Slumpmässigt välja tärningar?

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,861
Så jag har funderat på ett system där man har en tärningspöl av varierande tärningar.

Tanken är att pölen består av 9 tärningar som är mellan T4-T20.

Man ska sen slumpmässigt välja 3 och sen använda dessa på olika sätt för att utföra sin handling.

Frågan är hur man bäst väljer de olika. Man kan så klart stoppa dem i en påse och sen stoppa in handen, men rent taktilt känner man vilken tärning det är vilket öppnar upp till fusk.

Man kan ha lappar eller annat representation men känns bökigt, och digitalt är inte kul.

En sista grej är att tärningarna ska också gå och lägga tillbaks efter användning, så pölen återställs efter varje handling.
 

entomophobiac

Pistoler & Mord
Joined
6 Sep 2000
Messages
9,177
Location
Uppsala
Kommer att tänka på tornet i brädspelet Shogun. Där slänger du ned kuber som representerar arméer från flera sidor och de som kommer ut avgör vinst och förlust genom att vissa kuber fastnar i tornet. Men det skulle ju kräva att du kan bygga ett sånt torn som fungerar för tärningar.

Ett alternativ kan ju vara att rulla alla tärningarna och även en tionde tärning som är den som avgör vilka som används?

Kanske använda en kopp och en "bullseye"-grej på ett papper, skaka om koppen, slänga ned den mot siktet, och sedan rullar du de tre tärningar som är närmast mitten?

Klurigt dilemma i alla fall.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,245
Location
Off grid
Man kanske kan slumpa fram vilka tärningar man får genom att t.ex. slå tärningar?
Det bästa är ju om man slår 9 tärningar och väljer 3 och sen läsa av en tabell för att se vilka tärningar det blir.
Då använder man ju samma grundmekanism.

:gremwhistle:
//EvilSpook
 

Otto Boll

Veteran
Joined
7 Sep 2023
Messages
45
Så jag har funderat på ett system där man har en tärningspöl av varierande tärningar.

Tanken är att pölen består av 9 tärningar som är mellan T4-T20.

Man ska sen slumpmässigt välja 3 och sen använda dessa på olika sätt för att utföra sin handling.

Frågan är hur man bäst väljer de olika. Man kan så klart stoppa dem i en påse och sen stoppa in handen, men rent taktilt känner man vilken tärning det är vilket öppnar upp till fusk.

Man kan ha lappar eller annat representation men känns bökigt, och digitalt är inte kul.

En sista grej är att tärningarna ska också gå och lägga tillbaks efter användning, så pölen återställs efter varje handling.
Kolumn 1:
3 x T4
Kolumn 2:
3 x T6
Kolumn 3:
3 x T8
Kolumn 4:
3 x T10
Kolumn 5:
3 x T12
Kolumn 6:
3 x T20

Sen slår du 3 x T6 och plockar en tärning ur varje kolumn baserat på tärningsslaget, och lägger tillbaka efter användning.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,182
Location
Nordnordost
Sy en tärningspåse med snabel som man kan hälla ut tärningar genom, och sedan sluta efter tre tärningar.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,976
Location
Göteborg
Låt alla tärningar ligga på en rad. Slå 3T10. Plocka tärningarna med dessa ordningsnummer. Nollor och dubbletter (två sjuor) gör att man får välja valfri tärning.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,767
Location
Ludvika
Alla tärningar har olika färg. Du har ett antal tokens i motsvarande färger med identisk form. Dra tokens ur en påse och använd motsvarande tärning.

Då behöver inte ens samma tärning ha samna färg hos alla deltagare.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,767
Location
Ludvika
Alla tärningar har olika färg. Du har ett antal tokens i motsvarande färger med identisk form. Dra tokens ur en påse och använd motsvarande tärning.

Då behöver inte ens samma tärning ha samna färg hos alla deltagare.
Kan till och med bli en kul feature om alla drar från samma påse utan att nollställa:

Attans, du drog röd som bara gav dig en T4, men det innebär att min T20 också är ute ur leken den hör omgången!
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,742
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Kanske kan man rulla en tärning och låta spelaren sen själv bestämma hur talet delas upp i olika tärningstyper.

För att komplicera det hela så kan varje tärning motsvara både max effekt och 100%, T4 har 25,50,75,100 som utfall, men maximalt 4 i effekt. T20 5,10,15 … och så vidare… och maxeffekt 20.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,777
Location
Helsingborg
En vanlig kortlek där man har korten 4, 6, 8, 10, dam, ess. Eftersom det är fyra färger kan man separera dom och ta en ny lek medan man blandar om den nyligen använda. Man kan dessutom dra korten i förväg, men bara visa dom när det är ens tur.
 
Top