Erik Brickman
Veteran
...som heter Ebros. Detta är också namnet på "mitt" spelsystem, som är klart BRP-inspirerat. Man slår fram de tio grundvärdena med 3d6+3 (min grund-mod.) samt efter man har gjort detta lägger man ut upp till 6 poäng på nåt eller några värden. Nu hör jag er säga; "Men herreguuud vad mycket extraplus en startkaraktär får på sina värden!" Och ja, det är sant, men i Ebros vill jag att varje PC, inte NPC
ska vara en riktig hjälte, därav mitt tidigare inlägg.
Och lustigt nog, jag trodde också att det skulle boosta upp PC:s lite väl mycket i början, men såhär några år och många testkaraktärer senare kan jag säga att det absolut inte är för mycket! För sanna mina ord, det är verkligen så att ingen som slagit fram karaktärer i mitt system fått för stora värden. Faktiskt är det till och med så att ingen lyckats komma upp i värdet 21 än (alltså grundslag av max 3d6 = 18 + den grundläggande +3 modifieringen). Ingen. Och det är många som slagit fram PC:s i Ebros. Sen, förutom den första modden som kan ge 21 i värdena, har olika nationer och därav raser sina individuella plus eller minus.
Som mest kan dessa ge ett ytterligare +3. Med den poängen och de tidigare 6 poängen som man kan "strö" över värdena som man vill, kan alltså ett värde av tio, om man maximerar
det bli totalt 30! Detta värde är för mig max vad en människa ska kunna ha i ett värde, som också gör den karaktären till en legend redan från början för just det värdet. Hjältar ni vet, som sagt. Ta Conan till exempel, som ju verkligen var känd för sin otroliga styrka, skulle nog i Ebros kunna vara en krigar-barbar med 30 i just STY.
Men nu vet jag, att inte alla spelare tänker så och ännu mindre har turen att få kunna tänka så, att denne vill lägga alla pluspoäng på ett värde. Så därför skyddas liksom systemet mot übermensch-framslagningar av sig självt, har jag upptäckt. Nog om detta.
Är det nån annan där ute som har använt höga plus på värden i sitt system utan katastrof-resultat?
Och förresten tycker jag att skillvärden ska kunna ha flera hundra procent på karaktärernas färdigheter redan från början. Alltså, bara dom kanske 1-3 viktigaste färdigheterna
såsom ens vapen om man är krigare.
P.S. Förresten är magi nästan helt bannlyst i min värld. Detta skapar fakiskt en mycket intressant situation. Det finns alltså magi, det gäller bara att hitta den "förbjudna-
frukten" om karaktären har ett sånt intresse.
Signing off. D.
ska vara en riktig hjälte, därav mitt tidigare inlägg.
Och lustigt nog, jag trodde också att det skulle boosta upp PC:s lite väl mycket i början, men såhär några år och många testkaraktärer senare kan jag säga att det absolut inte är för mycket! För sanna mina ord, det är verkligen så att ingen som slagit fram karaktärer i mitt system fått för stora värden. Faktiskt är det till och med så att ingen lyckats komma upp i värdet 21 än (alltså grundslag av max 3d6 = 18 + den grundläggande +3 modifieringen). Ingen. Och det är många som slagit fram PC:s i Ebros. Sen, förutom den första modden som kan ge 21 i värdena, har olika nationer och därav raser sina individuella plus eller minus.
Som mest kan dessa ge ett ytterligare +3. Med den poängen och de tidigare 6 poängen som man kan "strö" över värdena som man vill, kan alltså ett värde av tio, om man maximerar
det bli totalt 30! Detta värde är för mig max vad en människa ska kunna ha i ett värde, som också gör den karaktären till en legend redan från början för just det värdet. Hjältar ni vet, som sagt. Ta Conan till exempel, som ju verkligen var känd för sin otroliga styrka, skulle nog i Ebros kunna vara en krigar-barbar med 30 i just STY.
Men nu vet jag, att inte alla spelare tänker så och ännu mindre har turen att få kunna tänka så, att denne vill lägga alla pluspoäng på ett värde. Så därför skyddas liksom systemet mot übermensch-framslagningar av sig självt, har jag upptäckt. Nog om detta.
Är det nån annan där ute som har använt höga plus på värden i sitt system utan katastrof-resultat?
Och förresten tycker jag att skillvärden ska kunna ha flera hundra procent på karaktärernas färdigheter redan från början. Alltså, bara dom kanske 1-3 viktigaste färdigheterna
såsom ens vapen om man är krigare.
P.S. Förresten är magi nästan helt bannlyst i min värld. Detta skapar fakiskt en mycket intressant situation. Det finns alltså magi, det gäller bara att hitta den "förbjudna-
frukten" om karaktären har ett sånt intresse.
Signing off. D.