Inspired by Krank - min arbetsdagbok

Jocher games

Jocher Symbolic Systems
Joined
12 Jun 2020
Messages
91
Det här hade jag velat diskutera mera.
Jag med, men jag vet liksom inte riktigt vart jag ska börja gräva. Det känns spontant som att det är lite som att förklara att färgen blå är blå. Om speldesignern har valt att förlägga sitt kreativa krut på worldbuilding och narrativ kontext så är de andra delarna liksom per automatik mindre i fokus. Om en som jag valt att göra i Oceania fokusera mer på ett regelsystem istället så får exempelvis den narrativa kontexten stryka på foten. Men. Jag undrar vad det då innebär ifall samtliga vektorer är i lika stort fokus. Blir resultatet splittrat och svårt att navigera eller blir det utopian bliss?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,439
Location
Umeå
Jag med, men jag vet liksom inte riktigt vart jag ska börja gräva. Det känns spontant som att det är lite som att förklara att färgen blå är blå. Om speldesignern har valt att förlägga sitt kreativa krut på worldbuilding och narrativ kontext så är de andra delarna liksom per automatik mindre i fokus. Om en som jag valt att göra i Oceania fokusera mer på ett regelsystem istället så får exempelvis den narrativa kontexten stryka på foten. Men. Jag undrar vad det då innebär ifall samtliga vektorer är i lika stort fokus. Blir resultatet splittrat och svårt att navigera eller blir det utopian bliss?
Tänker en ny tråd om detta vore topp! Jag tänker ju lite att man inte designar vektorer egentligen, utan ytor där vektorer kan skapas genom spelandet. Ytorna spelar ju roll för storhet och riktning, men inte så direkt och inte till så himla stor grad. Lite som ett musikinstrument, det skapas för att det ska spelas men hur vi som använder instrumentet för att skapa musik inspireras, hur vi använder det, vilka ljud vi frambringar, är högst personliga och individuella. Även om hur och vad påverkas av instrumentet i sig, de begränsningar det för med sig osv, så är det ju mer ett användande av ett verktyg för att göra något, än ett vevpositiv.
 

Jocher games

Jocher Symbolic Systems
Joined
12 Jun 2020
Messages
91
Jag ser ju det lite motsatt. Rollspel förser spelarna med den instrumentering de kan använda för att själva skapa.
Jo, det är så jag ser spelandet. Alltså det aktiva interagerandet med spelet. Sen känns det inte helt motsatt. Det känns snarare som att vi pratar utifrån olika grundpremisser. Om jag tillexempel målar en tavla så göra jag konst av betraktarens upplevelse av att se min konst. Jag styr ju inte deras tolkning mer än att jag sätter premisserna för vad de kan tolka. Så det jag menar med att skapa konst av agens är inte att diktatorisk styra vad spelarna får göra utan jag ser det mer som att jag beskriver vad jag tänker att jag som kreatör har för canvas att arbeta med.

Om jag som spelare gör homebrew regler till ett spel så styrs ju även mina homebrew regler av det som är designerns grundpremisser.Om det inte har en utgångspunkt i orginalreglerna så skulle jag nog se det som att det gått från homebrew till nytt regelsystem/nytt spel.
Och om vi pratar om skapandet som det kreativa samspelet som rollspelande i grunden är så blir det ju en fråga om vilka delar av det fritt kreativa som regleras av regelsystemet. Alltså om systemet vi valt att spela har många regler för hur man köpslår med handelsmän men inga regler för hur man får tag på saker att sälja så kommer det gemer agens att friforma hur man skaffar varor än kring hur man köpslår.
 

Jocher games

Jocher Symbolic Systems
Joined
12 Jun 2020
Messages
91
Tänker en ny tråd om detta vore topp! Jag tänker ju lite att man inte designar vektorer egentligen, utan ytor där vektorer kan skapas genom spelandet. Ytorna spelar ju roll för storhet och riktning, men inte så direkt och inte till så himla stor grad. Lite som ett musikinstrument, det skapas för att det ska spelas men hur vi som använder instrumentet för att skapa musik inspireras, hur vi använder det, vilka ljud vi frambringar, är högst personliga och individuella. Även om hur och vad påverkas av instrumentet i sig, de begränsningar det för med sig osv, så är det ju mer ett användande av ett verktyg för att göra något, än ett vevpositiv.
Precis!
 
Top