Brädspel Tips om att kunna lyckas med sitt spel.

DungeonEscapeTCG

Dungeon Escape TCG
Joined
10 Feb 2025
Messages
21
Location
Sweden
Då ska du nog vända dig till fler förläggare. Många vill inte att designern gör art alls (eftersom förläggaren vill att spelets stil ska passa in i deras lineup).

Ungefär kanske tjugo förläggare är ett bra första steg. Och inte bara kall epost, utan på mässor och liknande (i.e. Spiel i Essen).
oj, jadu. bra att det är nära dom har den mässan, relativt iallafall.
Har typ ingen budget så man får väl tågluffa sig ner dit.
Men också bra tips. massa "hussle" för att få ut ordet. inte bara sitta hemma å basunera ut sitt spel på medier som redan folk filtrerar ut antar jag.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
344
Nu ser det ut som det kanske löser sig med hjälp av Caligo. Annars hade jag ställt mig frågan vad som är viktigast om det är inte få ett färdigt spel eller få det klart med bilder som inte är förstavalet. Om det sedan är streckgubbar, public domain bilder eller AI bilder får man själv avgöra. Du gör såklart dina val men hade jag lagt ner så mycket tid på något hade jag iaf velat få det klart så andra kan spela det.
 

DungeonEscapeTCG

Dungeon Escape TCG
Joined
10 Feb 2025
Messages
21
Location
Sweden
Nu ser det ut som det kanske löser sig med hjälp av Caligo. Annars hade jag ställt mig frågan vad som är viktigast om det är inte få ett färdigt spel eller få det klart med bilder som inte är förstavalet. Om det sedan är streckgubbar, public domain bilder eller AI bilder får man själv avgöra. Du gör såklart dina val men hade jag lagt ner så mycket tid på något hade jag iaf velat få det klart så andra kan spela det.
Jadu, ingenting är löst än, så jag tar fortfarande gärna emot tips och hjälp.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,118
Location
Göteborg
Hur många spel har du gjort? Med "gjort" menar jag här tillräckligt färdiga för att kunna ta med och spela på konvent typ. För rollspel räcker det med extremt lite, typ regler i ett gdoc. För brädspel blir det väl en prototyp, med egenutskrivna kort med streckgubbar eller public-domain-bilder typ.

Precis som rådet till en aspirerande författare alltid måste vara "skriv" så är mitt råd "gör spel". Jag får bilden – även om jag inte vet om den stämmer så ta den med en nypa salt – av att du gjort ett spel och sen bestämt dig för att det här ska publiceras. Om det stämmer så vågar jag påstå, utan att ha sett något av själva spelet, att det inte är bra.

Gör ett gäng spel. Visa upp dem genom att spela dem med folk på konvent eller lägga ut pdf:er här. Sälj in "prova att spela mitt spel" istället för "köp mitt spel". Du kommer märka att redan det steget – "spela mitt spel, det är gratis" – är svårt för du konkurrerar med allt annat folk kan lägga sin tid på. Kommer du över den tröskeln, då kan du börja fundera på att sälja spel.

Mitt verkliga råd är tråkigt nära jantelagen. Gör spel om du tycker det är kul att göra spel. Det är nämligen det enda du garanterat kommer få ut av det. Om någon annan någonsin spelar dina spel är det en bonus; om någon betalar pengar för dem har du vunnit jackpott.
 

DungeonEscapeTCG

Dungeon Escape TCG
Joined
10 Feb 2025
Messages
21
Location
Sweden
Viktigt är också att inte fokusera för mycket på ett spel. Tänk i storheter om typ tio, det hjälper att sätta sig i rätt mindset.
hänger inte riktigt med på vad du menar med " Tänk i storheter om typ tio, det hjälper att sätta sig i rätt mindset. " kan du utveckla det lite mer?
 

