DoD Fråga om magiska föremål

Orpon

Veteran
Joined
13 Feb 2024
Messages
7
Location
Stockholm
Har precis läst igenom kampanjen som följer med i nya Drakar och Demoner. Verkar väldigt kul men det känns ju som om alla rollspersoner kommer att dö i alla deläventyr.

Nu till frågan:
På vissa ställen kan rollpersonerna hitta magiska föremål med Laddning och permanens med en massa VP. Går det att fylla på dessa VP och hur går det i så fall till?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,367
Har för mig att RAW-svaret är att de inte går att ladda upp igen, eller möjligen att det inte är definierat av reglerna. Jag har inte orkat kika i reglerna och försökt läsa mig till exakt vad de säger, och jag är förvånad att ingen kalenderbitare redan svarat.

Samtidigt känner jag som SL viss frihet just runt magiska föremål, så ev kan du ju husregla att man med lämpligt offer av guld, blod, nyfångad fisk (eller vad som nu tematiskt passar föremålet) plus en rejäl hög med VP från en magiker (typ, dubbelt upp mot vad man laddar in?) kan ladda upp föremålet igen.
 

Orpon

Veteran
Joined
13 Feb 2024
Messages
7
Location
Stockholm
Har för mig att RAW-svaret är att de inte går att ladda upp igen, eller möjligen att det inte är definierat av reglerna. Jag har inte orkat kika i reglerna och försökt läsa mig till exakt vad de säger, och jag är förvånad att ingen kalenderbitare redan svarat.

Samtidigt känner jag som SL viss frihet just runt magiska föremål, så ev kan du ju husregla att man med lämpligt offer av guld, blod, nyfångad fisk (eller vad som nu tematiskt passar föremålet) plus en rejäl hög med VP från en magiker (typ, dubbelt upp mot vad man laddar in?) kan ladda upp föremålet igen.
Lite skumt om de inte skulle kunna "laddas upp" igen med tanke på ett permansen ger ett permanent avdrag på PSY för den som gör föremålet.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,367
Lite skumt om de inte skulle kunna "laddas upp" igen med tanke på ett permansen ger ett permanent avdrag på PSY för den som gör föremålet.
Absolut. Det är inte alltid så att RAW täcker in varje sånhär samverkan, dock.
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
189
Jag hade kört med att det laddas upp på samma vis som vila. Dvs på en kvart så har 1t6 laddats och på ett skift är allt tillbaka. Om det känns för snabbt så ett dygn eller vecka. SL bestämmer.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
724
Location
Nibiru
RAW säger reglerna inte så mycket om detta, men en rimlig tolkning tycker jag är att ett föremål med LADDNING och PERMANENS som laddas ur kan laddas upp igen med enbart LADDNING, och att PERMANENSen då stannar kvar (med följden att VP som laddats upp stannar tills de använts, och inte försvinner efter ett skift).
 

Orpon

Veteran
Joined
13 Feb 2024
Messages
7
Location
Stockholm
RAW säger reglerna inte så mycket om detta, men en rimlig tolkning tycker jag är att ett föremål med LADDNING och PERMANENS som laddas ur kan laddas upp igen med enbart LADDNING, och att PERMANENSen då stannar kvar (med följden att VP som laddats upp stannar tills de använts, och inte försvinner efter ett skift).
Rimligt. Men med tanke på att spelet känns jävligt dödligt som det är så skulle jag nog låta mina spelare ladda utan att kunna besvärjelsen.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,367
OT, men på tal om dödligt och brist på regelstöd i boken, så lät jag spelarna koka 1T6 doser motgift per giftkörtel (en jättespindel har då t.ex. två giftkörtlar). Ett slag mot läkekonst, nåt de gör på kvällen vid lägerelden, de kan köpa på sig små mini-terrakottaflaskor till motgiftet i närmsta by. Motgiftet funkar som så att när man tar en dos, neutraliseras alla gift-effekter automatiskt, och det funkar på alla sorters gift (utom möjligen på gift som är väldigt mkt starkare..)
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,750
Location
En mälarö
Verkar väldigt kul men det känns ju som om alla rollspersoner kommer att dö i alla deläventyr.
Men med tanke på att spelet känns jävligt dödligt som det är så skulle jag nog låta mina spelare ladda utan att kunna besvärjelsen.
Jag kände samma sak när jag första gången bläddrade i reglerna. Samma mängt Kroppspoäng i jämförelse med tidigare utgåvor men alla attacker gör mer i skada, medan rustningars skydd inte har ökat i samma takt, samt färre möjligheter för spelarna att parera eller undvika inkommande attacker. Det kändes som upplagt för att varje session skulle bli ett blodbad.

Det visade sig emellertid vara lite av en illusion när jag väl började spela. Visst, kroppspoängen gick åt i snabbare takt, precis som jag misstänkte. Men man fick även tillbaka dem mycket snabbare. Tidigare fick man förlita sig på helande magi eller, i brist på det, naturlig läkning med sitt i sammanhanget fisiga 1 KP per vecka. Nu kan man istället nästan räkna med att starta varje strid med full Kroppspoäng, och det även utan tillgång till besvärjelsen Hela. Så det där blodbadet inträffade aldrig.

Så mitt förslag är att först köra reglerna som de är. För i alla fall mina farhågor infriades inte.
 
Top