Varför håller ingen pistolen bak och fram?

Joined
27 Sep 2001
Messages
1,666
Location
Uppsala
Så med andra ord: utanför strid hamnar fokus på ansiktet, i strid hamnar fokus på arm och svärd?

Jag säger inte att det alltid är rätt val, men helt tokigt tycker jag heller inte det verkar.
Att man vill ha fokus på ansikte/kroppsspråk när man poserar köper jag (även om jag tycker det går att åstadkomma på annat sätt, men det är väl bara jag som är envis).

Men, jag ser ingen fördel i en rörlig scen. Det blir bara rörigare.

Tittar jag t.ex. på fighscener från Witcher så tycker jag det kan se riktigt bra ut i en del stycken, men sedan kommer det sekvenser där de envisas med att ha svärdet felvänt och det blir rörigt och onaturligt.

I striden i Blaviken så har han svärdet i reverse grip största delen av striden och hamnar därför väldigt nära motståndarna, det blir rörigt och konstigt. Intensiteten gör dock att scenen är bra ändå, men striden skulle kunna vara bättre.

I säsong 3 vill han fortfarande ha svärdet baklänges (Geralt lär sig långsamt), men i slutet blir det lite allvar med strid mot flera motståndare och han vänder svärdet rätt. Helt plötsligt ökar avstånden och det går att se striden på ett annat sätt. Mycket bättre. De flesta kombattanterna håller vapnen rätt och det ser riktigt bra ut. Om alla skulle hålla reverse-grip så skulle det bli grötigare.

Det blir mer större avstånd och mer rörelse om man håller svärdet rätt. Det borde främja scenerna, utom i de fall där man vill att aktörerna ska komma nära varann (som Ciri och antagonisten i sista klippet).
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,666
Location
Uppsala
Ja, jag får väl ge upp. Ni verkar överens om att det är coolast att vara felvänd så då får det vara så.

Nu ska jag i stället spackla vägg. Men jag tänker inte hålla spackeln i reverse grip. För det är inte coolt :)
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
8,119
Location
Barcelona
Ja, jag får väl ge upp. Ni verkar överens om att det är coolast att vara felvänd så då får det vara så.

Nu ska jag i stället spackla vägg. Men jag tänker inte hålla spackeln i reverse grip. För det är inte coolt :)
Bara så att du inte ska känna dig helt utanför så måste jag säga att jag är på din sida. Även om jag tycker att kranks farlighetsargument var rätt bra.
 

Stormspike

Hästpirat
Joined
9 Mar 2011
Messages
79
Screenshot_20250307_204205_Samsung Internet.jpg

Dålig bild, men den här posen! 🤩 någonstans ska ju svärdet ta vägen när man gör en forcepush.

Vad det gäller omvänt grepp på pistoler har väl Christian Bales rollfigur en picka rätt och en uppochner i andra handen, trycker av med lillfingret? Filmen är Equilibrum, hittar ingen bra bild. Men det kanske är det närmaste reverse grip man kan komma?
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,271
Location
Lund
Lätt att glömma de dokumentära kvaliteterna i Hollywoodproduktioner. Särskilt sådana med rymd-trollisar, FTL-skepp och planet som är helt täckt av en enda stad.

Filmerna är inte gjorda primärt för realism (än mindre än just det du (allmänt menat) väljer att fokusera på baserat på yrke/hobby). Detta kan man tycka lite vad man vill om, men så är det. Fokus är filmens identitet, se coolt/snyggt ut för publiken och liknande. Säkert, där det går och är av intresse, försöker man vara rimligt historiskt korrekt (filmer i vår värld med, historiska händelser osv) men även där tror jag man gör ett 'best effort'.

