Räkna ammunition i Cairn/Into the Odd-hacks?

TheDawn

Veteran
Joined
1 Feb 2024
Messages
42
Låter som du har din lösning i alla fall så det är bra. Undrar ändå lite om skadeslag inte är så vanliga att det finns risk att ammot tar slut stup i kvarten men skriv gärna resultatet här när du speltestat det. Skulle vara roligt att höra resultatet.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,555
Location
Marjura
Undrar ändå lite om skadeslag inte är så vanliga att det finns risk att ammot tar slut stup i kvarten men skriv gärna resultatet här när du speltestat det.
I systemet slår man direkt för skada om man skjuter, dvs inget träffslag före. Det finns alltså en (mindre) risk att vid varje slag (efter runda 1) att ammo tar slut: Som högsy 1 på 6 dvs 17%) för revolver = 1d6 skadetärning och för en M16 10% (d10). Skjuter du full auto mot fem goons, och någon av de fem d10:orna visar en tia, ja då är magasinet tömt. Med ammoförbrukning enligt detta förslag, så gynnas iofs autovapen med höga d-värden, men de brukar ha fler skott i magasinet och man skjuter mer kontrollerade "bursts", snarare än sprayar vilt som med en Uzi.
 

TheDawn

Veteran
Joined
1 Feb 2024
Messages
42
Jag förstod principen men tycker nog att 17% och även 10% är relativt höga procent att ha för att skotten tar slut för varje attack. Att första rundan inte räknas är ju ett bra sätt att balansera ut det och är det som Into the Odd kanske inte strider varar så mycket längre än två rundor. Då är det kanske mer av en icke-issue.

Som sagt är jag dock nyfiken på resultatet.
 

Ivan NWG

Warrior
Joined
8 Aug 2023
Messages
335
Thought:
In movies characters often reload while taking cover from fire anyways or to exchange a few one liners.
In other words it has nothing to do with “ammo”.

Additionally you can assume that when a character shoots the target shoots back a few times but miss, I.e. constant firing, we just only roll dice for the shots that might hit.

Change things around so an attack that does more than X damage forces the /target/ losing an action as the character takes cover/reloads/ gets their bearings.
 
Top