God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 19,031
Skodon är ett rollspel av Jonas Lidström Isegrim/Quadrante. Jag ljuger med prefixet på tråden för det här är tekniskt sett inte en recension. Spelet är inte färdig ännu och versionen jag läst kan nog bäst jämföras med ”Early access" för tv-spel. Det betyder att vissa sektioner inte är klara eller skrivna, men det mesta finns här och ser helt fantastiskt ut.
Ja! Jag tänker börja på ett okonventionellt ställe och prata om det visuella. Fan vad snyggt det är! Fan vilken bra layout! Det är lätt att läsa, diagram, tabeller och flödesscheman gör saker väldigt tydliga. Det är kanske den bästa informationsdesignen jag sett i ett rollspel. Hela produktionen känns som en professionell produkt på det bästa sättet, på sättet där det gör saker så lätta som möjligt att använda.
Systemet är medeltungt skulle jag säga men det är så bra informationsdesignat och så bra förmedlat att det är jättesnabbt att lära sig. Det är ett sjukt imponerande ställe att ligga på för ett spel, jag har läst så, så många spel på samma mekaniska nivå som var mycket svårare att förstå för de systemet var dåligt förklarade. Pedagogiskt är nog termen vi letar efter. Elementen av boken jobbar tillsammans för att lära dig spelet.
Spelet öppnar med en diskussion om sina designprinciper och tankar om spelet. Där finns till och med ett mantra om tärningarnas roll som gör det klart att mycket ska man bara kunna göra för det är passande för karaktären. Tärningarna är verktyg, inte mästare. Det är en intressant punkt att lägga fokuset på men en som känns rätt för spelet.
Det här är ett low fantasy spel som inte är grimdark. Vad betyder det? Det betyder att allt inte är täckt av skit av ingen anledning. Det utspelar sig i en värld som känns mer verklig och mindre som om det bara är till för att vara anti-kitsch som är en fallgrop annan low fantasy ibland faller i. Skodon är framställt som att det är fokuserat på personliga och mindre historier, men det tar de historierna på allvar.
Spelet påstår att det inte har en spelvärld men det är ren lögn för det har en supercool och detaljerad spelvärld. Nej, okej, det finns inte stadsnamn och länder eller så. Men det här spelet utspelar sig i en låg fantasy tidig medeltid som är så detaljerad i boken att det finns sedvänjor, stora sektioner om hur samhället fungerar, högtider, skrock med mera. Jag skulle säga att det har lika mycket en spelvärld som Vampire the Masquerqde har en spelvärld. Magi finns knappt i spelet, det här är låg lågfantasy. Så medan det finns magiska företeelser och tro så är det inte alls fokuset i spelet.
Inspirationscitat från Charles Bukowski, Wendell Berry och andra existentialistiska författare finns med, vilket speglar spelets tematiska fokus på att leva ett meningsfullt liv. Den övergripande tonen uppmuntrar till samberättande och spelarens inflytande över sin karaktärs resa. Karaktärsskapndet är i samma fåra. Mycket mer fokuserat på att skapa en karaktär som är en levande del av världen än en hög nummer. Man följer ett supertydligt flödesschema där man fyller ut karaktärens bakgrund och plats i världen. Man ska till och med skalda genom att skriva en kort dikt om sin karaktär!
Skodon är coolt för det är på sitt eget, väldigt vänliga sätt, otroligt hard core. Det här är culture gaming så hårt och så djupt som sådant går. Det handlar om att spela djupa karaktärer rotade i en kultur i den kulturen med den kulturens lins. Det håller dig i handen för att ta dig och dina spelare till det stället men det är fortfarande dedikerat till att vara sig själv. Det bara möter dig där du är.
Jag rekommenderar Skodon för alla som är intresserade av culture gaming, tidiga medeltiden och spel där man utforskar karaktärer som försöker leva ett meningsfullt liv. Jag ger inget nummer betyg nu för spelet är inte klart, men ser fram emot att kunna göra det!
Ja! Jag tänker börja på ett okonventionellt ställe och prata om det visuella. Fan vad snyggt det är! Fan vilken bra layout! Det är lätt att läsa, diagram, tabeller och flödesscheman gör saker väldigt tydliga. Det är kanske den bästa informationsdesignen jag sett i ett rollspel. Hela produktionen känns som en professionell produkt på det bästa sättet, på sättet där det gör saker så lätta som möjligt att använda.
Systemet är medeltungt skulle jag säga men det är så bra informationsdesignat och så bra förmedlat att det är jättesnabbt att lära sig. Det är ett sjukt imponerande ställe att ligga på för ett spel, jag har läst så, så många spel på samma mekaniska nivå som var mycket svårare att förstå för de systemet var dåligt förklarade. Pedagogiskt är nog termen vi letar efter. Elementen av boken jobbar tillsammans för att lära dig spelet.
Spelet öppnar med en diskussion om sina designprinciper och tankar om spelet. Där finns till och med ett mantra om tärningarnas roll som gör det klart att mycket ska man bara kunna göra för det är passande för karaktären. Tärningarna är verktyg, inte mästare. Det är en intressant punkt att lägga fokuset på men en som känns rätt för spelet.
Det här är ett low fantasy spel som inte är grimdark. Vad betyder det? Det betyder att allt inte är täckt av skit av ingen anledning. Det utspelar sig i en värld som känns mer verklig och mindre som om det bara är till för att vara anti-kitsch som är en fallgrop annan low fantasy ibland faller i. Skodon är framställt som att det är fokuserat på personliga och mindre historier, men det tar de historierna på allvar.
Spelet påstår att det inte har en spelvärld men det är ren lögn för det har en supercool och detaljerad spelvärld. Nej, okej, det finns inte stadsnamn och länder eller så. Men det här spelet utspelar sig i en låg fantasy tidig medeltid som är så detaljerad i boken att det finns sedvänjor, stora sektioner om hur samhället fungerar, högtider, skrock med mera. Jag skulle säga att det har lika mycket en spelvärld som Vampire the Masquerqde har en spelvärld. Magi finns knappt i spelet, det här är låg lågfantasy. Så medan det finns magiska företeelser och tro så är det inte alls fokuset i spelet.
Inspirationscitat från Charles Bukowski, Wendell Berry och andra existentialistiska författare finns med, vilket speglar spelets tematiska fokus på att leva ett meningsfullt liv. Den övergripande tonen uppmuntrar till samberättande och spelarens inflytande över sin karaktärs resa. Karaktärsskapndet är i samma fåra. Mycket mer fokuserat på att skapa en karaktär som är en levande del av världen än en hög nummer. Man följer ett supertydligt flödesschema där man fyller ut karaktärens bakgrund och plats i världen. Man ska till och med skalda genom att skriva en kort dikt om sin karaktär!
Skodon är coolt för det är på sitt eget, väldigt vänliga sätt, otroligt hard core. Det här är culture gaming så hårt och så djupt som sådant går. Det handlar om att spela djupa karaktärer rotade i en kultur i den kulturen med den kulturens lins. Det håller dig i handen för att ta dig och dina spelare till det stället men det är fortfarande dedikerat till att vara sig själv. Det bara möter dig där du är.
Jag rekommenderar Skodon för alla som är intresserade av culture gaming, tidiga medeltiden och spel där man utforskar karaktärer som försöker leva ett meningsfullt liv. Jag ger inget nummer betyg nu för spelet är inte klart, men ser fram emot att kunna göra det!