Mogger
Hipsteranka
När det behövs. Som vilket samtal som helst.
Här tänker jag genast på Kaffe tillsammans och liknande spel, där man lätt kan inkorporera sådant i spelet. Behöver du gå på toa så behöver din rollperson gå på toa, och det avbryter man inte spelet för. Hen kommer tillbaka en stund senare. Det är också en intressant spelberoende pausgrej.Våra avbrott handlar om toapauser, hämta kaffe eller dylikt
Rollspelar helst inte toabesökHär tänker jag genast på Kaffe tillsammans och liknande spel, där man lätt kan inkorporera sådant i spelet. Behöver du gå på toa så behöver din rollperson gå på toa, och det avbryter man inte spelet för. Hen kommer tillbaka en stund senare. Det är också en intressant spelberoende pausgrej.
Tråden heter "När, hur och hur ofta är det okej att avbryta spelet?". Att rulla tärningar är en del av spelet så det är ingen paus.Sedan tänker jag att ni ibland gör paus för att rulla en tärning, till exempel, om ni inte kör tärningslösa rollspel. Beroende på komplexiteten i regelsystemet kan det ju ta längre eller kortare tid, men det är ju rimligen den vanligaste pausen.
Här tycker jag också att tillfället spelar roll. Att pausa för slå ett tärningsslag när det är spännande kan som sagt förhöja spänningen ibland, men att som i en del spel dela upp en spännande sekvens (säg en strid) med massor av tärningspauser har jag svårare för. Det stör flödet rätt hårt. Så ett slag för en konflikt kan jag tycka funkar, men fyra-fem tärningsslag för en enda strid har jag mycket svårare för.
Ja, jag tänkte att exemplen jag hade i trådstarten visade vad jag menade, men noll personer verkar ha fattat, så jag fumlade uppenbarligen med min kommunikation.Tråden heter "När, hur och hur ofta är det okej att avbryta spelet?". Att rulla tärningar är en del av spelet så det är ingen paus.
Jaha, ska man läsa HELA första inläggetJa, jag tänkte att exemplen jag hade i trådstarten visade vad jag menade, men noll personer verkar ha fattat, så jag fumlade uppenbarligen med min kommunikation.
Något jag kom på att tänka i den här tråden är att det borde vara bättre strukturer under spel för att man hoppar en spelare som tar tid på sig och kör någon annans tur under tiden. Det är (tyvärr) väldigt sällan, i exempelvis strid, att man påverkar varandra utanför sin stridsrunda. Så egentligen borde man kunna köra de flesta rundor parallella snarare är seriella.Sedan tänker jag att ni ibland gör paus för att rulla en tärning, till exempel, om ni inte kör tärningslösa rollspel. Beroende på komplexiteten i regelsystemet kan det ju ta längre eller kortare tid, men det är ju rimligen den vanligaste pausen.
Det går även att bygga in mer parallellism i systemet om man vill. Jag har lekt med en lösning där effekten av handlingar appliceras i (början av) rundan efter.Något jag kom på att tänka i den här tråden är att det borde vara bättre strukturer under spel för att man hoppar en spelare som tar tid på sig och kör någon annans tur under tiden. Det är (tyvärr) väldigt sällan, i exempelvis strid, att man påverkar varandra utanför sin stridsrunda. Så egentligen borde man kunna köra de flesta rundor parallella snarare är seriella.
Jag menar, det är så jag spelleder normalt. Jag säger åt en spelare att någonting händer, och för att ge den personen betänketid så "klipper" jag till nästa person och placerar den i en situation, innan jag klipper tillbaka till den förste spelaren igen.
Ja, det är en intressant tanke. När jag inte har någon uppgift i spelet är det ju på sätt och vis ”pausat” för mig. Förr ville jag gärna bygga in funktioner för spelare vars rollpersoner inte är närvarande i scenen, så att man inte skulle ha ”dötid” där man bara tittar på. Numera är jag mindre bekymrad om detta, då sessionerna är såpass intressanta att det år kul bara att lyssna. Tänker att det är lite samma i ett stridssystem, att ju intressantare det är med striden även när det är någon annans tur, desto mindre gör det att man inte har något att göra just då.Något jag kom på att tänka i den här tråden är att det borde vara bättre strukturer under spel för att man hoppar en spelare som tar tid på sig och kör någon annans tur under tiden. Det är (tyvärr) väldigt sällan, i exempelvis strid, att man påverkar varandra utanför sin stridsrunda. Så egentligen borde man kunna köra de flesta rundor parallella snarare är seriella.
Jag menar, det är så jag spelleder normalt. Jag säger åt en spelare att någonting händer, och för att ge den personen betänketid så "klipper" jag till nästa person och placerar den i en situation, innan jag klipper tillbaka till den förste spelaren igen.