i regeltermer, inte för att man inte ska kunna spika något bestämt. Andra verkar inte brys lika mycket av detta. Jag minns någon tråd på RPGnet där någon tyckte att rollpersoner som är större än människor lika gärna kunde ha "varierande" storlek – de är alltid stora, men exakt hur stora de är skiljer sig lite från tillfälle till tillfälle, beroende på vad som passar. För mig hade en sådan lösning aldrig funkat, utan hade helt saboterat min immersion.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,979
Jo, men det kan man ju improvisera fram i stunden. Det intressanta för mig, om vi talar om beskrivningar i bestiarier, är hur draken eller jätten beter sig, vilka resurser (vapen, skatter, allierade, gömställen, magiska föremål etc.) han eller hon har, hur habitatet eller reviret ser ut (om det finns ett sådant) och om jag kan vända mötet till något överraskande (exempelvis inte bara en strid utan början på ett helt äventyr).
Allt det där påverkas av storleken! Har en av jättarna en kyrkklocka som hjälm? Då behöver den ha ett lagom stort huvud för det.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,821
Location
Göteborg
Jag tror svaren här blottlägger två rätt olika synsätt på fiktiva världar: ska de vara så konkreta som möjligt, eller är det bättre om de är lite vaga? Jag själv hör till skolan som gillar det konkreta – saker ska ha en bestämd storlek, ett bestämt antal, med mera, och om dessa abstraheras så är det endast för att lösa saker i regeltermer, inte för att man inte ska kunna spika något bestämt. Andra verkar inte brys lika mycket av detta. Jag minns någon tråd på RPGnet där någon tyckte att rollpersoner som är större än människor lika gärna kunde ha "varierande" storlek – de är alltid stora, men exakt hur stora de är skiljer sig lite från tillfälle till tillfälle, beroende på vad som passar. För mig hade en sådan lösning aldrig funkat, utan hade helt saboterat min immersion.
Det där låter ju asballt! :gremtired: Vilket ju visar vilket perspektiv jag har. För mig är en berättelse med fantastik något som inte behöver vara konsekvent, och det är till och med en av de spännande sakerna med fantastik, att man kan böja på logiken för att uppnå spännande effekter. Mytologin gör ju definitivt detta, där storleken på en jätte eller en gud varierar beroende på sagan. Men jag har ju ingen immersion som kan brytas, så eventuellt blir det lättare för mig.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
11,066
Location
Värnhem, Malmö
Det där låter ju asballt! :gremtired: Vilket ju visar vilket perspektiv jag har. För mig är en berättelse med fantastik något som inte behöver vara konsekvent, och det är till och med en av de spännande sakerna med fantastik, att man kan böja på logiken för att uppnå spännande effekter. Mytologin gör ju definitivt detta, där storleken på en jätte eller en gud varierar beroende på sagan. Men jag har ju ingen immersion som kan brytas, så eventuellt blir det lättare för mig.
Ja, och det beror ju på hur nära besläktad med myten eller sagan man tänker sig fantastiken. För mig är de distinkta kategorier – fantastiken ser jag litteraturhistoriskt som en konsekvens att man valde att behandla myternas och sagornas innehåll med den inre konsekvensen hos den realistiska romanen. Det är en unik kombination, inte ett försök till ren emulering av äldre berättelseformer.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,840
fantastiken ser jag litteraturhistoriskt som en konsekvens att man valde att behandla myternas och sagornas innehåll med den inre konsekvensen hos den realistiska romanen. Det är en unik kombination, inte ett försök till ren emulering av äldre berättelseformer
Mycket välformulerat, i relation till en del tidigare trådar om vad som är fantasy.
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,703
Om jag eventuellt ska slåss med en jätte känns det som verksamhetskritiskt om den är tre, sex eller tolv meter lång. Samma sak om en drake är tre meter eller tvåhundra meter.
Jätten och draken är den storlek som SL säger att de är. Det spelar ingen roll om det står en längdangivelse i monsterboken.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,979
Jätten och draken är den storlek som SL säger att de är. Det spelar ingen roll om det står en längdangivelse i monsterboken.
Men jätten har också speldata, och om du gör jätten mycket större utan att göra den tuffare kommer den att falla orimligt lätt i en strid, vilket skadar i alla fall min suspension of disbelief.
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,703
Men jätten har också speldata, och om du gör jätten mycket större utan att göra den tuffare kommer den att falla orimligt lätt i en strid, vilket skadar i alla fall min suspension of disbelief.
Om det är viktigt för spelarna får SL så klart justera speldata för att matcha spelarnas förväntan på farlighet i förhållande till storlek. Om SL väljer att göra jätten större eller mindre än vad som står i monsterboken måste hen ju ändå göra den operationen, som sagt, om det är viktigt för spelarna. Om jätten har massor av KP, stor träffchans (eller 100% träffchans, som i DoD) och gör massiv skada, är den farlig oavsett om den är 4 eller 7 meter. Så vad tillför det att monsterboksförfattaren bestämt att jättar är X meter?
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,703
Jag tror svaren här blottlägger två rätt olika synsätt på fiktiva världar: ska de vara så konkreta som möjligt, eller är det bättre om de är lite vaga? Jag själv hör till skolan som gillar det konkreta – saker ska ha en bestämd storlek, ett bestämt antal, med mera, och om dessa abstraheras så är det endast för att lösa saker i regeltermer, inte för att man inte ska kunna spika något bestämt. Andra verkar inte brys lika mycket av detta. Jag minns någon tråd på RPGnet där någon tyckte att rollpersoner som är större än människor lika gärna kunde ha "varierande" storlek – de är alltid stora, men exakt hur stora de är skiljer sig lite från tillfälle till tillfälle, beroende på vad som passar. För mig hade en sådan lösning aldrig funkat, utan hade helt saboterat min immersion.
Jag hör till den andra skolan, i synnerhet när det gäller fantasy, science fiction eller liknande. Utspelar det sig i vår värld är det så klart trevligt om miljön och vanliga saker känns trovärdiga. Men om spel- eller äventyrsförfattaren anger för många detaljer känns det inte som att jag spelar mitt spel, utan deras. Eller ännu värre, som att jag försöker rollspela en bruksanvisning till en hushållsapparat.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,821
Location
Göteborg
Ja, och det beror ju på hur nära besläktad med myten eller sagan man tänker sig fantastiken. För mig är de distinkta kategorier – fantastiken ser jag litteraturhistoriskt som en konsekvens att man valde att behandla myternas och sagornas innehåll med den inre konsekvensen hos den realistiska romanen. Det är en unik kombination, inte ett försök till ren emulering av äldre berättelseformer.
Jag håller med dig om vi talar om fantasy, men jag vet inte om man kan säga det om fantastik i allmänhet, beroende på vad vi lägger in i termen. Tänker att det finns fantastik som är utanför den angloamerikanska Tolkieninspirerade fantasyn. Tittar man på wuxia, magisk realism, fantastique och annat så föreställer jag mig, utan att vara expert på området, att fokuset på realism i världsbygge är mycket svagare. I fantastique är ju det omöjliga och ologiska i prinsip en del av genredefinitionen. Wikipedia:

