Warhammer: the Old World RPG

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,268
Location
Lund
Det ser ut som att Warhammer kommer i ny utgåva med helt nytt system som bryter brp (ish) traditionen till förmån för tärningspöl.


Cog.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,988
Location
Stockholm
Intressant artikel.

Låter inte alls som det jag förväntade mig. Hade hoppats på en nedskalad WFRP-motor, istället för tärningspölar. Greppar heller inte hur det ska spelas, vad gör man rent konkret? Artikeln tar ju upp Grim Portents, som kanske skulle funka som någon slags ond kraft som man ska kämpa mot, men det är rätt mycket snömos i beskrivningen.

Börjar tveka inför tanken att införskaffa detta. Kanske ska dra en gräns vid spel som heter "WFRP" och så får det vara bra så.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
708
Cubicle 7s nya Warhammer: The Old World har ju diskuterats en del i denna tråd.
Överlag verkar det väl handla om ett nytt spel, i samma setting som WFRP, fast placerat tidigare i tidslinjen och med annan regelmotor.

Som jag fattat det kommer WtOW och WFRP existera parallellt
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,765
Location
Ludvika
Ja jag hoppades också på en mer streamlinad version av 4th-edition regler. Typ en Imperium Maledictum-version av Fantasy.

Det är ju spännnande att det låter som att de satsar på att göra dem något så när kompatibla med varandra dock. I alla fall på stat-nivå. Jag misstänker att tanken är att man relativt lätt ska kunna köra äventyr från det en systemet i det andra utan allt för mycket behov av konvertering och omplanering, vilket jag så klart uppskattar då jag just nu känner väldigt lågt intresse för Old World, men alltid är intresserad av nya häftiga äventyr jag kan köra i WFRP.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,954
Jag är inte ett fan av trenden med få färdigheter. Tycker att det är bättre med hyfsat många eller inga alls. Annars är jag försiktigt optimistisk. Vore fint med ett Warhammer-spel som är så pass avskalat att jag faktiskt ids läsa och spelleda det.
 
Last edited:

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,268
Location
Lund
Själv gillade jag det jag läste överlag. Jag gillar tärningspölar och att koppla karaktären till världen (PbtA, MYZ, BitD style) är bra. Sen är så klart djävulen i detaljerna där det kan blir allt från fantastiskt till värdelöst :D

Men, även att jag spelat Warhammer sen 80-talet någon gång, jag är inte våldsamt nostalgiskt kring Warhammer särskilt inte när det gäller system. Ganska konsekvent hackar jag ändå system för spel jag köper eller kastar ut dem och kör något annat som jag gillar bättre. Så för mig finns ingen direkt koppling mellan system och setting även om vissa saker som karriärs-systemet (med rat catcher och small but vicious dog ffa) är hårt kopplat till Warhammer :)

Cog.
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,394
Vänta nu, är det här rollspelet baserat på figurspelet baserat på rollspelet baserat på en tidigare version av figurspelet?

Och är kaoskulter verkligen "lovecraftianska"? Eller OK, de har ju tentakler.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,933
Cubicle 7s nya Warhammer: The Old World har ju diskuterats en del i denna tråd.
Kanske kan moderatorerna slå ihop dem?

Annars tyckte jag artikeln var både intressant och tom på innehåll. Hela grejen med grim protents kändes som fluffigt säljsnack men ambitionen att gå mot en uttalad startpunkt med tydligare förankring för RPna i den känns som en klok tanke. Och som tidigare, tror jag setting-bytet skulle kunna vara intressant. Regelsystemet omgärdades också av en del fluff om "enkelhet" och "komma igång", men det behöver ju inte betyda dåligt. Återstår att se.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,988
Location
Stockholm
Annars tyckte jag artikeln var både intressant och tom på innehåll.
Exakt så kände jag också. Krydda det med lite pikar mot d100 och det att de kände sig tvungna att hela tiden säga "WFRP är jättebra, men inte för alla, fast det är inte fel att tycka att WFRP är bra, men inte för alla". 🙃

Och har inte vi i Sverige visat att BRP kan vara ett enkelt system i grund och botten? :D Att WFRP är regeltungt har ju lite att göra med att det är d100 utan beror ju på C7:s enorma överbygge av reglerna från början.

Just nu känner jag att jag skulle vara supernöjd med två rejäla WFRP-böcker om året. Och så får Old World-rollspelet ösa på med en massa böcker som jag hoppar över.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,702
Jag är alltid försiktigt positiv till nya fantasyspel och tycker att C7 gör väldigt fina böcker. Så ändå rätt mycket pepp för mig måste jag säga.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,221
Det var säkerligen inte det brief de fick av GW men på beskrivningen låter det lite som iaf någon inblandad velat göra en soft reboot till något som mer liknar settingen i WFRP 1E.

Murphy expands: this is an “era where all the little powder kegs are being stocked and everything is being piled up high and no one seems aware that there’s a spark that could set all this off”. “We were thinking about what that would feel like, where adventure would come from”, McDowall continues. All the horrors of the Old World are there, but they’re “having to be a lot more careful, to move more slowly, working through others and sending out their tendrils.
Låter som 1E tycker jag.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,751
Location
En mälarö
Jag har spelat en hel del WFRP i mina dar. (Den första och andra utgåvan alltså. Den tredje som använde ett helt annat regelsystem har jag aldrig testat och kan inte yttra mig om.) Jag har även spelat en hel del Dark Heresy. Och jag har alltid haft rejält kul med båda spelen. Men det har varit TROTS regelsystemet, snarare än PÅ GRUND AV. Jag och reglerna har aldrig varit överens. Det har alltid känts som det det är, en figurspelsfot som tryckts ner i en rollspelsstövel passande någon med inte bara ett skonummer mindre utan även en tå färre. Den enda fördelen med systemets har enligt mig varit att det har kombinerat "ganska kasst" med "snabbt och enkelt". (En liten överdrift eftersom att jag alltid har gillat magi-/Psyker-systemet.)

Det nya regelsystemet tycker jag verkar bra vid en första anblick. Jag har inget emot tärningspölar och det verkar inte vara krångligare än det WFRP-system jag är van vid. Men jag behöver höra mer för att slutligt yttra mig. Fast enligt mig är nära på vilka förändringar som helst förbättringar.

Pratet om den nya settingen låter även det intressant. Fast det om den hur den hänger ihop med den gamla egentligen inte säger mig så mycket eftersom jag måste erkänna att jag har ganska dålig koll på WFRPs lore mer än vad jag förstått under spelande i The Old World. Men det lilla som sägs låter som något det utan större ansträngningar skulle kunna byggas spännande äventyr på.

Så på det stora hela ser jag nyfiket och positivt fram mot att höra mer.
 
Top