D&D Vilka brister med DnD 3.5 skulle ni vilja rätta till och hur?

Basenanji

Din favoritulv!
Joined
4 Nov 2002
Messages
10,000
Det här inspirerande inlägget av Svarte Faraonen får mig att bli sugrn på 3.5 igen!

Samtidigt tycker jag att spelet har massa enerverande brister, t ex att spelet blir helt oproportionellt överjobbigt vid högre nivåer.

Borde man reglera antalet feats/resurser mm för att göra spelet lättare att hantera?

Får man för mycket xp och för fort kanske?

Borde man ta bort OP kombinationer av predtige classes mm?

Hjälp till att göra DnD 3.5 great again! 🤩🫵😉
 

Arrikir

Venator
Joined
14 Jan 2019
Messages
899
Location
Uppsala
Jag undrar om inte "Epic 6" myntades till 3.5? Dvs att rollpersonerna inte kommer gå över lvl 6. Detta för att inte rollpersonerna ska bli over powered och hålla spelet på en jämn nivå (vad det nu innebär låter jag någon annan definiera)
 

entomophobiac

Pistoler & Mord
Joined
6 Sep 2000
Messages
9,131
Location
Uppsala
De saker 5E gör som jag tycker förbättrar 3E är:
  • Tar bort alla modifiers och ersätter dem med Ad och Disad.
  • Minskar ned på antalet skills drastiskt och sätter en gemensam Proficiency istället för att spåra individuella värden i alla.
  • Gör Feats optional.
  • Inkorporerar Prestige Classes som Subclasses. (Personligen hade jag nog helt slängt Prestige Classes, dock, för jag tycker de mest bara gör allt mycket mer svåröverskådligt; trots att vissa subclasses är supercoola; typ Binder från Tome of Magic).
Annars är jag helt med på Epic 6, som @Arrikir nämner.
 

TheDawn

Veteran
Joined
1 Feb 2024
Messages
42
Jag hade nog velat spela upp till lvl. 12 i alla fall. Sedan hade jag ökat antalet skill points för alla klasser och tagit bort cross-class skills. Utöver detta hade jag tagit bort alla krav på prestige klasser men bara tillåtit sådana som spelledaren och spelaren i fråga kommit fram till tillsammans skulle funka i världen och baka in i storyn (möjligtvis sätta något level krav så man inte börjar prestige klassa på level 2).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
19,033
Så du kan inte begränsa Featsen, för de som desperat behöver dem är Martial klasserna som redan ligger sjukt efter. Problemet är inte feats, det är spells. Clericen, Druiden och Wizarden är OP as fuck. De är för bra. Den kategorin av full casters är problemet med spelet. Medan du kan göra lite crazy stuff med prestige klasserna… Så är det inget mot kraften hos en full caster. Så, för att göra saker balanserade måste man komma åt det problemet. Problemet är värst efter level 6, innan det kommer saker som låga HP och få spell slots lösa balansen till viss del.

Hur gör du det?

1: Begränsa Wizards till 1 enda skola av magi var. Japp, du är bara en Necromancer eller Abjurer. Clerics och Druidernas listor nerfas också stenhårt.

2: Gör det svårt att sova. Inför husregler så man bara får vila genom att spendera en dyr resurs eller på vissa platser som dyker upp sällan i spel.

Eller

1: FÖRBJUD FULL CASTERS. Barden och Warlocken är de coolaste spelcastersen. Och så delar du ut healing potions som om de är godis och begränsar monster som man löser med spells.


Oavsett är mitt tips att läsa klass tier listsen för editonen, läsa build guids (speciellt Treantmonks), tvinga marital karaktärer att min/maxa och kasta saker på spell casters som försöker min/maxa.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,971
Location
Stockholm
Jag undrar om inte "Epic 6" myntades till 3.5? Dvs att rollpersonerna inte kommer gå över lvl 6. Detta för att inte rollpersonerna ska bli over powered och hålla spelet på en jämn nivå (vad det nu innebär låter jag någon annan definiera)
Här kan man läsa mer om E6:


Mycket, mycket mer. :)
 

Mikl

Warrior
Joined
11 May 2023
Messages
302
Jag upplevde när det gällde feats i 3.5 att det var ett träsk av förkrav (prerequisites) som gjorde att valfriheten delvis blev illusorisk.
Exempelvis var det mer eller mindre snitslad bana upp till level 12 (tror jag) för en Fighter som ville ha Improved Critical - vilket de flesta ville. Det fanns krav på lägsta level för en del feats, och förkraven gjorde att de behövde tas i en viss ordning.

