Beyond the Veils (Comae Engine)

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,686
Location
Malmö
Beyond the Veils (Comae Engine) Testspel.

Beyond the Veils är en modul till Clarence Redds Comae Engine, som ska användas för att spela mini-kampanjer i modern skräck/ new weird. Det är liksom en plugg-in som man lägger ovanpå Comae Engine, och som man använder för att genom tabeller skapa all SL-content. Jag har skrivit det för att hitta ett sätt att spela skräck som passar mig som SL. Det är alltså en salig blandning av Story Now och OSR, med fokus på relationer, känslor och karaktärer, men samtidigt mycket slump-styrt och oklart. Inga rälsade scenarior. SL är lika mycket spelare som alla andra.

Det är så klart inspirerat av Kult (namnet är ju då en homage), Kuf men även AW och Silent Legions. Skapat efter att jag tummat på alla dessa spel, velat spela dem, men inte tyckt att de riktigt passar mig.

I vår kampanj har vi haft en session för att skapa rollpersoner och en session zero. Precis som i AW skapas SL-content efter session zero. Så nästa gång vi kör blir det med en massa hemligheter och mystiska grejer etablerade bakom SL-skärmen😊

Jag har spelat med Christoffer och JonasM.

Spelet inleds med att man tillsammans skapar en setting. Därefter gör man rollpersoner och tilldelar dem en eller ett par krokar – alltså ockulta märkligheter. Samt varsitt helt vanligt problem.

Vi placerade vår kampanj i nittio-talets London, med fokus på unga svenskar som kommit dit för att följa sina drömmar. Det är regnigt och dimmigt. Rollpersonerna bor i ett kollektiv i ett hus ägd av den rike ynglingen Richard Höök, på Paddock Lane. Det har nyligen varit inbrott i huset. I området finns också rock-klubben The Spin, och inom kort ska det vara en bandtävling där, The Spin Presents. En annan viktig plats är den mer eller mindre hemliga herrklubben ST Barnabus där det ofta pågår märkliga tillställningar och fester, och där unga svenskar kan få tillfälliga jobb som servitris eller bartender.

