Om du brukar tänka på Layout…

Ivan NWG

Warrior
Joined
8 Aug 2023
Messages
290
Not that I am THAT great at it but the following are earned in the trenches. Some of these are perhaps more writing but they support each other.

* Try to break up huge paragraphs of text a little bit. The Enter key is your friend.

* Fluff text is never referenced during play, rules always are. Make sure the rules elements are easy to spot at a glance.
I know White Wolf taught us all that it is okay to mush the rules part of a spell in with the description of how it works, but it isn't.
Its useful to separate out the rules part from the fluff.

* Rules terms should be unique and used consistently. If "Willpower" is a thing in your game system, then all uses of Willpower (outside of general chatter) should only refer to that rule. This goes for everything that you hang a rule off of. If you have a thing where characters who have lost hit points take a penalty to hit, don't call it "wounded" in one place, "injured" in another etc.

* For that matter be consistent and intentional with wording. If a rule says I "may" do something, I should have the choice not to.

* A rules paragraph should never ever ever spill over to the next page. Double never ever if it does mid sentence.

* If you have nice art work, try to fit at least some of the art work to the text its appearing next to. Not only does it make the book feel more cohesive, but it will also help people find things when they are paging through it. "okay, the candle light in windy corridor table... I know its next to the drawing of the lizardman with the guitar"

* Your game examples will almost always be wrong because you wrote them before you were done tweaking the game. Write them last.

* If you can only afford 1 great drawing and a handful of okay ones, put the great one on the cover.

* Quick reference sheets are not just for wargames. Id rather have a page with all the attack options on it, than try to find out where in the book you put the Left Handed Diving Grapple rules.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,195
Location
Uppsala
Bilder gör väldigt mycket. Det räcker med en helsidd bild och lite text på med en bra font så behövs ingen mer design.

Samma med bilder här och där, då behövs mindre design annat än på rubriker, indelningar osv.

Men bilder dyrt så försök hitta en design som ser trevlig ut även utan bilder, som i sig förmedlar en känsla och uttryck för hela texten. Val av font(er) är ett sätt men finns mycket mer.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,639
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
En sak som är mer en åsikt (käpphäst?) än tips är att vara medveten om att bilder är mer än dekoration.

Det bilden tillför är och läses som text, så försök att bild inte motsäger text och räkna med att bild tillför information.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,579
Location
Helsingborg
Börja med att härma mästarna. Hitta inte på egna grejer. Än. Och slopa den där blaffiga rollspeliga bården du tycker så mycket om. Den tillför inget.
Ja, men titta definitivt inte på amerikanska rollspel. Andra länder håller högre klass när det kommer till typografi.

De svenska tryckta spelen håller väldigt hög klass.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,836
Location
Göteborg
Ja, men titta definitivt inte på amerikanska rollspel. Andra länder håller högre klass när det kommer till typografi.

De svenska tryckta spelen håller väldigt hög klass.
Det här är mitt bästa tips också. Man letar fram en bok med en layout man gillar. Sen tar man fram linjalen och mäter alla avstånd. Att försöka göra en så exakt kopia som möjligt kan låta okreativt, men man lär sig grymt mycket. Sen kan man börja ändra och se vad som händer.

Jag snöar just nu in på typsnitt lite mer än vad som är nyttigt. Ett favoritverktyg är whatfontis som identifierar typsnitt från ett foto. Väldigt beroendeframkallande, så används med försiktighet.

Jag försöker också lära mig att kombinera typsnitt på bra sätt. Har ni andra några bra tips?
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
646
Det kan vara viktigt att tänka på att layout och sättning inte nödvändigtvis är samma sak.
Att det är två ämnen med stort överlapp och påverkan på varandra, men kunskap om och förståelse för den ena överförs inte automatiskt till den andra. Det är viktigt att förstå skillnaderna mellan dem och behovet av kunskap om bägge.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,836
Location
Göteborg
Jag hittade en intressant artikel om att kombinera typsnitt. Den utgår från en ”font matrix” som verkar användas mer och mer.

https://fonts.google.com/knowledge/...d_on_their_construction_using_the_font_matrix

Indra Kupferschmid, som har utvecklat matrisen, tycker att många gamla begrepp och tumregler är förvirrande. Hon försöker skapa en tydligare logik, både för att klassificera typsnitt och sedan kombinera dem.

För mig har klassifikationen avmystifierat typsnitt på ett bra sätt. En del visste jag redan innan, men helheten har liksom fallit på plats.
 
Last edited:
Top