Detta är uppenbarligen bättre i 5e med färre men kraftfullare feats.
Det skulle vara ett stort jobb att skriva om hela feat-systemet, men ett Alexanderhugg kan vara att helt enkelt stryka alla förkrav. Och antagligen stryka några op feats.
 

TheDawn

Veteran
Joined
1 Feb 2024
Messages
42
Man blir aldeles nostalgisk att höra folk prata om hur OP vissa feats och klasser var i 3.5. Jag tror aldrig jag och grabbarna grottade in oss så djupt i sånt där även om jag har en kompis som brukar knäcka de flesta system (utan att ens försöka). Spelar man bara en grupp äventyrare, väljer feats och spells lämpliga till den karaktär man spelar, och bara lattjar runt så märks det aldrig vad som är OP eller inte. I min uppfattning så klart, YMMV osv.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,737
Location
En mälarö
Det skulle vara ett stort jobb att skriva om hela feat-systemet, men ett Alexanderhugg kan vara att helt enkelt stryka alla förkrav. Och antagligen stryka några op feats.
Eller bara lyfta över hela Feat-systemet från D&D5?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
19,033
Eller bara lyfta över hela Feat-systemet från D&D5?
1. Det funkar fundamentalt inte för Martial klasserna i 3.5 är byggda runt feats.

2. 5e systemet suger också.

Lösning för att gå till ett ”bättre” ställe är OSR rörelsen. Men då spelar man inte 3.5 längre. Jag tror man får köpa featsen.

PF 1ed skalade bort de värsta i alla fall, så kör man PF 1ed så är det lite bättre.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
8,074
D&D3.5 är utmärkt, och börjar man fippla med det börjar balansen snart att gå sönder.

En av få saker jag skulle kunna tänka mig att röra vid är multiklassningen - för en krigare är det en no-brainer att ta 1-2 levels i drösvis med klasser och prestigeklasser (ingen överdrift hade en L12-rollperson hos mig 10 klasser - han körde spiked chain/aoo/trip, vilket är ett av få bra sätt att spela krigare på). Man kan dels begränsa det, men framför allt räkna saves utifrån en vettigare summering.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
8,074
Jag hade nog velat spela upp till lvl. 12 i alla fall.
Håller med, det är så långt spelet håller. Högre än så blir det dels ännu mer komplext, dels att ingen ska göra sig besvär om man inte är primary spellcaster. En optimal grupp där uppe är antagligen Wizard, Cleric, Druid (tankar oerhört mycket bättre än krigare), Arcane Trickster (för att täcka tjuvfärdigheterna).
 
Last edited:

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,737
Location
En mälarö
Jag har ett komplicerat förhållande till D&D3. Jag spelade det en hel del när det begav sig och gillade det skarpt. Det första problemet för mig uppstod när D&D4 kom. Jag spelade även det en del och tyckte det var ok. Ett par år senare kom 5an som jag gillade jättemycket den med. Men grejen var att inte blev något mer D&D3, trots att jag inte kände mig riktigt klar med den utgåvan. Och det känner jag ännu idag. En stor del av det råddes det visserligen bot på av att jag spelade en hel del Pathfinder däremellan. Men även om det var likartat var det trots allt inte samma sak.

Om jag ställer utgåvorna ovan i någon slags preferensföljd så skulle trots allt D&D5 komma på förstaplats. Det tycker jag är ett bättre spel än både 3an och 4an. 4an känner jag mig klar med och har ingen längtan att återvända till. Med 3an däremot är det mer komplicerat. Vad gäller D&D i allmänhet så känner jag en viss mättnad. Jag har spelat en faslig massa D&D de senaste åren och känner att det kanske är nog nu, i alla fall för en överskådlig framtid. Det gäller även D&D5 som, som sagt, är den version jag föredrar. Det sagt, och trots det jag beskriver ovan, så känner jag hur det liksom trots allt kliar lite i D&D3-nerven. Jag kan inte riktigt förklara det.
 
Top