Leon
Leo carcion
- Joined
- 8 Mar 2004
- Messages
- 7,338
Jag vill ju gärna spela Elosos fina Call of Cthulhu Sverige, men är inte helt såld på CoC 7e. Misery Engine/Cthulhu Eternal ser mycket elegantare ut.
Så jag gör det varje forumit med självkänsla skulle göra: jag börjar konvertera yrkena från CoC: Sverige till Cthulhu Eternal.
Än så länge har jag bara klippt in de som finns färdiga i Cthulhu Eternal: Jazz Age. Men tänker att det är wip
Jag uppskattar fyra sorters input:
1. Hjälp att sätta värden på de yrken som finns kvar. CoC: Sverige har en mer granulär yrkeslista än Cthulhu Eternal, så det går utmärkt att slå ihop och förenklas. Se vägledning för hur man gör nya arketyper i Cthulhu Eternal nedan.
2. Koll på de förslag som redan ligger i filen - är det logiskt? Har jag missat något?
3. Tips om resurser jag missat? Har någon redan gjort det här jobbet?
4. Råd om huruvida det här är en bra idé öh? Lägger jag bara (en smula) tid på något som inte blir kul i spel?
Tack på förhand
docs.google.com
Archetype Building in a Nutshell
The notes below give a set of helpful guidelines that can assist in making the design choices that define a brand-new
Archetype. However, at its simplest, the mechanical process of defining an Archetype is very simple. Each Archetype
needs:
that can be spent as per the table below:
Så jag gör det varje forumit med självkänsla skulle göra: jag börjar konvertera yrkena från CoC: Sverige till Cthulhu Eternal.
Än så länge har jag bara klippt in de som finns färdiga i Cthulhu Eternal: Jazz Age. Men tänker att det är wip
Jag uppskattar fyra sorters input:
1. Hjälp att sätta värden på de yrken som finns kvar. CoC: Sverige har en mer granulär yrkeslista än Cthulhu Eternal, så det går utmärkt att slå ihop och förenklas. Se vägledning för hur man gör nya arketyper i Cthulhu Eternal nedan.
2. Koll på de förslag som redan ligger i filen - är det logiskt? Har jag missat något?
3. Tips om resurser jag missat? Har någon redan gjort det här jobbet?
4. Råd om huruvida det här är en bra idé öh? Lägger jag bara (en smula) tid på något som inte blir kul i spel?
Tack på förhand
Cthulhu Eternal Sverige
Agitator Bibliotekskunskap, Charma, Bluffa, Konst & hantverk (Skådespelare), Psykologi, Språk (An- nat), Övertyga, en valfri färdighet Antikhandlare/Bokhandlare RECOMMENDED STATS: INT, CHA ARCHETYPAL SKILLS: • Administration 50% • Appraise 60% • History 80% • Research 60% • Persuade 60% • ...
Archetype Building in a Nutshell
The notes below give a set of helpful guidelines that can assist in making the design choices that define a brand-new
Archetype. However, at its simplest, the mechanical process of defining an Archetype is very simple. Each Archetype
needs:
- a suitable Name that embodies a character type befitting the setting;
- one or two Recommended Statistics that should ideally be higher than average for characters of that Archetype;
- a starting Number of Bonds (usually between 2 and 5);
- a Starting Resources rating (usually between 2 and 5);
- a set of Skills which have a starting value higher than the usual base rating for the setting.
that can be spent as per the table below:
- For each Starting Bond slot - 50 points
- For each point rating in Starting Resources - 50 points
- For each +1 raise to a skill’s starting value, above the base value for the skill in this setting - 1 point
- For each Archetype, there is a total budget of 800 points