Cog.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
566
Även om det inte är det mest effektiva sättet och ovetandes om så någonsin skett i verkligheten historiskt så borde väl ändå ett felvänt svärd kunna användas någorlunda för att parera lägre attacker helst då ihop med ett rättvänt svärd i andra handen. Att göra attacker med ett felvänt svärd eller överhuvudtaget hålla det felvänt utan ett rättvänt i andra handen känns som en väldig dålig strategi. Men nu är ju min egen praktiska erfarenhet i ämnet mest från att fäktats med pinnar i skolåldern (som hölls rättvänt :) ).

I filmer kan jag hålla med om att det ofta ser överdrivet ut med svärd åt fel håll, skjutvapen på sidan, flippande och hoppande under närstrider mm.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
347
Är inte det här helt enkelt något som blev populärt i Japan genom samuraj- och ninjafilmer följt av anime och manga, och sedan spred sig i och med att anime och manga slog igenom i väst för över tjugo år sedan? Japan har gott om egna populärkulturella stereotyper som återanvänts i årtionden, men som vi utanför först kommer i kontakt med genom populära moderna verk.
Ett exempel på detta är serien Vinland Saga där huvudpersonen slåss med två dolkar i omvänt grepp och springer hukad med armarna bakåt i bästa ninjastil, medan alla andra slåss som vanligt med vapen som är bättre lämpade för slagfält. Serien började i ett magasin för lite yngre läsare, så gissningsvis ville de ha en huvudperson med mer typiska klichéer som läsarna enklare kunde relatera till (precis som vikingarna bugar titt som tätt eftersom det annars skulle bli en kulturkrock för japanska läsare/tittare).
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,871
I Star wars tror jag trenden började med spelet the Force Unleashed och uppföljaren. Där karaktären har 1 och sen 2 ljussablar bakvänt.

Jag har aldrig gillat det just för att det är idiotiskt men i Star Wars kan det kanske finnas en användning, att blockera blasterskott. Du kan hålla handen högt och sen "pendla" för att blockera, kommer det skott mot benen så kan du bara lätt sänka handen. Med vanligt grepp hade du behövt vrida runt handen.

Sen med pistoler, ja bak och fram innebär att man skjuter sig själv... Upp och ner ser man tex i första Bourne filmen.
 

Stormspike

Hästpirat
Joined
9 Mar 2011
Messages
79
"Upp och ner ser man tex i första Bourne filmen."

Slår mig att det kanske den scenen jag tänker på i mitt inlägg ovan... och inte Bale. 🤔🫣
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,666
Location
Uppsala
Många som görs sig lustiga med bakvända kepsar och pistoler på sniskan :)

Det jag ville ha svar på i ursprungsinlägget var: "Varför har detta blivit så populärt i film? Och när blev det så?". Det vill säga ursprunget i filmens värld.

---

Men, sedan verkar detta ha utmynnat i en förvirrad diskussion om greppet "giltighet". Så låt oss ta några punkter.

Verkligheten: Det vore vansinnigt att använda reverse grip i fäktning. Och då menar jag inte i någon form av speciell eller extrem situation eller bara för ett speciellt anfall. Det är inte frågan om det i t.ex. Star wars eller Witcher. De använder greppet regelbundet. Det är deras standardgrepp. Det vore vansinne i riktigt svärdskamp. I princip vore det självmord, åtminstone mot en jämbördig motståndare. Argument som att "jo, men det finns i den här manualbilden" eller "det nämns i den här duellen" är inte intressanta i sammanhanget eftersom det är extrema och speciella ögonblicks-situationer eller specifik teknik för en speciell situation.

Inte heller är reverse grip på dolkar eller halvsvärdgrepp giltiga argument för varför man skulle använda reverse grip på ett enhandssvärd som sitt standardgrepp (vilket jag redan skrev i ursprungsinlägget).

Och kepsar har inget med detta är göra.