DungeonEscapeTCG

Dungeon Escape TCG
Joined
10 Feb 2025
Messages
21
Location
Sweden
Att undvika AI är viktigt om du vill sälja spelet utan kontroverser. Jag använder själv olika stockbilds-tjänster för mina grejer, vilket har blivit kostsamt över tid när man plussar ihop allt men är överkomligt kortsiktigt.
jag får lita på min egen kunskap inom lineart och sketch för att få ihop nått snabbt. har alla verktyg till det, men är otroligt rostig och outbildad inom 2d art. men måste man så måste man.
back to basics.
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
333
Location
Gävle
Mitt verkliga råd är tråkigt nära jantelagen. Gör spel om du tycker det är kul att göra spel. Det är nämligen det enda du garanterat kommer få ut av det. Om någon annan någonsin spelar dina spel är det en bonus; om någon betalar pengar för dem har du vunnit jackpott.
Håller med föregående talare. Skit i att lägga pengar på att göra det snyggt och färdigt nu. Få ut en spelbar prototyp som folk kan prova på. Du kanske även bygger en publik på det sättet. Gör det tillgängligt för folk att ladda ner och skriva ut. Lägg upp en video på Youtube där du visar hur det ser ut i spel. Ta det till konvent.

Men gör det bara om det är kul.

Jag hade lite tur som fick publik för mina verk via Youtube och hängt mycket på forum och Discord (samt att jag frilansat för Exalted och har många därifrån i min publik), så jag brukar sälja från några dussin till några hundra exemplar när jag släpper något. Mitt massiva 8-åriga projekt kommer jag släppa gratis i år för att det är ett passionsprojekt som jag gärna vill se folk spela mer än jag vill ha betalt för.
 

DungeonEscapeTCG

Dungeon Escape TCG
Joined
10 Feb 2025
Messages
21
Location
Sweden
Hur många spel har du gjort? Med "gjort" menar jag här tillräckligt färdiga för att kunna ta med och spela på konvent typ. För rollspel räcker det med extremt lite, typ regler i ett gdoc. För brädspel blir det väl en prototyp, med egenutskrivna kort med streckgubbar eller public-domain-bilder typ.

Precis som rådet till en aspirerande författare alltid måste vara "skriv" så är mitt råd "gör spel". Jag får bilden – även om jag inte vet om den stämmer så ta den med en nypa salt – av att du gjort ett spel och sen bestämt dig för att det här ska publiceras. Om det stämmer så vågar jag påstå, utan att ha sett något av själva spelet, att det inte är bra.

Gör ett gäng spel. Visa upp dem genom att spela dem med folk på konvent eller lägga ut pdf:er här. Sälj in "prova att spela mitt spel" istället för "köp mitt spel". Du kommer märka att redan det steget – "spela mitt spel, det är gratis" – är svårt för du konkurrerar med allt annat folk kan lägga sin tid på. Kommer du över den tröskeln, då kan du börja fundera på att sälja spel.

Mitt verkliga råd är tråkigt nära jantelagen. Gör spel om du tycker det är kul att göra spel. Det är nämligen det enda du garanterat kommer få ut av det. Om någon annan någonsin spelar dina spel är det en bonus; om någon betalar pengar för dem har du vunnit jackpott.
bara gjort detta, om man inte räknar med dom jag gjorde på game design skolan. då blir det typ 3 förutom denna.
Men jag fattar vad du menar. å allt du säger är guld värt för mig.
Jag kanske låter som en snorvalp som precis börjat, men jag är snart 50 bast, å började utbilda mig som game designer snart 8 år sen. både analogt och digitalt. jag vill bara bli klar med ett spel nån gång. å denna har jag stött å blött så pass många gånger att jag tror på den. tror på grunderna. ser en framtid med spelet. jag behöver bara hitta ett sätt att komma ut till folket så det får se det. sprida ordet. vet inte hur bara.
 

Jim Profit

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
282
Location
Stockholm
hänger inte riktigt med på vad du menar med " Tänk i storheter om typ tio, det hjälper att sätta sig i rätt mindset. " kan du utveckla det lite mer?
Tänk "tio färdiga spel ger ett jag kan gå vidare med", "tio kontaktade förläggare ger kanske en som vill titta närmare", osv. Precis som @Pilzefrau nämnde ovan; ett spel är inte tillräckligt.
 

