Visst kan strid vara riktigt kul att genomföra men kan också vara en av de tråkigaste delarna av kvällen också. Beror inte bara på vilket regelsystem utan även vilka man spelar med. Det är inte heller så att alla i gruppen behöver hålla med om hur roligt det är... Vissa kan tycka det är riktigt...
Som vår grupp som åkte flodbåt och fick bra beskrivning av floden och hur lång tid det tar att färdas. Sen så glömde spelledaren bort att kolla på kartan så floden strömmade från havet upp mot bergen... Det var iofs ingen viktig detalj utan krokodilerna vid båten var viktigare.
Denna diskussion påminner mig om den som var nyss om siffror i rollspel...
Visst gillar jag ibland att gräva i detaljer vilket också innebär att ingenting blir producerat. För om loket ska vara korrekt så ska allt annat också vara det. Så låt se vilken typ av gatsten hade de i Uppsala då och...
Spjutets nackdel är väl att det kanske är lättare att bryta av än ett svärd? Så finns en risk att det blir ett engångsvapen när ett svärd kan dras ut och stötas eller hugga med igen. Sen om man har en katana som är bättre än ett svärd så är ju det ännu bättre ;-)
Jag föredrar om spelet inte är historiskt korrekt beskrivet. För min del underlättar det ifall namn och sånt är för mig enkelt att uttala. Har faktiskt ingen aning vad folk hette på 1860 talet så alla påhittade SLPs skulle ju heta Sven, Hilda, Gunnar etc. Det skulle i så fall krocka med...
Ett spel som jag nog skulle köpa...
För mycket av problemen som jag ser med befintliga system är att de har svårt att hantera både och. Många kan hantera under scenen men är inte bra på ge beskrivning över hur utfallet av striden påverkar efter scenen. Till exempel har jag nog inte spelat något...
Att dra saker till syna ytterligheter tycker jag ofta fördärvar en bra ide. Jag har inget emot blank mystik men jag vill ha en grund att stå på. En blank karta är inte lika fantasieggande som en ritad karta där man kan spekulera i vad som skulle kunna finnas där. Likaväl som en för detaljerad...
Spelaren: Jag vill hoppa över helvetesklyftan, hur bred är den?
SL: Klyftan är 5 meter bred så det finns en chans att hoppa över men risken är stor att man då faller.
Spelaren: Ok, och hur djup är den?
SL: Då klyftan är ca 15-20 meter djup så är risken stor för att fallet blir dödligt men finns...
Exemplet låter mer som spelet behöver inte grotta ner sig i detaljer. För vad är felet med 1000gp som siffra? Det kan återanvändas senare för relatera till inköp av utrustning.
Att börja granska detaljer som förekommer ger ganska ofta att man kan hitta diverse konstigheter. Hur kom mynten dit...
Én som vägrar att identifiera sig? Man suckar och tänker 'ännu en rättshaverist'. Kan tänka mig att det beror lite på vad man vill ha hjälp med också. Småsaker kan man nog bli vägrad att få utförda då många system kräver identitet eller så hittar man något kryphål. Skulle det vara något...
Som en person som spelar mest fantasy är jag kluven till siffror. Visst är det bra om världen låter rimlig. En by på ett par hundra invånare bör inte ha en milis på 50 pers stående. Eller ha hela regelbokens utrustningslista till godo. Informationen att byn har runt 200 invånare ger en viss...
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.