Selon le théoricien de la littérature Tzvetan Todorov (Introduction à la littérature fantastique), le fantastique se distingue du merveilleux par l'hésitation qu'il produit entre le surnaturel et le naturel, le possible ou l'impossible et parfois entre le logique et l'illogique.
När det gäller svensk- och engelskspråkiga rollspel så är ju fantasy den absolut vanligaste genren, och så även DoD (i alla fall de versioner jag spelat, men jag utgår ifrån att så är fallet även med det nya spelet). Där ligger man solitt i den angloamerikanska tolienska traditionen och ser ganska lite på andra fantastikgenrer. Och då är det absolut rimligt att vilja ha en solid värld.

Men även där finns det ju lite av en skala, där jag tänker att Eon ligger närmare "solitt världsbygge" och DoD (återigen, talar om de gamla versionerna jag har koll på) ligger något steg närmare mitten av skalan. Jag tänker att man ligger någonstans i samma nivå som man hittar i mycket japansk fantastikmedia, där det absolut finns en definierad värld med egna regler, men där världsbygget framförallt tjänar berättelsen och man bekymrar sig inte riktigt med att förklara alla detaljer.

Och tittar man på franskspråkiga indierollspel är fantastiken nästan alltid av det surrealistiska, symboliska slaget helt utan krav på konsekvent världsbygge.
 
Last edited:
Top