För övrigt så har det förekommit att fäktmästare i uppvisningsdueller använt sig av mycket märkliga grepp, anfall, etc. för att demonstrera sin överlägsenhet. Men det är inte i riktig strid vilket det i högsta grad är i ovannämnda filmer. De mästare som faktiskt diskuterar skillnaden mellan riktig strid och uppvisning avråder bestämt från några som helst komplicerade tekniker i riktig strid. Tipset kan t.ex. vara att sikta på motståndarens svärdshand (om orustad) för att det är det enklaste och säkraste anfallet som kan avsluta matchen.

Estetiskt: Jag personligen tycker inte det bakåtvända greppet är estetiskt tilltalande. Detta är dock en personlig åsikt och det kan vi argumentera i all evighet om utan att komma fram till något vettigt. Men skälen att jag tycker som jag gör är:
  • Svärdet bildar inte en fortsatt linje från armen. Om man har svärdet rättvänt så blir svärdet en förlängning av armen och kroppen vilket jag tycker ger snyggare linjer och visuell kommunikation med tittaren. När svärdet hålls i reverse grip så går svärdet bakåt och det resulterar ofta i att både underarm och svärd hamnar i vägen för kroppen. Svärdet position talar inte heller om intention på samma sätt. Om svärdet hålls rätt och t.ex. lite nonchalant nedåt så skapar det in bild av inbjudan till motståndaren att anfalla. Svärdet kommunicerar tydligare.
  • Med svärdet rättvänt så blir avstånden större i rörliga scener. Reverse grip har den praktiskt nackdelen att den har väldigt dålig räckvidd och det syns även i filmerna. Det blir "messy". Enda fördelen är när man vill få en scen där kombattanterna hamnar inpå varandra (för att t.ex. få till lite dialog).
Så jag har svårt att förstå det estetiska i att ha svärdet bakvänt. Men det är som sagt jag.

Coolt: Är det coolt att ha svärd i reverse grip? Återigen subjektivt så det går att diskutera i all evighet. Jag tycker inte det. Men, jag har förstått av allt ni sagt att ni tycker det är coolt så då köper jag det även om jag inte själv kan se det. Mycket möjligt att det är en "yrkesskada".

Ett argument här har varit att det vore farligheten i greppet som gör det coolt. Det bygger på att man som tittare måste inse att det är ett farligt grepp. Jag tvivlar på att många tittare gör det, speciellt eftersom det är så vanligt förekommande numera. Så jag har lite svårt att se att det vore farligheten som gör det coolt.

Däremot skulle jag kunna se det som ett uttryck för det "rebelliska" på samma sätt som bakåtvänd keps (i alla fall ursprungligen). Att göra annorlunda bara för att bryta mot konventioner.

Not: Det fanns även rebelliska inslag bland svärdskämpar historiskt. Det är bland annat därifrån vi får ordet "swashbuckler" som början var en term som användes om störiga ungdomar som slogs och väsnades med svärd och bucklare. En teori är att namnet kommer från ljudet "swash" som kom av att de drog sina svärd längs husväggarna på nätterna (antagligen i fyllan). Men, inte ens de var galna nog att hålla svärdet felvänt :)

Pistoler: Skälet att jag från början jämförde med pistoler är för att jag ser det som självmord att fäktas med ett svärd i reverse grip mot en jämbördig motståndare i riktig strid. Det vore också självmord att hålla pistolen mot sig själv och skjuta (vilket ju tyvärr förekommer i just självmordssammanhang).

Att hålla pistolen åt sidan eller dylikt är inte självmord, på samma sätt som det inte är självmord att hålla ett svärd åt sidan (men med rätt grepp) och blotta sig. Det är stöddigt och riskabelt, men inte helt vansinnigt.

Men, å andra sidan kan jag inte se vad det är för "coolt" med att skjuta en pistol med lillfingret heller. Men, jag kommer inte ihåg den scenen så jag vet inte vad sammanhanget egentligen var.

