Jag har lurat på att gamefiera DoD lite mer i riktning mot TOR. Jag menar att uppdelningen i resor, äventyr, sociala möten och downtime skulle passa Dod och skapa ett ramverk för kampanjspel...
Jag har börjat att titta på resereglerna först då jag inte är förtjust i uppdelningen i regelboken i antingen korta resor som spelas ut eller längre resor som snabbspolas.
Gruppen planerar sin resa genom att anskaffa resurser och lägga upp en resväg. Roller fördelas på sällskapet. Har man flera roller så får man nackdel på slagen.
De olika rollerna:
Vägvisare
Jägare
Vaktpost
stigfinnare
Tanken är att de olika rollerna ska vara kunna till en eller två färdigheter som kan komma att avvändas under resans gång. Rollerna fördelas på rollpersonerna och förändras inte under resans gång.
Resans längd baseras på de antal hexrutor man ska resa enligt regelboken. Skift används efter regelboken och grundhastigheten är tre hexrutor till fots och sex hexrutor till häst.
En förändring gentemot grundreglerna är att istället för ett skift för lång vila så krävs det ett helt dygn på säker plats. Detta för att resor generellt sett i vildmarken är jobbiga. Annars tillämpas reglerna om kyla, hunger och sömn som vanligt.
Vägvisaren slår vildmarksvana som ett reseslag. Ett demonslag genererar två händelse efter 1T4 skift, ett misslyckat slag generar en händelse efter 1T4 skift, lyckat slag genererar en händelse efter 1T4+2 skift och ett drakslag genererar en händelse efter 1T4+2 x2 skift. Efter händelsen slår vägvisaren en nytt slag som i sin tur genererar nya händelser. Om resan avslutas före händelsen så är resan klar och händelsen spelas inte ut.
längre resor (ca 30 hexrutor?) bör delas upp i delresor med dagar av vila emellan då de kan kosta på äventyrarna.
Händelser
jag tänker att händelserna kan bestå av en rad olika saker, både positiva och negativa. Inte bara slumpmöten med monster utan möten med faktioner och/eller slp i kampanjen. Även rena händelser såsom olyckor, naturkatastrofer, väder, man navigerar fel och är vilse osv.
De övriga rollerna utöver Vägvisaren kommer in i händelserna, ex vaktposten slår upptäcka fara vid slumpmässiga möten för att avgör om man är överraskad eller kan undvika ett monster, jägaren använder ett skift för att dryga ut ransonerna. Stigfinnare slår finna dolda ting för att hitta en bättre väg och därmed tjäna restid...
Jag tänker att händelser generellt genereras via tabeller. En övergripande tabell för typen av händelse och sedan en speciell tabell för den faktiska händelsen.
Vad tror ni, bra eller dålig idé?
Jag har börjat att titta på resereglerna först då jag inte är förtjust i uppdelningen i regelboken i antingen korta resor som spelas ut eller längre resor som snabbspolas.
Gruppen planerar sin resa genom att anskaffa resurser och lägga upp en resväg. Roller fördelas på sällskapet. Har man flera roller så får man nackdel på slagen.
De olika rollerna:
Vägvisare
Jägare
Vaktpost
stigfinnare
Tanken är att de olika rollerna ska vara kunna till en eller två färdigheter som kan komma att avvändas under resans gång. Rollerna fördelas på rollpersonerna och förändras inte under resans gång.
Resans längd baseras på de antal hexrutor man ska resa enligt regelboken. Skift används efter regelboken och grundhastigheten är tre hexrutor till fots och sex hexrutor till häst.
En förändring gentemot grundreglerna är att istället för ett skift för lång vila så krävs det ett helt dygn på säker plats. Detta för att resor generellt sett i vildmarken är jobbiga. Annars tillämpas reglerna om kyla, hunger och sömn som vanligt.
Vägvisaren slår vildmarksvana som ett reseslag. Ett demonslag genererar två händelse efter 1T4 skift, ett misslyckat slag generar en händelse efter 1T4 skift, lyckat slag genererar en händelse efter 1T4+2 skift och ett drakslag genererar en händelse efter 1T4+2 x2 skift. Efter händelsen slår vägvisaren en nytt slag som i sin tur genererar nya händelser. Om resan avslutas före händelsen så är resan klar och händelsen spelas inte ut.
längre resor (ca 30 hexrutor?) bör delas upp i delresor med dagar av vila emellan då de kan kosta på äventyrarna.
Händelser
jag tänker att händelserna kan bestå av en rad olika saker, både positiva och negativa. Inte bara slumpmöten med monster utan möten med faktioner och/eller slp i kampanjen. Även rena händelser såsom olyckor, naturkatastrofer, väder, man navigerar fel och är vilse osv.
De övriga rollerna utöver Vägvisaren kommer in i händelserna, ex vaktposten slår upptäcka fara vid slumpmässiga möten för att avgör om man är överraskad eller kan undvika ett monster, jägaren använder ett skift för att dryga ut ransonerna. Stigfinnare slår finna dolda ting för att hitta en bättre väg och därmed tjäna restid...
Jag tänker att händelser generellt genereras via tabeller. En övergripande tabell för typen av händelse och sedan en speciell tabell för den faktiska händelsen.
Vad tror ni, bra eller dålig idé?