Åh, är det usage die… inte min favvo.
Att det blir meningslöst att röra sig har sabbat min upplevelse av Solomon Kane, MÅN och Armitage Files för att ge tre exempel. Så jag tror att jag förstår exakt vad du menar, iaf så exakt som man kan förstå en annan människa.2097;n336101 said:Men förstår du vad jag tycker är ett av dom stora problemen med att världen böjer sig runt dem? Att det då blir meningslöst att röra sig för mycket.
Ja, det finns absolut såna strömningar. Huruvida de ska anses tillhöra OSR eller inte är väl lite av en definitionsfråga (jag skulle själv kalla de spelen "OSR-adjacent" eller något, snarare än OSR). Hur som helst så har jag absolut sett Forbidden Lands lyftas i OSR-kretsar, men aldrig stämplat som ett regelrätt OSR-spel (här är en twitter-genomläsning som fångar upp mycket av det jag tycker om spelet från ett OSR-perspektiv). Och det är ju inte så konstigt att Forbidden Lands lockar blickar från den delen av hobbyn, när man lockat till sig framstående äventyrsskribenter som Chris McDowall, Patrick Stuart, FM Geist med flera.2097;n336129 said:Men det har jag men det jag menade var att jag inom fandomen har sett en väldigt väldigt oblorbig take på OSR. Menade inte ffa att Fria Ligan vore dom som missuppfattar.
Men åh vad det blev semantik-träsk T_T
Med risk för att jag missuppfattat, och för att trampa 2097 på tårna, skulle jag säga att blorb är en sandlåda byggd på ett sådant sätt att spelledaren inte ska fattar godtyckliga beslut om spelvärlden. Syftet med detta är att spelvärlden ska kännas solid.Brior;n336150 said:Kan inte någon förklara på ett par rader vad ”blorb” egentligen innebär (eller länka).
Precis— som jag skrev i trådstarten var det ju Stuart, Briar och Milton som lockade mig till att köpa deras kampanjböcker från börjankloptok;n336142 said:Och det är ju inte så konstigt att Forbidden Lands lockar blickar från den delen av hobbyn, när man lockat till sig framstående äventyrsskribenter som Chris McDowall, Patrick Stuart, FM Geist med flera.
Ja, det riskerar att bli en lång timesink om du ska ge dig in i dom debatterna. Börja istället med luddwigs fantastiska sammanfattning som han just skrev i den här tråden och feel free att ställa hur mycket frågor eller följdfrågor du vill.Brior;n336150 said:En vädjan: Kan inte någon förklara på ett par rader vad ”blorb” egentligen innebär (eller länka). Jag vet att det finns långa diskussioner i ämnet, vilka jag tittat sporadiskt i, men jag är mer ute efter en begriplig och kort definition och vill helst inte läsa en massa runt omkring f.n.
Om jag får våga mig på att specifiera, så är meningslösa val som låtsas vara meningsfulla speciellt anti-blorb.luddwig;n336151 said:Med risk för att jag missuppfattat, och för att trampa 2097 på tårna, skulle jag säga att blorb är en sandlåda byggd på ett sådant sätt att spelledaren inte ska fattar godtyckliga beslut om spelvärlden. Syftet med detta är att spelvärlden ska kännas solid.
Men close enough skulle jag vilja sägazonk;n336159 said:Detta sagt med varningstriangeln att jag inte är 2097.
Jag tycker nog att de är rätt dåliga och dåliga på ungefär samma sätt. Det som helheter, jag tycker det finns mycket bra stuff i dem och jag tycker de har bra (bra, inte jättebra) stårys som det nu är. Och trots allt min gnäll på SKT tycker jag att min kampanj är bra, även om det mest beror på mina spelares och min egen kreativitet än själva äventyret. Ser i alla fall fram mot att köra kapitel 4 nästa spelmöte, om vi nu inte fastnar i Mithral Hall och dricker öl hela spelmötet.2097;n336095 said:Men alltså dom är skit. SKT är garbage. Lost Mines of Phandelver är fantastisk.
Jag är böjd att hålla med. Men hur är ToA som den är skriven? Trodde att den var blorbig? (Min plan är att köra den om jag inte kan hitta en OSR-grupp när jag väl har tagit mig igenom SKT.)2097;n336095 said:Det är bara mer och mer obvi att WotC inte fattar det här med blorb.
Minns inte exakt hur det gick till. Kan vara att jag är skyldig också, kanske rälsade dem rätt av gammal vana också? Vidare: kör Milestone pga anledningar så de var ju på rätt nivå när de kom fram till gruvan.2097;n336095 said:Men det är ju tillåtet att göra det. Konstigt att dom inte dog. Och är det inte svårt för dom att hitta till gruvan utan att göra åtminstone några av sidouppdragen?