---

Jag är inte för någon "grisrealism" i filmer överlag. Att Legolas åker skateboard på en sköld och skjuter båge samtidigt köper jag. Skälet att jag har svårt för just reverse grip är att jag inte ser vad det tillför. Jag ser inte det coola eller estetiska i det utan tvärtom så är det oestetiskt. Scener där de har svärdet rättvänt blir oftast snyggare eftersom de har mer luft och tydligare kommunikation med kroppsspråket (svärdsspråket). Men det är som sagt subjektivt.

---

PS: Reverser grip är vad det kallas i fäktningssammanhang, hittar inget bättre begrepp just nu.

PSS: Nu blir det måleri med penseln rättvänd. Inga reverse grip här inte :)
 

Typhoid

Veteran
Joined
17 Jan 2013
Messages
1
Jag tror att svärd i reverse grip fortsätter förekomma på film för att många verkar tycka att det är coolt, samt för att 99,9% av vanligt folk inte alls är insatta i svärdsstrid (jag själv är absolut inte insatt).
Det krävs ingen djupare insikt i pistolskytte för att inse att det är totalt värdelöst att hålla pistolmynningen riktad mot sig själv i en eldstrid, men däremot är det nog extremt få personer som har tillräcklig kunskap om fäktning för att instinktivt förstå att reverse grip skulle vara potentiellt livsfarligt och en enorm nackdel.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
16,030
Location
Göteborg
Många som görs sig lustiga med bakvända kepsar och pistoler på sniskan :)

Det jag ville ha svar på i ursprungsinlägget var: "Varför har detta blivit så populärt i film? Och när blev det så?". Det vill säga ursprunget i filmens värld.

---

Men, sedan verkar detta ha utmynnat i en förvirrad diskussion om greppet "giltighet". Så låt oss ta några punkter.

Verkligheten: Det vore vansinnigt att använda reverse grip i fäktning. Och då menar jag inte i någon form av speciell eller extrem situation eller bara för ett speciellt anfall. Det är inte frågan om det i t.ex. Star wars eller Witcher. De använder greppet regelbundet. Det är deras standardgrepp. Det vore vansinne i riktigt svärdskamp. I princip vore det självmord, åtminstone mot en jämbördig motståndare. Argument som att "jo, men det finns i den här manualbilden" eller "det nämns i den här duellen" är inte intressanta i sammanhanget eftersom det är extrema och speciella ögonblicks-situationer eller specifik teknik för en speciell situation.

Inte heller är reverse grip på dolkar eller halvsvärdgrepp giltiga argument för varför man skulle använda reverse grip på ett enhandssvärd som sitt standardgrepp (vilket jag redan skrev i ursprungsinlägget).

Och kepsar har inget med detta är göra.

För övrigt så har det förekommit att fäktmästare i uppvisningsdueller använt sig av mycket märkliga grepp, anfall, etc. för att demonstrera sin överlägsenhet. Men det är inte i riktig strid vilket det i högsta grad är i ovannämnda filmer. De mästare som faktiskt diskuterar skillnaden mellan riktig strid och uppvisning avråder bestämt från några som helst komplicerade tekniker i riktig strid. Tipset kan t.ex. vara att sikta på motståndarens svärdshand (om orustad) för att det är det enklaste och säkraste anfallet som kan avsluta matchen.

Estetiskt: Jag personligen tycker inte det bakåtvända greppet är estetiskt tilltalande. Detta är dock en personlig åsikt och det kan vi argumentera i all evighet om utan att komma fram till något vettigt. Men skälen att jag tycker som jag gör är:
  • Svärdet bildar inte en fortsatt linje från armen. Om man har svärdet rättvänt så blir svärdet en förlängning av armen och kroppen vilket jag tycker ger snyggare linjer och visuell kommunikation med tittaren. När svärdet hålls i reverse grip så går svärdet bakåt och det resulterar ofta i att både underarm och svärd hamnar i vägen för kroppen. Svärdet position talar inte heller om intention på samma sätt. Om svärdet hålls rätt och t.ex. lite nonchalant nedåt så skapar det in bild av inbjudan till motståndaren att anfalla. Svärdet kommunicerar tydligare.
  • Med svärdet rättvänt så blir avstånden större i rörliga scener. Reverse grip har den praktiskt nackdelen att den har väldigt dålig räckvidd och det syns även i filmerna. Det blir "messy". Enda fördelen är när man vill få en scen där kombattanterna hamnar inpå varandra (för att t.ex. få till lite dialog).
Så jag har svårt att förstå det estetiska i att ha svärdet bakvänt. Men det är som sagt jag.