Rollpersonerna:
• Jonas spelar Karin Hansson (egentligen Cecilia Lööw) som enligt slump-reglerna har en hemlig identitet. Ok… Hon döljer då att hon egentligen kommer från en svinrik fin släkt, som också letar efter henne. Hennes krok är att hon vaknade upp med ett märke på handen, som en stjärna som växt fram under natten – detta efter ett möte med en av herrarna på ST Barnabus, en känd fotograf hon ser upp till, Gabriel Thornebridge. Kvällen innan visade han henne ett märkligt och obehagligt fotografi han tagit, och betedde sig märkligt. Karin jobbar på reklambyrån Parker & Watt. Men hennes dröm är att själv bli en känd fotograf – det är därför hon kommit till London. Hon är tillsammans med fotomodellen Johan som också bor i kollektivet. Men hennes mundana problem visade sig bli otrohet, och då har hon sett Johan hand i hand med en av gubbarna från ST Barnabus. 21 år.
• Christoffer spelar Stefan Hansson som är med i bandet Draumar. En kaxig yngling som också jobbar på Parker & Watt, men nyligen stulit tio Power Books av dem, utan att kunna sälja dem (hans vardagsproblem). Stefan är en drömvandrandrare. Han har också flickvännen Chloe som han vill skydda – främst från att fortsätt arbeta på ST Barnabus, där folk då och då råkar illa ut. Stefans krok blev mord, och då vi pratat om mord som skett vid The Regent Channal, vid pråmarna där folk bor. Dessa bestialiska mord sker alltid när Stefans band spelar. Och något av offren är en avlägsen vän till honom.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,686
Location
Malmö
Session zero
• Vi får se Stefan med sin flickvän Chloe, och det visar sig att hon har skulder som hon vill jobba bort på ST Barnabus, ska vara en fet fest där i helgen.
Karin har bestämt kvälls häng med Johan, men han kommer först sent på natten med märkliga sår över kroppen, och uppenbart skakad/ märklig.
Stefan och Chloe går ner till Regent Channal och bryter sig in i en husbåt, där de hittar en katt någon glömt mata. Också en kassettspelare och en kasset med Draumars senaste demo. Vilket är märkligt eftersom de inte börjat sälja den och spelade in den för bara någon dag sedan. Stefan sätter igång den och Chloe hamnar i någon form av trance, dansar, helt galen i musiken, med katten i famnen, katten klöser henne. Stefan stänger till slut av musiken. Hon tigger till sig demot och när de går hem (med katten) stänger hon in sig och lyssnar timme efter timme på musiken han skapat.
• Stor utredning av stölden på Parker & Watt. Vi får lära känna svinet Nick Parker, obehaglig, okunnig och sliskig. Amerikanska kunder underhålls.
• Efteråt väntar Gabriel ThornbridgeKarin i regnet. Han tar med henne till ett fik, vill bjuda in honom till en grupp på ST Barnabus som ska ta henne under sina vingar som fotograf, frågar om hon upplevt något märkligt. Är själv udda. Går nöjd därifrån när Karin tackat ja till ett möte.
Stefan repar med bandet. Hans bandkompisar förnekar att de spridit demot, finns bara ett ex. När Stefan kommer hem bränner han demot Chloe har.
• På natten vandrar Stefan i drömmarna. Hör sin egen musik spelas. Också ser sig själv, eller någon ur ögonens perspektiv, gå ner till kanalen och tillsammans med en annan man skära upp en ung kvinna med kniv, allt till de berusande och maniska tonerna av den musik Stefan själv skrivit - hans vansinniga basgångar.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,686
Location
Malmö
Då kommer det till förberedelser inför spelpass 1.

Här slumpar man fram olika typer av entities:
Abominations (varelser), cults, backroom (occulta platser) och artefacts. Man bygger dessa med tabeller och ska sedan fästa rollpersonernas krokar i dem, alltså förklara krokarna och koppla dem till SL-materialet. Eftersom vi testspelar skapade jag en entity av varje slag. Ännu är inte alla frågor besvarade, hur allt hänger ihop. Men det behöver det inte vara heller.

Stjärnbringaren (abomination)
Stjärnbringaren är en varelse skapad av korrupt stjärnglans i en värld bortom vår, i rymden. Lånar kroppar och dödar och slaktar för nöjes skull. Men korrumperar också den som tillber den. Kan dock skänka mirakel, fantastiska förmågor men enbart tillfälliga förmågor.
De som släpper in den i sin kropp blir förvridna, galna, hungriga omoraliska. Sjuka. Ser ut som en perfekt men fruktansvärd varelse av stjärnglans, kan inte se dess form. Kan fördrivas genom... ett människooffer (Va?).


Festhallarna: backroom inuti S:T Barnabus
Droger öppnar vägen in till backroomet. Där finns enorma festhallar som är bebodda av Dubbelgångarna: vaxiga och plastiga kopior av de som besökt festerna på ST: Bernabus. De talar som robotar, säger sanningar som är obehagliga om folks innersta väsen. Förvrider och försvagar. Lyfter fram ens nakna sanningar och värsta insikter, lyfter fram det som kunde vara sant inom en om allt var det värsta tänkbara.

Man kan bli förändrad av att komma hit, om man hör deras röster. Blir förändrad i sin personlighet av att komma hit, de lyfter fram ens allra värsta sidor, gör en osäker, rädd eller hatisk.

En spektakulär port tar en ut härifrån: Diamantportalen. Öppnas genom ett drogrus. Kan bara öppnas när man är i manisk hysteri.
Stjärnbringaren lever här, vandrar mellan hallarna.

