Har följt tråden på avstånd och är djupt imponerad av hur
@Gabrielle de Bourg och andra med änglalikt tålamod och grundlig pedagogik gång på gång förklarar den enkla poäng som vissa tycks göra sitt bästa för att inte förstå:
Nordiska väsen drar inspiration från 1800-talets Norden men utspelar sig inte i vår världs 1800-tal utan i ett mytiskt Norden, och är uttryckligen
inte historiskt korrekt - det står klart och tydligt i början av regelboken.
Sen om man som
@mrund och andra personligen hade
önskat sig ett spel som utspelade sig ett specifikt årtal, och beskrev världen i stor detalj och maximal historisk korrekthet utifrån det, är det ju helt ok. Men vad jag
inte tycker är ok att raljera över spelet och uttrycka sig nedvärderande om dess skribenter utifrån denna personliga önskan.
Men det var egentligen inte det jag ville skriva, utan något annat som jag tycker diskussionen har missat.
Utifrån denna långa tråd kan man få uppfattningen att
Nordiska väsens regelbok är fullständigt nedlusad med inkorrekt historia och anakronismer, med rollpersoner som åker tunnelbana och skjuter laserpistol (faktiska exempel tagna ur forumdiskussionerna). Så är det förstås inte alls. Som
@Zire klokt påpekar är historisk korrekthet inte ett binärt ja eller nej, utan en glidande skala.
Vad är det då för historisk inkorrekhet i spelet som har retat upp trådstartaren
@mrund ? Trots sitt långa blogginlägg ges inga som helst konkreta exempel, bara svepande generaliseringar. Om vi går tillbaka till de två tidigare diskussionerna om saken som
@mrund startade på Facebook i höstas hittar jag bara två konkreta exempel:
- I en bakgrundstext omnämns en friherre på 1600-talet vid namn Mats Rosenberg som bara "Mats", utan sin tillbörliga titel "herr" före. Detta är alltså inte i en handout eller en text som ska läsas upp högt, utan en rak bakgrundstext om Sällskapet. @mrund anser alltså att hela regelboken måste skrivas med historiskt språkbruk för att spelet ska vara "historiskt korrekt"?
- I en annan passage i en bakgrundstext omnämns - på ett ställe i en bok på 240 sidor - en person på 1600-talet som en "före detta skolfröken" trots att sådana inte fanns då.
Även om man som
@mrund tycker att dessa två exempel är så graverande att de föranleder två rants i sociala medier, ett långt blogginlägg, och denna diskussion här på wrnu - vilket man förstås får tycka - så kan det vara värt att påpeka att båda exemplen ovan rör
1600-talet, som alltså
inte är spelets setting.
Det finns säkert fler saker i spelet som är historiskt inkorrekta - inte minst exempelvis att kvinnliga rollpersoner tillåts vara både präster och officerare - men jag vill bara lyfta fram att spelets skribenter gör mycket research och drar massor av inspiration av vår faktiska historia - vi bara förhåller oss fritt till hur historien används i spelet.
Och, för att summera - det finns flera skäl till att vi valt att placera spelet i ett "mytiskt Norden" i stället för vårt verkliga 1800-tal:
- Att kunna inspireras av personer, händelser, rörelser och företeelser från olika delar av 1800-talet och kunna bygga berättelser utifrån dessa utan att begränsas av historiska detaljfakta som inte är relevanta för berättelsen.
- Att ge spelare och spelledare större frihet att rollspela och improvisera vid spelbordet utan att känna att de "spelar fel" om de i flykten introducerar någon anakronism.
- Att inte begränsa spelare av det verkliga 1800-talets i vissa delar snäva normer, i synnerhet könsroller.