Tack!2097;n336095 said:
Skarpskytten;n336163 said:Jag är böjd att hålla med. Men hur är ToA som den är skriven? Trodde att den var blorbig?
För mig var problemet med milestone det här:Skarpskytten;n336163 said:Vidare: kör Milestone pga anledningar så de var ju på rätt nivå när de kom fram till gruvan.
Jag är inte insatt i blorbologin och kanske därmed är ute och cyklar, men finns det inte mellanlägen – att världen från början är mer eller mindre godtycklig inom givna ramar, men att den sedan formas under gång genom spelarnas beslut och saker som faktiskt händer? Den går från oblorb till blorb, dvs spelledarens beslut blir mer uppstyrda allt eftersom genom att den större berättelsen byggs ut inom sin framväxande logik. Så har jag fattat att Svärdets sång är tänkt. I själva verket är det också så jag skriver mina romaner. Jag bestämmer nödvändiga hållpunkter, men så lite som möjligt mellan dem för att kunna anpassa vad som händer beroende på hur boken utvecklas. Det är inte riktigt godtycklighet tycker jag, även om det mesta inte är bestämt från början.luddwig;n336151 said:blorb är en sandlåda byggd på ett sådant sätt att spelledaren inte ska fattar godtyckliga beslut om spelvärlden. Syftet med detta är att spelvärlden ska kännas solid.
Absolut, jag tror att de flesta spelar mer så här. Man bygger ut det spelarna intresserar sig för efter hand helt enkelt. Sen har ju Korpens Klagan någon form av underliggande "story" som spelarna förväntas intressera sig för, vilket gör att kampanjen inte blir helt blorbig tänker jag. Med detta menar jag inte att Korpens klagan är rälsar men det finns lite grann en förväntad story som troligtvis kommer att utspelas.Brior;n336170 said:Jag är inte insatt i blorbologin och kanske därmed är ute och cyklar, men finns det inte mellanlägen – att världen från början är mer eller mindre godtycklig inom givna ramar, men att den sedan formas under gång genom spelarnas beslut och saker som faktiskt händer? Den går från oblorb till blorb, dvs spelledarens beslut blir mer uppstyrda allt eftersom genom att den större berättelsen byggs ut inom sin framväxande logik. Så har jag fattat att Svärdets sång är tänkt. I själva verket är det också så jag skriver mina romaner. Jag bestämmer nödvändiga hållpunkter, men så lite som möjligt mellan dem för att kunna anpassa vad som händer beroende på hur boken utvecklas. Det är inte riktigt godtycklighet tycker jag, även om det mesta inte är bestämt från början.
Jag skrev lite om det, bland annat i detta blogginlägg:
Om det vita papperets schack
Ja, jag tror inte att man behöver fylla ut alla rutorna så att säga. Men egentligen är det här med världsinfo sekundärt. Vad huvudstaden i Hittepåien heter eller hur lång tid det tar att åka dit, eller vilken typ av magi som praktiseras där o.s.v behöver inte vara uttalat från början. För min del handlar det främst om två saker:Brior;n336170 said:Jag är inte insatt i blorbologin och kanske därmed är ute och cyklar, men finns det inte mellanlägen – att världen från början är mer eller mindre godtycklig inom givna ramar, men att den sedan formas under gång genom spelarnas beslut och saker som faktiskt händer? Den går från oblorb till blorb, dvs spelledarens beslut blir mer uppstyrda allt eftersom genom att den större berättelsen byggs ut inom sin framväxande logik. Så har jag fattat att Svärdets sång är tänkt. I själva verket är det också så jag skriver mina romaner. Jag bestämmer nödvändiga hållpunkter, men så lite som möjligt mellan dem för att kunna anpassa vad som händer beroende på hur boken utvecklas. Det är inte riktigt godtycklighet tycker jag, även om det mesta inte är bestämt från början.
Jag skrev lite om det, bland annat i detta blogginlägg:
Om det vita papperets schack
Precis. Men just "finns det en helare i byn?" är en sån grej som jag nästan alltid slår för. Är det en avkrok så kanske det kan finnas någon klok gumma/gubbe med någon enklare dekokt, finns det en enastående magikerakademi i staden är chansen betydligt större etc. Men finns det inte så finns det inte. Kan säga att om jag höftar så friar jag hellre än fäller. Som sagt vill jag inte fatta godtyckliga beslut kring detta. Inte 100% godtyckliga iaf.2097;n336183 said:Det är just den där "arbeta sig bakåt"–aspekten av punkt 2 som borrar sig in i mig. Jag tillät / tillät dom inte köpa en healing potion i grannbyn? Sex månader senare kanske en TPK förhindrades / kunde ha förhindrats pga det.