Småsunkig trollkarl söker jobb...

Joined
27 Sep 2001
Messages
1,590
Location
Uppsala
Tänk er en värld där förmågan att använda magi, Gåvan, är rätt vanlig. Den är också farlig om man inte får träning så det har inrättats ett system där alla som har Gåvan tas från familjen redan som småbarn och sätts i speciella magiker-barnhem. Från barnhemmet går de direkt till magikerskolan, allt med mål att bli magiker. Hela uppväxttiden handlar om gillets historia, teori, säkerhetsträning, etc utan att man får kasta besvärjelser. Det är inte förrän i sena tonåren man anses mogen nog att få lära sig sina första enkla besvärjelser.

Men, verkligheten är den att de flesta endast har en mycket begränsad Gåva och kommer inte klara av prestera mer än någon enstaka enklare magisk besvärjelse inom ett smalt område. Och detta visar sig som sagt inte förrän i sena tonåren. Dessa småsunkiga trollkarlar får då inte chansen att gå vidare i sina studier, de duger inte. De får ett (värdelöst) diplom på att de gått grundutbildningen och sen får de lämna magikerskolan...

... och då väntar en tuff verklighet. De har inga praktiska färdigheter och är för gamla för att gå i lära hos någon hantverkare eller dylikt. De känner inte till deras familj och har alltså ingenstans att gå. Eftersom de är så många så är deras fåtal teoretiska färdigheter (t.ex. läsa och skriva) ingen större tillgång (det finns redan tillräckligt många skrivare). Det de måste göra är att försöka hanka sig fram på sina mycket begränsade magiska talanger, dvs en eller ett par simpla besvärjelser.

Den här fredagens spånaruppgift blir nu att komma på vad sådana här halvdassiga magiker kan syssla med för att tjäna till brödfödan. Hitta på vilken liten magisk talang magikern har och kom på hur hen tjänar pengar på det.

Jag börjar med några exempel:

Eldmagiker - kan tända eld och har viss förmåga att kontrollera och hålla eld vid liv. Livnär sig i staden genom att tända och underhålla eldar för smeder, bagare, glasblåsare, ljusstöpare, värdshus, etc. Har ett varv som hen vandrar varje morgon och tänder eldar. Efter snål frukost så tar hen ett varv till och kollar till eldarna för att sedan påbörja ett varv hos värdshus och dylikt för att fixa i ordning matlagningseldar. Fortsätter på så sätt hela dagens tills det är dags att lägga sig. Mycket promenad blir det och det är snålt betalt eftersom man egentligen kan tända eld utan magi, men det är snabbare och mer bekvämt att betala ett halvt kopparmynt till magikern. Kan ibland tjäna en extra hacka på att ta med paket eller meddelanden mellan hantverkarna.

Ljusmagiker - kan få det att lysa en timme eller så. Jobbar med att gå runt och hålla ljus i stadens gatlyktor. Får betalt av stadens gillen och en extra peng av en del rika familjer för att se till att gatorna runt deras hus är extra belysta. Vandrar runt hela natten. Fungerar även som eldvakt. Kan eventuellt mutas för att korta ner varaktigheten på en viss lyktstolpe. Man måste ju ha råd att äta liksom.

Helare - har lätt att tjäna pengar även med mycket begränsade förmågor. Det finns alltid någon som har behov av helning. Kan antingen jobba privat, t.ex. ett stånd vid torget eller tillsammans med en läkare av något slag. Kan kanske lära sig lite läkekonst med tiden och bli framgångsrik.

Illusionist - kan endast skapa illusion av ljud. Jobbar på en teater med ljudeffekter - apdåligt betalt. Gör även andra småsysslor (t.ex. städning) på teatern för att få ekonomin att gå ihop, men är ibland tvungen att sitta utanför teatern och tigga ihop extra slantar från teaterbesökarna.

Varsebli - Kan endast varsebli magiska saker. Har fått jobb hos tullen i hamnen för att leta igenom skepp för att hitta magiska föremål som inte tullats, dvs smuggelgods. Får betalt per hittat föremål och är därför extremt nitisk... men säger inte nej till en fet muta.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
19,094
Sömnterapeut - Kan bara kasta en formel som får folk som inte kämpar emot att somna. Jobbar för en rik adelsman eller handlare som har svårt att somna för att hjälpa honom somna.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
709
Tänk er en värld där förmågan att använda magi, Gåvan, är rätt vanlig. Den är också farlig om man inte får träning så det har inrättats ett system där alla som har Gåvan tas från familjen redan som småbarn och sätts i speciella magiker-barnhem. Från barnhemmet går de direkt till magikerskolan, allt med mål att bli magiker. Hela uppväxttiden handlar om gillets historia, teori, säkerhetsträning, etc utan att man får kasta besvärjelser. Det är inte förrän i sena tonåren man anses mogen nog att få lära sig sina första enkla besvärjelser.

