Spela rollspel med en AI?

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,203
Har detta ämne diskuterats här?

Vad tror ni om det? Torde redan vara möjligt, men inom en snar framtid kommer troligtvis AI funktionerna kunna spelleda en hel kampanj åt en.

Är det ni är sugna att testa på? Vad innebär det för rollspelens framtid?

Blir väl toppen när man kan beställa skräddarsydda typer av äventyr och har en SL som aldrig glömmer något och, har alla uppgifter sparade, och kan sudda i en formulär åt en?
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
8,126
För dåliga ännu (med bred marginal!), men det kan gå över. Min gissning är att det tar längre tid än man tror - precis som med självkörande bilar tar de sista 20%:en 80% av ansträngningen.

Ofantligt mycket enklare med spelar-AI än SL-AI.
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,770
För att få spela mer och för att "Alltid SL" också ska få spela med gruppen tror jag att det kan funka bra med en AI-SL. Men jag tror att de flesta kommer att sakna känslan som bara en människa kan ge, och kanske också uppleva AI-SL som för perfekt.

Däremot vore det smidigt med en AI-assistent som kunde lyssna på spelet, plocka fram relevanta regler när de behövs, hålla koll på speldata och skriva en spelrapport efter spelmötet, m.m. Kort sagt, låta människo-SL fokusera på de roligaste bitarna.
 

Hundenilunden82

Warrior
Joined
14 Nov 2024
Messages
303
Tror det skulle kunna funka fint och vara ett alternativ för solospelare eller mindre grupper där ingen vill axla ansvaret att vara SL eller när det skall spelas något med kort varsel.

Jaha Lisa kom inte på spelmötet i kväll så vi blir en person kort,jaha men då låter vi AI köra ihop ett one shot i spel X som tar 2-3 timmar att spela och som AI kan spelleda.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,229
Location
Uppsala
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
722
Har detta ämne diskuterats här?
Ja, flera gånger.
Bland annat här och här.

Vad tror ni om det?
Att det vore ett datorspel.

men inom en snar framtid kommer troligtvis AI funktionerna kunna spelleda en hel kampanj åt en.
Det beror ju helt på vad man menar (det finns massor av datorspel som gör detta), men om man menar att en LLM som exempelvis ChatGPT eller Gemini kommer kunna ersätta en spelledare vid ett rollspelsbord som på något sätt motsvarar en mänsklig spelledare så nej, det är inte något som kommer ske inom en "snar framtid" eftersom den tekniken som det som kallas "AI" bygger på inte har eller kommer ha den förmågan. Den teknik som skulle krävas för att göra det på ens ett nästan fungerande sätt existerar inte.

Är det ni är sugna att testa på?
Nej, låter förfärligt.

Blir väl toppen när man kan beställa skräddarsydda typer av äventyr och har en SL som aldrig glömmer något och, har alla uppgifter sparade, och kan sudda i en formulär åt en?
Datorspel finns redan, de gör redan det här.

Den främsta orsaken till att denna frågan kommer upp på det här forumet med jämna mellanrum, och den främsta orsaken till att vi lever i en tid av "tänk om AI snart kan...?" frågor i samhället, är för att det finns en väldigt utbredd tendens överlag bland folk att i extremt hög grad överskatta vad generativ AI och LLM teknik faktiskt är kapabel till, hur den fungerar och vad den har potential att faktiskt åstadkomma.

AI finns inte, det är ingen dator som tänker eller fattar beslut, tekniken ser imponerande ut men är högst begränsad i sin faktiska funktion och är, när den används på rätt sätt, ett bra komplement och verktyg för mänskligt arbete men aldrig en fungerande ersättning för det. Den tekniken som skulle krävas för ens en medioker AI-spelledare finns inte och den är inte påväg.
 
Last edited:

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,866
Location
Göteborg
Däremot vore det smidigt med en AI-assistent som kunde lyssna på spelet, plocka fram relevanta regler när de behövs, hålla koll på speldata och skriva en spelrapport efter spelmötet, m.m. Kort sagt, låta människo-SL fokusera på de roligaste bitarna.
Bra tänkt. Det känns både användbart och tekniskt möjligt.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,603
Location
Uppsala
AI kan bli ett verktyg för rollspel, både för spelledare och spelare. Det går ju redan att AI-generera äventyrsidéer, skapa SLP, få idéer till scenarion, etc.

Det som blir svårt är att ersätta mänsklig kreativitet och spontanitet. En människa kan "läsa in rummet" och improvisera vilket en AI inte kan göra - i alla fall inte på ett tag.

Men som verktyg för att underlätta spelledandet, skapa dynamiska världar och kanske till och med köra solokampanjer tror jag att AI kan funka bra.

Men, jag önskar att det fanns en bra AI spelledare att använda sig av och det vore även kul att testa med AI spelare.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,229
Location
Uppsala
Något jag vill kunna göra är att få en AI att testspela både som SL och spelare, säg 100 gånger rätt snabbt och sedan ge feedback. Inte som ersättning för fysiska speltestas men som komplement.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,775
Location
Helsingborg
Några punkter jag hade velat ha med AI:
  • Ständigt lyssnar på vad som sägs och aktiveras utifrån specifika kodord.
    • Slår slag i bakgrunden
    • Spelar musik i bakgrunden
    • Genererar kartor
    • Genererar karaktärsdrag (utseende, personlighetsdrag)
    • Genererar namn
      • Fraktioner
      • Personer
      • Landmärken
  • Tar fram regler som efterfrågas
  • Har något sorts visuellt GUI
    • Håller reda på resurser (kroppspoäng, pilar, etc)
    • Visar kartor
      • Fog of war
  • Genererar relationer
  • Genererar situationer
  • Genererar monster
  • Progression/eskalering av situationer och relationer
  • Lär sig av spelledaren och vad den vill göra under ett spelmöte
Den sista punkten är vad jag hade föredragit med all AI. Om jag ska designa en bil eller använda ett operativsystem så anpassar den sig efter hur jag brukar vilja göra dessa saker. Det har det snackats om i tio år men ännu inte kommit.
 

TheDawn

Veteran
Joined
1 Feb 2024
Messages
47
Då jag föredrar att spelleda så hoppas jag att folk kontaktar mig innan de går till en AI för att få spela.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,539
Location
Kullavik
Inte världsbäst på tekniken kring AI, men som jag fattar det så är en AI uppbyggd på språkmodeller som är generella eller riktade mot specifika områden (vet t.ex. att det jobbas på (eller iaf talas om) en språkmodell anpassad till svenska kommuner).
Finns det en motsvarande språkmodell för rollspel? Tänker att om den är specifikt anpassad för rollspel så kanske AI-förståelsen (träffsäkerheten) bli bättre?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,539
Location
Kullavik
Håller förövrigt inte alls med om att AI i rollspel skulle vara samma som att istället spela datorspel. Datorspel har inramning som gör sin grej. Rollspel är i praktiken obegränsade i sin frihet kring setting, regelmekanik, valbarhet osv.
 
Top