Major Boothroyd
Veteran
Timelords från BTRC.
Realistiskt system.
Tidsresor.
Och man spelar sig själv...
Realistiskt system.
Tidsresor.
Och man spelar sig själv...
(min fetstil)Vitulv said:Poängen är att det finns en glädje i att få spendera längre tid i en värld, och därmed få en djupare relation till den. Istället för att skrapa på ytan så vill man göra sig riktigt bekant med världen. Jag tror att man kan få till ett bättre rollspel om spelarna (DM inkluderat) känner sig hemma i spelvärlden.krank said:Jag har aldrig riktigt förstått poängen med det här som vissa gör, att typ bara spela M:UA eller DoD och göra det i hur många år som helst...
...man whatAnthraxus said:Observera att jag anser att GURPS är en BRP-klon
BRPkrank said:...man whatAnthraxus said:Observera att jag anser att GURPS är en BRP-klon
Alltså... Hurdå? Att man överhuvudtaget har grundegenskaper och färdigheter, och att man ska slå lågt? Så värst många fler likheter mellan Chaosiums Basic Roleplaying och SJGames' GURPS ser jag faktiskt inte... Eller räknar du alla spel som inte är D%D-kloner eller indie som "BRP-kloner"?
Det är dessutom inte historiskt korrekt. GURPS baserar sin grundmekanik på The Fantasy Trip, som i sin tur baseras på mikrospelen Melee och Wizard. Melee kom ut 1977, Runequest 1978, så "slå under ett värde"-idén kan knappast sägas vara något som uppkom med BRP.krank said:...man whatAnthraxus said:Observera att jag anser att GURPS är en BRP-klon
Alltså... Hurdå? Att man överhuvudtaget har grundegenskaper och färdigheter, och att man ska slå lågt? Så värst många fler likheter mellan Chaosiums Basic Roleplaying och SJGames' GURPS ser jag faktiskt inte... Eller räknar du alla spel som inte är D%D-kloner eller indie som "BRP-kloner"?
Men då använder du det hemskt knepigt, eftersom GURPS och BRP inte delar vare sig historia eller mekanik.Etepete said:Nu använder iofs jag BRP bredare - för en familj av system.
Tja, jag använder begreppet BRP för alla de system som är BRP.Nu använder iofs jag BRP bredare - för en familj av system.
Oops, tydligen ingen som höll med mig där.krank said:Eller räknar du alla spel som inte är D%D-kloner eller indie som "BRP-kloner"?
Det finns många fler BRP-kloner. CoC. Alla dod-versioner, liksom alla Mutant. Höstdimma. Men inte GURPSAnthraxus said:Oops, tydligen ingen som höll med mig där.krank said:Eller räknar du alla spel som inte är D%D-kloner eller indie som "BRP-kloner"?
Som BRP-kloner räknar jag bl.a.:
DoDs första versioner
Mutant
Svenil
RuneQuestII (nya versionen från Mongoose)
Pendragon
och GURPS
Svenil och Runequest är jag obekant med, men förutom GURPS stämmer resten av listan. Alla DoD- och Mutantversioner till dags dato är variationer av Chaosiums Basic Roleplaying. Pendragon bygger även det på BRP, om än med ett annat (smidigare) sätt att rulla tärning...Anthraxus said:Oops, tydligen ingen som höll med mig där.krank said:Eller räknar du alla spel som inte är D%D-kloner eller indie som "BRP-kloner"?
Som BRP-kloner räknar jag bl.a.:
DoDs första versioner
Mutant
Svenil
RuneQuestII (nya versionen från Mongoose)
Pendragon
och GURPS
Nå, jag gillar det jag gör i alla fall. Det låter ju tufft och lovande. =)Storuggla said:"Jag har aldrig spelat RQ. Är det awesome eller är det som att spela DoD typ?"
Det beror väl lite på ens smak... RQ är i grunden ett bronsåldersspel tungt på myter och religion (alla kan magi, men 99% kan saker som en bön "bättra på jordbruket" som de använder när de jobbar på åkern, typ...). RQII som finns ute i handeln nu är ett riktigt bra spel, faktiskt.