I flertalet fantasy-rollspel med monsterfokus, som DoD och D&D, har jag sett en del vattenlevande monster i deras böcker. Ibland hör jag talas om undervattensäventyr också! Men… rollpersonerna är ju i gemen landlevande, och kan inte ta sig ned i vattnet. Även om de gör de kan de knappast rimligt slåss emot monstren på deras hemmaplan.
Visst, ibland finns magi som gör att rollpersonerna kan andas under vattnet, men det förutsätter att rollpersonerna får tag i magin. Och ibland har jag sett varianter där rollpersonen fortfarande bara simmar som vanligt, så det hjälper egentligen noll: utrustning kommer fortfarande bara stjälpa eller inte fungera, och simförmågan är inte jämförbar med monstren.
Så… vad är poängen med dessa monster, eller åtminstone deras massa stats? Jag accepterar att de kan vara del av världsbygge, och ett läskigt hot när man seglar. Men om det finns noll chans att spelarna överlever ett möte, varför ha stats? Varje gång jag läser sånt här innehåll tänker jag ofta att det nog kommer bli bortslösat material som få använder.
Är det någon som spelat ett undervattensäventyr, eller undervattensstrid? Var det roligt?
Visst, ibland finns magi som gör att rollpersonerna kan andas under vattnet, men det förutsätter att rollpersonerna får tag i magin. Och ibland har jag sett varianter där rollpersonen fortfarande bara simmar som vanligt, så det hjälper egentligen noll: utrustning kommer fortfarande bara stjälpa eller inte fungera, och simförmågan är inte jämförbar med monstren.
Så… vad är poängen med dessa monster, eller åtminstone deras massa stats? Jag accepterar att de kan vara del av världsbygge, och ett läskigt hot när man seglar. Men om det finns noll chans att spelarna överlever ett möte, varför ha stats? Varje gång jag läser sånt här innehåll tänker jag ofta att det nog kommer bli bortslösat material som få använder.
Är det någon som spelat ett undervattensäventyr, eller undervattensstrid? Var det roligt?