DungeonEscapeTCG

Dungeon Escape TCG
Joined
10 Feb 2025
Messages
21
Location
Sweden
Håller med föregående talare. Skit i att lägga pengar på att göra det snyggt och färdigt nu. Få ut en spelbar prototyp som folk kan prova på. Du kanske även bygger en publik på det sättet. Gör det tillgängligt för folk att ladda ner och skriva ut. Lägg upp en video på Youtube där du visar hur det ser ut i spel. Ta det till konvent.

Men gör det bara om det är kul.

Jag hade lite tur som fick publik för mina verk via Youtube och hängt mycket på forum och Discord (samt att jag frilansat för Exalted och har många därifrån i min publik), så jag brukar sälja från några dussin till några hundra exemplar när jag släpper något. Mitt massiva 8-åriga projekt kommer jag släppa gratis i år för att det är ett passionsprojekt som jag gärna vill se folk spela mer än jag vill ha betalt för.
jag skulle gärna ge ut mitt gratis, å det menar jag gratis som att jag inte får en krona i vinst för det. att folk kan ta hem det å printa ut själv(som faktiskt har hänt, en speltestare, kompis till mig från Oregon tog hem det å speltestade hemma med vänner. så det e altid det).
 

DungeonEscapeTCG

Dungeon Escape TCG
Joined
10 Feb 2025
Messages
21
Location
Sweden
Håller med föregående talare. Skit i att lägga pengar på att göra det snyggt och färdigt nu. Få ut en spelbar prototyp som folk kan prova på. Du kanske även bygger en publik på det sättet. Gör det tillgängligt för folk att ladda ner och skriva ut. Lägg upp en video på Youtube där du visar hur det ser ut i spel. Ta det till konvent.

Men gör det bara om det är kul.

Jag hade lite tur som fick publik för mina verk via Youtube och hängt mycket på forum och Discord (samt att jag frilansat för Exalted och har många därifrån i min publik), så jag brukar sälja från några dussin till några hundra exemplar när jag släpper något. Mitt massiva 8-åriga projekt kommer jag släppa gratis i år för att det är ett passionsprojekt som jag gärna vill se folk spela mer än jag vill ha betalt för.
har du några tips på hur och vart jag kan posta upp spelet till folk som kommer att se det? om inte på mässor och evenemang, så vart online finns folket som är villiga att testa? typ ta hem det och printa å testa själva? eller som här diskutera det utan att man blir bannad för att man "promotar" en produkt. har du nått du kan tipsa om?
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
333
Location
Gävle
har du några tips på hur och vart jag kan posta upp spelet till folk som kommer att se det? om inte på mässor och evenemang, så vart online finns folket som är villiga att testa? typ ta hem det och printa å testa själva? eller som här diskutera det utan att man blir bannad för att man "promotar" en produkt. har du nått du kan tipsa om?
Här är en bra start tycker jag.

Det finns ett stigma med att sälja sig själv så jag tycker man ska undvika att spamma överallt, men här i forumet tycker jag folk är öppna och välkomnande till folks hemmabyggen.
 

DungeonEscapeTCG

Dungeon Escape TCG
Joined
10 Feb 2025
Messages
21
Location
Sweden
Här är en bra start tycker jag.

Det finns ett stigma med att sälja sig själv så jag tycker man ska undvika att spamma överallt, men här i forumet tycker jag folk är öppna och välkomnande till folks hemmabyggen.
typ skapa en ny tråd och välkomna in folk att speltesta, med en länk att kunna ladda ner spelet i sin helhet kanske? eller typ nått sånt?
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,852
Location
Göteborg
typ skapa en ny tråd och välkomna in folk att speltesta, med en länk att kunna ladda ner spelet i sin helhet kanske? eller typ nått sånt?
Absolut! Ibland nappar ingen, ibland nappar några. Det är svårt att förutsäga. Tänk på att många här också utvecklar spel och är intresserade av dina designtankar - både de lyckade och de misslyckade.
 
Top