Coolt: Är det coolt att ha svärd i reverse grip? Återigen subjektivt så det går att diskutera i all evighet. Jag tycker inte det. Men, jag har förstått av allt ni sagt att ni tycker det är coolt så då köper jag det även om jag inte själv kan se det. Mycket möjligt att det är en "yrkesskada".

Ett argument här har varit att det vore farligheten i greppet som gör det coolt. Det bygger på att man som tittare måste inse att det är ett farligt grepp. Jag tvivlar på att många tittare gör det, speciellt eftersom det är så vanligt förekommande numera. Så jag har lite svårt att se att det vore farligheten som gör det coolt.

Däremot skulle jag kunna se det som ett uttryck för det "rebelliska" på samma sätt som bakåtvänd keps (i alla fall ursprungligen). Att göra annorlunda bara för att bryta mot konventioner.

Not: Det fanns även rebelliska inslag bland svärdskämpar historiskt. Det är bland annat därifrån vi får ordet "swashbuckler" som början var en term som användes om störiga ungdomar som slogs och väsnades med svärd och bucklare. En teori är att namnet kommer från ljudet "swash" som kom av att de drog sina svärd längs husväggarna på nätterna (antagligen i fyllan). Men, inte ens de var galna nog att hålla svärdet felvänt :)

Pistoler: Skälet att jag från början jämförde med pistoler är för att jag ser det som självmord att fäktas med ett svärd i reverse grip mot en jämbördig motståndare i riktig strid. Det vore också självmord att hålla pistolen mot sig själv och skjuta (vilket ju tyvärr förekommer i just självmordssammanhang).

Att hålla pistolen åt sidan eller dylikt är inte självmord, på samma sätt som det inte är självmord att hålla ett svärd åt sidan (men med rätt grepp) och blotta sig. Det är stöddigt och riskabelt, men inte helt vansinnigt.

Men, å andra sidan kan jag inte se vad det är för "coolt" med att skjuta en pistol med lillfingret heller. Men, jag kommer inte ihåg den scenen så jag vet inte vad sammanhanget egentligen var.

---

Jag är inte för någon "grisrealism" i filmer överlag. Att Legolas åker skateboard på en sköld och skjuter båge samtidigt köper jag. Skälet att jag har svårt för just reverse grip är att jag inte ser vad det tillför. Jag ser inte det coola eller estetiska i det utan tvärtom så är det oestetiskt. Scener där de har svärdet rättvänt blir oftast snyggare eftersom de har mer luft och tydligare kommunikation med kroppsspråket (svärdsspråket). Men det är som sagt subjektivt.

---

PS: Reverser grip är vad det kallas i fäktningssammanhang, hittar inget bättre begrepp just nu.

PSS: Nu blir det måleri med penseln rättvänd. Inga reverse grip här inte :)
Alltså, det behöver inte vara coolare eller bättre. Om alla höll svärdet i omvänt grepp i filmfajter så hade det sett ballt ut att hålla det med klingan framåt. Poängen är att när alla i publiken har sett hundratals svärdsfajter på film så vill man hitta saker som gör det annorlunda, som står ut. Någon som håller klingan bakåt ser annorlunda ut. Det behöver inte vara bättre eller coolare i någon sorts steril jämförelse, det behöver bara vara annorlunda från hur det vanligtvis ser ut. Det ger andra rörelsemönster, andra koreografier, ett annat visuellt uttryck.
 
Top