Hjälp med att hitta något svenskt rollspel för nutida urban fantays

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
450
Location
Linköping, Sverige
Jag skulle vilja spela något Urban Fantasy på svenska i modern tid. Hittills har jag inte riktigt hittat något som passar mig fullt ut. Jag ha skaffat några spel, som iofs är bra, men kanske inte riktigt prickar rätt för mig. Så jag undra om någon har något bra förslag. De spel jag hittills tittat på är:

  • Väsen
    • Jag gillar systemet. År Noll motorn i den här iterationen funkar fint.
    • Man är ganska kompetent och halkar inte direkt in i en dödsspiral (vilket kan vara fallet i Mutant År Noll)
    • Väsena är bra att interagera med. Man kan ibland slåss, men måste oftast lösa ett mysterium för att klara av situationen.
    • Väsena är inte heller alltid onda, utan det kan vara andra orsaker till problemen. Till exempel specifika agerande från människorna.
    • Det största problemet för mig är tidsperioden. Det kanske går, men är inte helt enkelt att flytta fram tidsperioden till nutid.
  • Skrömt
    • Sitter bra i nutid
    • Man är relativt hjälplös mot de olika entiteter som finns. Vilket känns rimlig då man i stort är vanliga människor. Systemet speglar detta väl.
    • Det är i första hand ett skräckspel, så det är inte riktigt vad jag är ute efter i det här fallet. Dessutom har det mer fokus på interpersonella relationer och personlig skräck/problem , istället för att interagera med ”monstret/mysteriet”
  • Legend
    • Bra stämning och mysig värld
    • Designat för nutid, så det fungerar bra.
    • Har inte provat att spela systemet, men vid genomläsning förfaller det för deterministiskt. Det ser inte ut som om man kan påverka olika utfall så mycket. Det känns inte tillräckligt ”speligt” för min smak.
  • Ktutulu
    • Enkelt system
    • Lite fel tidsålder, kanske något lättare än Väsen att porta till nutid.
    • Skräckspel, inte så mycket Urban Fantasy
  • Förbannad
    • Rätt tidsålder
    • Känns mycket Urban Fantasy
    • Lite begränsat till att spela ungdomar (högstadiet främst tror jag). Känns som om det skulle vara en del jobb att köra andra sorters scenarion.
Kanhända har jag något mer liggande i ett hörn eller på någon hårddisk. Men med utgångspunkt från det skrivet ovan:

  • Har jag missat något väsentligt i de spelen jag har?
  • Finns det något annat svenskspråkigt spel jag borde titta på?
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,495
Funderar på om du skulle kika på Ur Varselklotet/Flodskörden? Det utspelar sig ändå i en någorlunda urban miljö och är väl typ Urban Sci Fi. Regelmässigt ligger det rätt nära Nordiska Väsen, så en slags mash-up mellan de två känns som de hade kunnat funka ganska bra?
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
450
Location
Linköping, Sverige
Attans. I hastigheten glömde jag Varselklotet/Flodskörden. Det skulle kunna funka ganska bra. Det jag tycker de faller på är just att de är SciFi. Samt lite att man ska vara barn/ungdomar, men det är ett mindre problem.

Att smacka ihop dem med Väsen, som du säger, skulle kunna funka. Frågan är hur mycket jobb det blir. Kanske räcker det att plocka bort Scifidelen och trycka in Väsena? Frågan är om, och i så fall hur mycket de kan behöva tweakas. Kan inte någon ;) göra en liten AP så man kan utvärdera?
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,495
Attans. I hastigheten glömde jag Varselklotet/Flodskörden. Det skulle kunna funka ganska bra. Det jag tycker de faller på är just att de är SciFi. Samt lite att man ska vara barn/ungdomar, men det är ett mindre problem.

Att smacka ihop dem med Väsen, som du säger, skulle kunna funka. Frågan är hur mycket jobb det blir. Kanske räcker det att plocka bort Scifidelen och trycka in Väsena? Frågan är om, och i så fall hur mycket de kan behöva tweakas. Kan inte någon ;) göra en liten AP så man kan utvärdera?
Jo, det jag tänker är typ mer eller mindre att utgå från Nordiska Väsen men att snegla på hur Nordiska Väsen gör sin världs/mysteriedesign. Regelmässigt är båda spelen väldigt lika (men där Väsen har regler för strid, initiativ och skräck) och några små färdighetsskillnader, men jag hade nog sett dem som försumbara.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,160
Location
Port Kad, The Rim
Chock Åter från graven har en stadig 1980-talssetting kallad Sprickor i muren med modulerna Märk hur vår skugga (Stockholm) och Basker Blå (Västafrika).
 

Ivan NWG

Warrior
Joined
8 Aug 2023
Messages
359
Also sorry for double posting, but I think a lot of horror games can be turned to urban fantasy by basically treating the horror as Buffy the Vampire Slayer. DOwnplay it a bit, let the characters be more capable and heroic and you could get an urban fantasy vibe pretty easy.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,520
Location
Rissne
  • Ktutulu
    • Lite fel tidsålder, kanske något lättare än Väsen att porta till nutid.
    • Skräckspel, inte så mycket Urban Fantasy
Jag såg båda de här punkterna i ett par olika spel, och är nog mest nyfiken. Dels på vad det är som gör att spel upplevs lätta/svåra att flytta till modern tid. I både Väsens och Kutulus fall borde det väl mest vara att döpa om ett par färdigheter eller så?

Och dels på vad exakt det är du vill ha som gör att ett spel blir urban fantasy istället för skräck. Kutulu är ju bara ett system, och det enda system som är skräckig egentligen är väl vansinnessystemet som ju är lätt att bara… inte använda sig av.


Om jag skulle köra något urban fantasy så skulle jag nog börja med att bestämma mig för vad jag egentligen menar för "handlingsgenre" – urban fantasy känns för mig mer som en estetisk genre än en handlingsgenre. Alltså, där saker som "deckare", "skräck", "action" mer är handlingsgenren. Och "scifi", "steampunk", "fantasy" är den estetiska genren. Vad ska man göra? Vilka äventyr ska man köra? Är det deckaräventyr i urban fantasy, är det actionäventyr i urban fantasy?

Sen kan ju de flesta enkla system användas ganska rakt av utan mer avancerade justeringar än man i princip kan flaxa ihop på plats tänker jag. Sno ihop vapenstats om det ska våldas, och så.
 

Gustav Lorentz

a.k.a. McKatla
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,185
Gör ditt eget hack av valfritt system (det går oftast rätt lätt; jag har nog hackat dussintals system genom åren). Kranks förslag på hur Kutulu enkelt kan hackas är utmärkt, och tar dig inte många minuter.
 
Top