Men, verkligheten är den att de flesta endast har en mycket begränsad Gåva och kommer inte klara av prestera mer än någon enstaka enklare magisk besvärjelse inom ett smalt område. Och detta visar sig som sagt inte förrän i sena tonåren. Dessa småsunkiga trollkarlar får då inte chansen att gå vidare i sina studier, de duger inte. De får ett (värdelöst) diplom på att de gått grundutbildningen och sen får de lämna magikerskolan...
Den här delen av premissen tyckte jag var var fräck!

Men då de flesta som studerar magi har begränsade förmågor så innebär ju det att en klar majoritet av alla som studerat magi och har intresse för dess teori och historia själva inte är några stora utövare. Jag tänker att det är ju dessa som styr stället. En institution som har koll på alla barn och har ett helt system och resurser för att som unga ta dem från sina familjer, hushålla och utbilda dem under många år, kräver ett något sånär "modernt" samhälle med en byråkratisk stat (alltså inte direkt medeltid) och framförallt rätt rejält med mankraft och resurser.

Vilka sköter allt detta?
Jo, de med låg magisk förmåga såklart. De är byråkrater, magipoliser, lärare i de teoretiska ämnena, propagandister för systemet, assistenter, forskare och beger sig ut på expeditioner för att hitta magiska föremål och skrifter åt institutet där de med högre magisk förmåga hålls isolerade och tränas till att bli vapen i typ kungens tjänst. De har också uppdraget att söka upp och eliminera "vildmagiker", sådana med uppvisade magiska förmågor men som inte finns i systemet eller arbetar för institutet. Eventuellt finns det avfällingar och rebeller, sådana som vänt sig mot institutets byråkratiska kontroll över magianvändningen och sättet de indoktrinerar magiker på och använder dem som redskap för att stärka sin egen makt, och som ser faran med att koncentrera såpass förödande makt som finns i de med stark förmåga i en liten auktoritär elits händer. Kanske styrs rebellerna till och med av några av dessa "riktiga" magiker, men de håller sina förmågor dolda.

Det var inte vad du frågade efter, men det var vart min hjärna tog vägen med den utgångspunkten :)
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,282
Location
Omfalos
Hårtrollare - bad hair day? generande hårväxt inför ett viktigt möte? slokande mustacher? Inga problem, den här magikern fixar det på en minut, trollformlerna varar 1T20 timmar!

Svärmerimagiker - ska på date? är ditt span till synes ointresserad av dig? Inga problem, kom med ett hårstrå, en nagel eller liknande från föremålet för din åtrå till den här magikern, och vips kommer det att börja åtrå dig! Men du får skynda dig, effekten vara bara till gryningen ...

Kontraktsbrytaren - har du gjort ett dåligt deal, skrivit på ett papper du inte borde? Inget problem, den här magikern kan på avstånd elda upp specifika dokument. Säg namnen på det som skrivit under dokumentet, och det kommer att brinna. I det finstilta: magikern tar inget ansvar för eventuella brandskador som uppstår.

Knockoutslagsmagikern - har du bristande våldskapital, och hemsöks av en ond snut, comorran eller en drake som kräver en manlig oskuld i veckan. Inga problem, den här magikerna laddar dina nävar med magisk kraft. Du har bara ett slag på dig, men det slaget kan knocka en drake! Magikern tar inget ansvar för vad som händer om slaget missar dock ...
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
349
Vilka sköter allt detta?
Jo, de med låg magisk förmåga såklart. De är byråkrater, magipoliser, lärare i de teoretiska ämnena, propagandister för systemet, assistenter, forskare och beger sig ut på expeditioner för att hitta magiska föremål och skrifter åt institutet där de med högre magisk förmåga hålls isolerade och tränas till att bli vapen i typ kungens tjänst. De har också uppdraget att söka upp och eliminera "vildmagiker", sådana med uppvisade magiska förmågor men som inte finns i systemet eller arbetar för institutet. Eventuellt finns det avfällingar och rebeller, sådana som vänt sig mot institutets byråkratiska kontroll över magianvändningen och sättet de indoktrinerar magiker på och använder dem som redskap för att stärka sin egen makt, och som ser faran med att koncentrera såpass förödande makt som finns i de med stark förmåga i en liten auktoritär elits händer. Kanske styrs rebellerna till och med av några av dessa "riktiga" magiker, men de håller sina förmågor dolda.
Är inte detta Kraften i Star Wars?

Angående startinlägget så tycker jag det är riktigt bra idé och skulle lösa på många av frågorna/ paradoxerna i världar där magi är vanligt förekommande. Skulle också ge en naturlig anledning att komma ut och äventyra, för att slippa slippa slita för skitlön.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
709
Är inte detta Kraften i Star Wars?
Nej det skulle jag nog inte säga.
Alltså idén är ju inte ett dugg unik, det finns liknande i mycket fantasy. Men just i Star Wars (jag är inte superinsatt i deep-lore här) är väl Jedi-ordern främst en religiös order som är relativt liten (även fast den ju är större längre bak i historien), inte lyder direkt under någon högre auktoritet, har ett tydligt uppdrag i att upprätthålla fred och stabilitet men i övrigt inte söker någon sorts maktposition, och där de som rekryteras till orden vårdas och där banden mellan medlemmarna är starka. De har väl ingen byråkrati eller liknande i princip alls.

