RECENSION Thrice

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
19,031
Thrice är ett taktiskt rollspel fokuserat på strider vars regelbok bara är på 7 sidor. Det är skrivet av Rickard här på forumet. Det är, om man ska jämföra det med andra rollspel, kanske mest jämförbart med Lancer eller D&D 4e fast utan en massa fluff eller förmågor. Här ska ett fåtal delar speldesign skapa det taktiska djupet. Det finns de svagaste antydningarna av en fantasy värld spelet utspelar sig i men det är så lite att det knappt spelar roll.

Spelet verkar intressant men det har en massiv nackdel och det är att jag inte kan förstå hur man spelar det. Jag blev varnad för det här av författaren när jag skulle recensera spelet och han skrev: ”Ta gärna och recensera mitt taktiska spel Thrice. Det är svårt att bilda sig en uppfattning om det, eftersom det beskriver en process och människor är dåliga på att förstå processer, då vi är mer linjära i tänkandet.”

Men det upplever jag inte är problemet. Problemet är att spelet inte ger mig all informationen jag behöver, förklarar det jag behöver veta för att spela det och att det har den värsta informationsdesignen jag någonsin sett i ett rollspel. Det ser ut som några av komponenterna från ett extremt komplicerat brädspel i att det är informations tungt, plottrigt och de viktiga sakerna är inte tydligt utmärkta. Min upplevelse är att det minimala formatet är den stora skurken här, det här spelet är komplext och hade behövt mycket mer text som beskriver det, gärna med exempel.

Nu, jag utesluter inte att det är jag som är dum här. Det här är extrem regel tyngd med få ord och jag kanske inte är smart nog att reda ut det. Men jag har läst en enorm mängd spel, är en erfaren rollspelare, har gjort mina egna spel och har spelet en del krigsspel. Och jag fick inte rätsida på det.

Så, vad jag gjorde var att skriva ut regelboken så att jag fick komponenterna fysiskt och sedan jagade jag upp tråden om spelet på RPG.net och diskussioner om spelet av författaren på det här forumet. Och med allt det på plats lyckades jag, och jag är 100% säker på att vi gjorde en massa fel, att spela det. Och det var ett kul snabbt taktiskt spel. Men jag kan inte recensera den upplevelsen för den finns inte i boken.

Spelet som det är nu är en bra prototyp för om skaparen ska spelleda det. Det är vad jag förväntar mig från en prototyp på ett con. Och det vi spelade var kul nog att jag tror att om någon som kan spelet hade lärt oss hade det varit stört kul. Men spelet har misslyckats, inte i speldesign, utan i pedagogik. Det förmedlar inte hur man ska spela det.

Mitt konstruktiva förslag är att skriva om spelet helt. Lägga till en massa förklaringar, genomgångar, spelexempel och diagram. Jag tror att det här spelet behöver många fler sidor för att kunna förmedla hur man spelar det, för det fungerar inte som minispel.

Betyg: Inte komplett. Jag kan inte recensera det som det är skrivet i dagsläget.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,681
Location
Helsingborg
Så, vad jag gjorde var att skriva ut regelboken så att jag fick komponenterna fysiskt och sedan jagade jag upp tråden om spelet på RPG.net och diskussioner om spelet av författaren på det här forumet. Och med allt det på plats lyckades jag, och jag är 100% säker på att vi gjorde en massa fel, att spela det. Och det var ett kul snabbt taktiskt spel. Men jag kan inte recensera den upplevelsen för den finns inte i boken.
Det här ville jag säga att det var mycket mer än vad jag krävde av dig, men jag uppskattar att du tog dig tiden till att göra det.

Satt själv och kollade igenom sidorna och tänkte "Vad onödigt rörigt detta är". Jag trodde att det här var den sista versionen, men där hade jag tagit bort zonerna och jag hade även ett kortare upplägg på ett "äventyr" (tre encounters) med The Willow Witch. Om jag släpper spelet kommer jag att ge exempel i form av korta äventyrssnuttar med fiender och deras huvudstrategier. Tråden på RPGnet hade introäventyret:


Bra att du var frank. Det uppskattar jag något enormt.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,681
Location
Helsingborg
Det var för övrigt många coola saker jag lyckades få till med det här spelet:
  • Spelarna snackar strategi, eftersom man kan aktivera förmågor med varandra.
  • Det finns 1500 möjliga kombinationer men med väldigt få regelsnuttar.
  • Spelarna måste först lära sig motståndarna och sedan anpassa sig till deras strategi.
Det jag skulle vilja få till:
  • Fler subsystem för olika delar; hade en tanke på intrig/resurs-delar när rollpersonerna får större wealth.
  • Taktik utan slump. Spelsystemet fungerar som det gör och gör det väl, men jag vill ändå pusha mig till att göra ett taktiskt spel utan tärningar.
  • Projekttid för att slutföra projektet och göra det lättlärt på samma gång.
 
Top