Skulle ffa förslå att kika på spel som formgivits av @pappa , @ceruleanfive och @DanteJa, men titta definitivt inte på amerikanska rollspel. Andra länder håller högre klass när det kommer till typografi.
Tja, jag brukar tänka att det beror på hur texten ska användas.Jag upplever tvärt om att populära svenska spel har en ganska dålig informationsdesign. Min smak kommer främst från OSR-scenen, där control panel layouts, stödordstext, och afforderande formatering förhärskar. www.youtube.com/@QuestingBeast brukar kommentera på materialens användbarhet, vilket jag håller som dess högsta dygd.
Men du brukar ju alltid snacka om hur ett spel är mer än sina regler (eller till och med inte överhuvudtaget sina regler). Och äventyr gissar jag att du tänker ska kunna konsulteras under spel, så hur gör du där?Tja, jag brukar tänka att det beror på hur texten ska användas.
Ska den läsas som löptext, så behöver den ju vara smidig och slät, och inte ha för många markeringar eller färger eller sånt som stör.
Ska den däremot läsas/skummas/användas under spel, så är ju punktlistor, stödord, färgmarkeringar osv väldigt bra.
Personligen undviker jag ju helst rollspelstext som ska hanteras under spel, så min preferens är lättlästhet och flyt snarare än att det ska vara lätt att hitta.
(Om regler är så krångliga att man måste kolla upp dem under spel så behöver de förenklas tills man inte behöver det)
Man skulle även kunna tänka sig spelkort som sorteras i en viss ordning och spelas ut.Jag har också funderat i omgångar på ett spel vars regler är ett enda stort flödesschema. (Även kallat en ”spelplan”.) Där har man reglerna utskrivna och så förflyttar man sin markör till en ruta och gör som det står.
När det gäller äventyr ser jag det som att det finns två grejer:Men du brukar ju alltid snacka om hur ett spel är mer än sina regler (eller till och med inte överhuvudtaget sina regler). Och äventyr gissar jag att du tänker ska kunna konsulteras under spel, så hur gör du där?
Alla For the Drama-spelen fungerar ju så. Fruktansvärt imponerande design. Man kan sätta leken i händerna på en grupp och säga ”Dra ett kort i taget och följ instruktionerna” och det funkar. Utan att någon läst spelet i förväg, utan att någon har någon erfarenhet av rollspel. De spelen var det som inspirerade Aliatra hos mig.Man skulle även kunna tänka sig spelkort som sorteras i en viss ordning och spelas ut.
Jag med. Eller åtminstone kortbaserade rollspelshjälpmedel. Jag har mycket hellre kort på spelbordet än en regelbok (eller en äventyrsbok).Annars hade jag nog gjort fler kortbaserade rollspel.
Tsutomu Nihei är verkligen fantastisk på att hitta oväntade bildlösningar. Möjligen har det att göra med att han verkar i en tradition som inte bara är västerländsk. Jag blir överraskad. Gillar särskilt hans dystopiska urbana arkitektur och body horror. En del av komponenterna är skåpmat i sci fi-genren, men inte hans kombination. Förmodligen skulle ett rollspel med honom som formgivare och illustratör bli spektakulärt snyggt.Bra serier är också (oftast) god informationsdesign!