Jag förstår tjusningen, och har provat ett flertal. Men bortsett från blorben har jag inte hittat något som funkar för mig. Och den blir i min tolkning inte speciellt kompakt.
Jag vill påstå att det flesta av FL:s spel har tagit till sig detta och är väldigt tydliga i hur de ska spelas. Kan nämna T2000 och Electric State som två exempel, som skiljer sig en del från varandra.
Eller för att det var det äventyret som författaren ville skriva?
Jag skulle kunna skriva 20 pamflettäventyr, men det gör jag inte. Istället sitter jag och layoutar 400 sidor Ereb Altor-texter, där den ena av böckerna är första delen i en maffig krönika vars omfång kommer blir omfattande!
Att...
Då håller vi med varandra till 100%! Jag tycker inte heller att färdiga äventyr är lättare på något sätt, eller mer nybörjarvänligt. Om jag måste välja skulle jag nog säga att någon form av friare berättande är mer nybörjarvänligt, eftersom vi redan kan det.
Det är inte ett konstigt påstående. Men att kalla det för "dökött" signalerar att det saknar värde, och att den som författat det borde låtit bli. Det tycker inte jag är konstruktiv inställning. Din frågeställning klarar sig utmärkt på egen hand. Och svaret där är "väldigt, väldigt kort" vilket...
Skulle säga att äventyr, som varande kommersiell produkt, främst spelas i den grad de säljs och marknadsförs. Att hitta vilka äventyr till D&D som spelats mest är nog inte supersvårt, om man har lite koll på den scenen (vilket inte jag har).
Jag är alldeles övertygad om att textmängd många gånger kan verka avskräckande. Ur det perspektivet är det sannolikt sämre när det gäller spelbarhet på ett generellt plan. Och även för de som gillar digra verk kan det såklart vara skönt med en pamflett eller korta oneshots. Olika typer av...
Om jag får svara, trots att frågan inte är ställd till mig, så brukar jag själv i regel bara svara på sådant som är viktigt för mig. Som ovan i tråden. Det är viktigt för mig att äventyr tillåts innehålla stora mängder text som ställer krav på läsaren. Det är inte viktigt för mig att alla...
Tänkte mer att det handlade om äventyr som text. Då måste ju den texten finnas och ha blivit författad och distribuerad på ett eller annat sätt, så att läsaren fått tillgång till den.
Det bör nog förmodas att andra diskussionsdeltagare också behöver försöka förstå frågeställning, och får då utgå ifrån vad som skrivits och vad man har erfarenhet av. Sedan kan det vara så att man även när man förstått varandras avsikter helt enkelt inte håller med varandra. Det är helt i sin...
Jag kanske missförstår. Men det är väl inte jätteuppseendeväckande att säga att man kan vara bättre eller sämre på gestaltning, improvisation och att hålla reda på en komplex äventyrsstruktur? Och att man kan öva sig på det om man vill. Man behöver inte, det går alldeles utmärkt att spela ändå...
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.