Detsamma gäller spelmotorer. Den bästa motorn är den där du får saker gjorda. Om det är GameMaker eller Unreal eller en motor du skrev själv genom att offra femton år av ditt liv är närmast helt oväsentligt.
Jag brukar beskriva spelutveckling som en kombination av ett antal pusselbitar (följande är del av det vitsigt döpta "Fundation"-materialet). Tål att nämnas att detta är med utgångspunkt från "gameplay" och därför inte inkluderar lågnivåsaker, som rendering eller plattformsinstruktioner. Det...
En följdfråga på det är: vill du lära dig göra spel eller lära dig programmera?
Dessa två är relaterade, men de är inte samma sak. I synnerhet inte idag, när du kan hoppa över många av de grundläggande stegen för att nå "göra spel" fortare.
En bra gratisresurs är Robert Nystroms Game Programming Patterns, som du kan hitta här: https://gameprogrammingpatterns.com/contents.html
Den beskriver många väldigt centrala koncept i spelprogrammering behändigt och överskådligt, illustrerat med C++-syntax. Men det är såpass överskådligt att...
Min äldsta läser väldigt mycket, så hon fick den första DoD-boken av mig, och började läsa den, men verkade tappa intresset ganska fort tyvärr. Men jag försökte!
Tror också det här är ett sånt spel, likt många andra samtida alster, som är skrivet för att spelas. Att läsa hur tärningar rullas blir ju aldrig samma sak som att rulla dem. Det är lite liknande med 2300AD, just att det är ett förträffligt spelbart spel men låter krångligt i text.
För James...
Måste erkänna att jag inte klickat med detta spelet, och heller inte lyckats få barnen att slå sig ned och spela det med mig, så den här recensionen förblir antagligen ofärdig. Det är säkerligen ett fantastiskt spel för den som tillhör målgruppen, men för mig har det varit svårt att se vad jag...
Skills
Det här kapitlet går igenom spelets (relativt få) färdigheter. Det är inte riktigt ett listkapitel, däremot, för varje färdighet representerar en central spionaktivitet och fungerar i flera fall närmast som ett "mini-game". Förutom de tre Abilities som alla rollpersoner har (Connoiseur...
Bifogar den pdf jag skrev ut igår. Det är två till tre "lappar" per karaktär. (Fick komprimera den massor för wrnu:s skull; rollformulären ser hemska ut.)
Notera att bilderna är Google Image-norpade, och därför saknar jag rättigheter till dem.
I detta fallet delade jag ut allt i förväg. Idén...
Tror inte jag har energin till att hata ett typsnitt. Brukar generellt bara välja ut ett par som ser hyggligt temariktiga ut och sen gör jag klart alltihop. Har hittills aldrig återbesökt ett one-shot efter de renskrivits heller, så de får bli vad de blir.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.