Herrskapet: Kulten på S:T Barnabus
Ockult sällskap av extremt rika herrar som tror att de verkar i Jesus namn. De ser sig som utvalda övermänniskor. De har hittat en väg in i Festhallarna där de stött på Stjärnbringaren som de tror är en inkarnation av ängeln Gabriel, vilsen sökande efter en väg till himlen. I behov av blodsoffer.

De handlar med Stjärnbringaren genom att skänka den konst som besmittats med stoft från Festhallarna. Genom offer av sådan konst kan Herrskapet samla sig i ritualer där de låter Stjärnbringaren låna en av sina kroppar, och de hjälper den sedan mörda en människa. Som tack får de övernaturliga krafter.

Herrskapet kan skapa masshysteri på sina fester. De korrumperar och transformerar folk. Herrskapet är 42 stycken. De starkaste bestämmer. Det är just nu Morgan Hallberry. Finns en rekryterare: Gabriel Thornbridge.

De påverkas av stjärnbringaren genom att de märks med tecken av stjärnor, eldsmärken på huden (Sådant som Karin har). Men också att de blir konstiga i sin kroppshållning. De blir förändrade av kontakten med Stjärnbringaren genom att de distanserar sig från mänskligheten, ser sig inte längre som samma ras, känner ingen empati. Eftersom de druckit av Offret törstar de hela tiden efter blod.

Krafter:
1. Odödlighet Kostnad: Alienerad från mänskliga rasen
2. Styrka Kostnad: Törstar efter blod
3. Befallande röst Kostnad: Fysisk förändring

Offret: en artefakt i Festhallarna.
Delar av en kropp: Jesus huvud, torso och högra arm, uppbundet på ett kors mitt i den största festsalen. Rör sig som en zombie, meningslöst, tycks tala. Törnekrans och hål genom den hand som finns kvar. Dricker blod ur dess mun och då får krafter. Denna artefakt har skänkts herrskapet av Stjärnbringaren i deras avtal. Att dricka av den väcker törst som bara kan stillas av blod. Den finns i Festsalarna och där vaktas den av Stjärnbringaren, Gabriel. Ängeln.

Hur funkar det...?
Genom konstverk och kreativitet kan Stjärnbringaren lämna Festhallarna en kort stund, buren av en mänsklig värd. Konstverket blir som ett meditationsföremål, som varelsen studerar och insuper. Men också konsumerar, vilket gör att det hela tiden måste skaffa nya sådana verk.
Verken kallas Nycklar. Och skapas av Källor: människor som beblandats med vätska och partiklar från Offrets kropp. De märks då, liksom Herrskapet med märken på kroppen, som stjärnor.

Hittills har en manlig oljemålare som heter Rick Mayer varit den källa som suttit instängd i Festhallarna och skapat verk. Men hans sinne tog slut och han gick sönder. Förenades för mycket med Stjärnbringaren och blev galen.

Vad som också skett är att Stjärnbringaren letat efter ett eget sätt att ta sig in i vår värld, utan Herrskapet. Genom en drömvandrare, Stefan och dennes musik har detta blivit möjligt. I drömmarna har Stjärnbringaren lockat in Stefan i Festhallarna och skänkt honom mat spetsad med partiklar från Offret. Så har hans musik förhöjts till gudomlig kraft. Genom denna musik har Stjärnbringaren kunnat ta sig ut, genom att rida i festdeltagares kroppar, som intet ont anande begått mord, utan att minnas det. Men Herrskapet vill stoppa detta – de vet att om Stjärnbringaren inte är beroende av dem kommer det sluta illa.

Dock allierade sig Rick Mayer med Stjärnbringaren, flydde från Festhallarna och sökte upp källan till musiken, stal demon och stängde in sig i husbåten där han tidigare bodde.

Under natten har Stjärnbringaren använt musiken för att ta sig in i någons kropp (Johan, någon i bandet?) och dödat Anna i kollektivet.
Nu är Herrskapet ute efter demon och de vill knyta både Karin (en ny källa) och Stefan (ett hot) till sig, eventuellt mörda Stefan.

