RECENSION Operation Mindcrime

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,681
Location
Helsingborg
...om att skura gatorna rena med blod, med AK-45 av @God45

En kampanj på 18 sidor - det står "scenario" men för mig är det en kampanj - med olika typer av explotationfilm-troper är staplade på varandra. Jag själv är svag för blaxplotation och att se usla hämnarfilmer. Premissen med Operation Mindcrime är att alla förhågor som kunnats besannas idag - krig, födelser av diktaturer, smittor, miljöförstöringens konsekvenser ... allt det där har inträffat och tjänar som bakgrund i en fiktiv stad med The Crow som miljöbakgrund och hämnarhistorier som inspirationsförgrund.

Bland inspiration står Taxi Driver, The Punisher, Dirty Harry, Oldboy och Death Wish men om jag ska gå djupare ser jag i texten spår av blaxsplotation (Shaft, Foxy Brown, Superfly), carsplotation (Death Race 2000), rape and revenge (Thriller - en grym historia, Kill Bill), sexplotation (Showgirls), slasher-filmer (Motorsågsmassakern), actionploitation (Samurai Cop, Kung Fury) och nazisploitation (Inglorious Basterds) säkerligen italienska giallo-filmer. Även filmer som Falling Down, Don't Breathe och One Eight Seven finner sitt rätta i Operation Mindcrime. Allt amerikanskt med Verhoeven.

Fast huvudfokus ligger på hämnar- och vigilantefilmerna. De som tar saken i egna händer. För i den här staden händer det mycket. Borta är hoppet och framme är kaoset. Känslan som infinner sig är liknande The Warriors i att varje grupp är ensam mot alla andra. Det är inte bara poliskoden för mord (187) utan allting sker, från 1-1000 ... och det bara under dagens första timme. Det är rollpersonernas uppgivenhet som skapat det kall som får dom att ta sig an de omänskliga brotten som sker varje kvart och de börjar rätt i rännstenen för att klättra uppåt på boss-skalan ... och de gör det genom att göra det som de gör bäst: mörda ... men mörda kriminella.

Det jag verkligen gillar är enkelheten i strukturen för att kunna skala löken, bara att varje gång ett ruttet lager försvinner avslöjar den bara ett ännu ruttnare lager inuti. Det som också är intressant är att alla vägar leder mot mitten, vilket gör att rollpersonerna kan ta olika rutter för att komma dit - de behöver inte gå igenom alla punkter, utan många av punkterna lämnar ledtrådar till de inre lagren, vilket gör att man skulle kunna spela om Operation Mindcrime och få helt nya upplevelser. I många andra scenarion kampanjer skapas ett träd beroende på hur plotten fortsätter, men här är "plotten" istället formad som en tratt ... och bara det gör att jag tycker folk borde kolla igenom Operation Mindcrime.
 
Last edited:
Top