Sith-sidan verkar istället vara de som söker makt och ger utlopp för dina destruktiva begär, och som sådana antingen själva blir despoter eller utnyttjas av liknande. Så finns ju likheter men tänker att grunden är rätt olik så som jag tänkte.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,590
Location
Uppsala
Sömnterapeut - Kan bara kasta en formel som får folk som inte kämpar emot att somna. Jobbar för en rik adelsman eller handlare som har svårt att somna för att hjälpa honom somna.
Om hen kan ge en tillräckligt djup sömn så kan hen även tjäna pengar på att söva ner folk förrän dåliga tänder dras ut eller barberaren skär bort en böld.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,590
Location
Uppsala
Några fler:

Förtrolla vapen - Med en förtrolla vapen med någorlunda varaktighet så kan magikern tjäna pengar på att dagligen vässa slaktarnas (mot lite restbitar av kött), skräddarnas, läderarbetarnas, etc. verktyg. När det är skördetid så ger sig magikern ut på landsbygden för att vässa liar. Mycket promenad.

Levitera - med levitera så kan magikern jobba på byggen eller i hamnen med att lasta av/på båtar. Det räcker med en dassig levitera (som bara lättar tyngden på grejerna) för att göra nytta. Kan vara ett anständigt jobb och om det t.ex. är på ett katedralbygge så kan den ge tryggad inkomst livet igenom.

Djurmagi - Med en förmåga att kontrollera (eller i alla fall locka) smådjur så kan magikern försörja sig som råttfångare. De mundana råttfångarna tycker dock det är fusk och misshandlar magikern när de får chansen. Tufft liv i samhällets botten.

Skarpsyn - Eldvakt. Uppgiften består i att sitta uppe i ett högt torn (kyrktorn) och hålla utkik efter eld eller andra faror. Vid fara ska man ge larm. Ett enastående tråkigt jobb. Magiken frågar sig dagligen om det inte vore bättre att hoppa ner från tornet med huvudet före.

Upptäcka lögn - Jobbar hos rättsväsendet. Sitter i domstolen och lyssnar på vittnen och avgör om de talar sanning eller ljuger. Hyffsad lön och status, men magikern är hatad av alla kriminella och det är bara en tidsfråga förrän någon försöker röja hen ur vägen (risken är att det inte blir på grund av en typisk skurk utan en adelsman som hamnar inför rätta).

Vattenmagiker - Klarar bara av att prestera ett kortare vattensprut. Utför vattenlavenemang mot mindre betalning för att bota förstoppning. Har ett litet bås på torget där hen utför sina tjänster. Ibland kan en lite förnämare kund betala för hembesök.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,910
Location
Örebro
Vindmagiker - Tillkallas ofta av rika bönder, borgare och adel vid giftermål eller andra högtidliga ceremonier. Uppdraget är att med en enkel vindpust få kläder, slöjor, kapor och hårsvall att röra sig med elegans. Lönen för tjänsten kan ge goda intäkter, men samtidigt kan det dröja lång tid mellan arbetstillfällen så utslaget över en livstid är lönen fortfarande blygsam.
 

entomophobiac

Pistoler & Mord
Joined
6 Sep 2000
Messages
9,164
Location
Uppsala
Borde gå att ta olika roller i ett restaurangkök och omvandla till magi:

Sommeliermagiker - Frammanar olika viner, vilket kräver särskilt bra hand med ditt trollspö för att inte göra dem sura (eller vad som nu är dåligt).
Sauciermagiker - Frammanar såser och fonder.
Brödmagiker - Frammanar bröd och berövar @Khan sitt största intresse.
Konditormagiker - Frammanar tårtor och bakelser.

etc.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,760
Location
Helsingborg
Men just i Star Wars (jag är inte superinsatt i deep-lore här) är väl Jedi-ordern främst en religiös order som är relativt liten...
Om du ser den fenomenala Andor kommer du se att det är mycket mer än så. Det uttalas inte högt i serien, men som tittare går det att märka att kraften finns överallt bland av invånarna.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
589
Location
Gävle och Åland
Kul idé!

* En telekinetiker anlitad för halvskumma bedrägerier – typ att påverka tärningar på spelbordet eller magiskt ficktjuveri.
* En köttknådare som kan göra ens ovänner fulare eller beslå dem med handsvett och dålig andedräkt. Kan också användas i utpressningssyfte
* Vädermakare som garanterar bra väder under festligheter, men ofta tvingas byta stad eftersom väder ju är som det är
* Tingletare som finner borttappade smycken och småbarn
* En sannsynare som låter de som betalar en slant kika innanför förbipasserandes kläder.

* En dussin-nekromantiker trär upp insekter på snöre och reanimerar dem sedan till ett skenlevande halsband. Succe i storstaden!
 
Last edited:

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,760
Location
Helsingborg
  • Kan känna känslor från ett nyligen avlidet (hus)djur
  • Får is att inte bli hal för en dag
  • Konsumerar sopor
  • Vet instinktivt var nycklar ligger
  • Kan få ålar att avslöja vädret
  • Ett blad mellan dess händer blir rostfria och skarpa
  • Kan byta ögonfärg (ja, på andra också)
 
Top