Namn som ger bort något

JohanL

Champion
Tror inte jag har energin till att hata ett typsnitt. Brukar generellt bara välja ut ett par som ser hyggligt temariktiga ut och sen gör jag klart alltihop. Har hittills aldrig återbesökt ett one-shot efter de renskrivits heller, så de får bli vad de blir.
Jag har en käpphäst för när läsbarheten får stå tillbaka för allmän look eller känsla. Det där är sjukt jobbigt att läsa, och att bli läst är ändå syftet?

entomophobiac

Pistoler & Mord
Jag har en käpphäst för när läsbarheten får stå tillbaka för allmän look eller känsla. Det där är sjukt jobbigt att läsa, och att bli läst är ändå syftet?
Kommer inte diskutera saker på wrnu mer, så du kan ha den åsikten och jag kan ha roligt runt spelbordet ikväll!

Zire

Swashbuckler
View attachment 23379

Exempel på vad en av rollpersonerna vet, medan de övriga mest vet att det är "mycket flyktingar" ombord.
Hur många infolappar har du per rollperson? Delar du ut dem pö om pö eller får de allt innan spelet börjar?

Intressant sätt att göra det på, och mängden text känns lagom. Jag har gjort så några enstaka gånger (då delade jag ut dem vid nyckelhändelser under spelmötet) men mest tagit med mig att jag behövde skriva mycket kortare.

entomophobiac

Pistoler & Mord
Hur många infolappar har du per rollperson?
Bifogar den pdf jag skrev ut igår. Det är två till tre "lappar" per karaktär. (Fick komprimera den massor för wrnu:s skull; rollformulären ser hemska ut.)

Notera att bilderna är Google Image-norpade, och därför saknar jag rättigheter till dem.

Delar du ut dem pö om pö eller får de allt innan spelet börjar?
I detta fallet delade jag ut allt i förväg. Idén var att spelarna tillsammans har all information om rymdstationen som behövs, och att spelledaren helst inte ska svara på något som har med den att göra.

Det tog lite tid innan detta klickade med alla, antagligen mest av ovana, men det blev riktigt intressant till slut.

Attachments

Stormspike

Hästpirat
Håller med - att ett intetsägande platsnamn inte är så spännande lärde vi oss av Khelataar.

Tycker inte att man behöver vara rädd för milda spoilers heller - The Fall of Trafalgar IV-C är inte nödvändigtvis att avslöja för mycket.

Jämför Them! Underskatta inte värdet av ett utropstecken i titeln!

To Go till Unknown Armies är en annan titel som är spännande i sin minimalism. Delta Green-titlar som Sweetness och Viscid är också effektiva.

(En av de sämsta svenska filmtitelöversättningarna någonsin är hur Them! blev Spindlarna. Det är dummare än det låter som eftersom det handlar om myror och inte spindlar. Den alternativa titeln De kommer! är däremot bra.)
Namnet på datorspelet som inspirerades av filmen blev klassiskt i sig, kanske mest för att spelet blev en sån hit och har kultstatus idag: It came from the desert.

Hoppsan, finns visst en film som bygger på spelet från 2017. Då lärde jag mig något nytt idag. 4.3 i betyg på IMDB. 😄