Efter att man skapat entities och krokat i krokarna, ska man göra eskaleringar, saker entities gör som förvärrar läget och driver berättelsen framåt. Tanken är att man vid behov av en ny scen kan slumpa fram vad som händer, eller välja en av dessa, vad som passar.

Eskaleringar
1. Gabriel bjuder in Karin att använda deras framkallningsvätska, komma och visa sina bilder, kommande fest, lukrativt avtal, märkliga obehagliga män, vit hud. Slickar i sig blod från ett eget sår. Insisterar. Vill också att hon ska ta sinnesexpanderande medicin när hon fotograferar, om inte hotfulla.
2. Kulten attackerar Therese i bandet Draumar, hotar för att få demon med musiken. En av dem är extremt stark. Dricker blod. Hänsynsfulla och skrattade åt en hund som sparkas ihjäl.
3. Konstnären Rick Mayer kommer för sin katt, visar sig att han gömde sig på båten när de var där. Vill att Stefan ska spela in mer. Kommer belönas med evigt liv. Påträngande och galen. Beväpnad med kniv.
4. Herrskapet hotar Stefan att gå med dem, spela för dem, och ingen annan. Vägrar han försöker de senare döda honom.
5. Stefan får ett likadant märke på kroppen som Karin. Eldsmärke format som en stjärna. Minns en dröm han trängt undan, gick i Festhallarna. Såg den levande döda kroppen. Mötte varelsen av stjärnljus och bjöds att dricka.
6. Johan är blodig och märklig, har varit borta under natten, saknas i sängen. Någon såg honom komma hem? Minns inget.

Jag förberedde också lite scener från vanliga livet som jag kan kasta in vid behov.

Övriga scener
• Polis försöker framea Stefan med Power Booksen, låtsas vara langare som vill köpa.
• Anna hittas mördad på morgonen.
• Richard samlar alla i huset och håller typ förhör om inbrottet som skedde, låset inte uppbrutet, utan öppnat, någon som öppnat för någon eller glömt låsa, lika illa. (Var det Chloe som gjorde det?)
• Richard upptäcker katten Stefan tagit in i kollektivet, Richards dyrbara hus.
• Privatdetektiv frågat efter Cecilia Lööw (Karins sanna identitet), känner du henne, sa att hon bodde här i området?
• Johan har ångest och skriker på natten, tycks ha ont, gråter, förnekar allt. Sår på kroppen. Drömmande. Kan pressas att erkänna att han inte minns något av flera timmar.

På tisdag blir det mer spel, ska bli spännande! :)

Egentligen har jag redan fått testa vad jag vill testa; systemet för att förbereda SL-content. Och det funkade som jag ville :)
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,866
Location
Göteborg
Kul läsning! Som en läskig blandning av David Lynch och något mer makabert. Our Share of Night ligger ganska nära.

Jag testade för ett tag sedan att använda generatorerna. Settingen blev tajt, dynamisk och skrämmande, precis som din beskrivning. Kombinationen av vardagsproblem och rå ondska var väldigt effektiv för inlevelsen. De övernaturliga delarna jag fick fram var logiska och förödande kraftfulla (på ett bra sätt). Karaktärerna lockades och tvingades att interagera med ”de onda,” men fylldes samtidigt av total hopplöshet. En fin mix : )
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,686
Location
Malmö
Hur spelar du med information? Vet spelarna om saker deras rollpersoner inte vet, exempelvis kring abominations eller cults?

Väldigt intressant läsning hur som helst! Ser fram emot mer.
Nä spelarna vet inget. Det gemensamma setting-bygger tar på ett sätt slut när man börjar spela. Även om spelarna så klart fortsätter hitta på och beskriva platser och personer. Men det ockulta ägs av SL från spelpass 2 och framåt.
 
Top