Funderingar om Alien RPG

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,632
Location
En mälarö
Samtidigt, så jag skulle kör en kampanj är i princip rader av cinematics på något vis kopplat ”platsen” nämnt ovan. Typ en sandboxig ”arken”-situation likt i Mutant. Dock med formbar story där långa tidsspann kan passera och nya karaktärer blir vanligt. Kanske vissa överlevt, men kärnan blir platsen eller det övergripande problemet/hotet/konspirationen.

Obs! beroende på vad man menar med kampanj för övrigt, men det blir nog OT. För mig tänker jag iaf >1 cinematics (möjligen flera speltillfällen) med en röd tråd.
Det är väl exakt det man gjort med Draconis Strain-trilogin (Chariots of the Gods/Destroyer of Worlds/Heart of Darkness)? Tre cinematic-scenarion med den mystiska substansen 26 Draconis Strain som röd tråd.
 

verec

Warrior
Joined
12 Jun 2021
Messages
206
Location
Göteborg
Det är väl exakt det man gjort med Draconis Strain-trilogin (Chariots of the Gods/Destroyer of Worlds/Heart of Darkness)? Tre cinematic-scenarion med den mystiska substansen 26 Draconis Strain som röd tråd.
Okej, låter coolt. Äger ej den, men var frestad att köpa under rean på Aliendagen… Nästa rea vet jag ej om jag kommer kunna stå emot. Man blir väldigt sugen att spela av denna tråden!
 

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,669
Location
Nirvana
Med Alien som rpg så är jag personligen rätt ointresserad av att utforska tex sociala orättvisor (vilket jag tyvärr är något alltid funnits och troligen alltid kommer finnas då intresse finns att utöva makt över andra). Då låter tex Oceana 2084 något jag hellre vänt mig till.
Det är möjligt att du här inte alls svarade på det jag skrev om socialrealism, men jag vill ändå förtydliga vad jag menade med det. Min poäng var inte att man främst bör utforska sociala orättvisor (även om de verkligen finns i settingen och definitivt går att göra spelbara på intressanta sätt). Det jag tänkte på är att RP oftast jobbar för ett jätteföretag som har massor av hemligheter. Som bekant är det därför nästan alla i Nostromos crew stryker med - bara Ash har en aning om vad som väntar. The Company ligger bakom mycket, sannolikt betydligt mer än det vi får se i filmerna. Och det blir ju särskilt relevant eftersom karaktärerna är anställda - permanent eller tillfälligt.

Rent konceptuellt ser jag The Company som ett bra dramaturgiskt verktyg. Vill man ha en idé till en kampanj eller ett scenario kan man utgå ifrån något hemligt projekt som företaget ägnar sig åt. Ju större projekt, desto mer att upptäcka. Vill man göra det riktigt oförutsägbart - skippa xenomorphs helt eller använd dem på ett oväntat sätt (kanske bara genetiskt material eller ett potent men oberäkneligt läkemedel). Eller se till att projektet går riktigt snett. Det viktiga är att det finns något oväntat att utforska, kanske på flera olika platser.

I det socialrealistiska tänker jag också på vad det betyder för RP att de befinner sig långt ner i den ekonomiska näringskedjan. Rimligen har de ont om pengar, annars skulle de inte ge sig iväg på livsfarliga uppdrag långt hemifrån. En del har kanske skaffat sig stora skulder eller gett sig iväg för att de är jagade av någon. Jag tänker mig att spacetruckers, marines och kolonister ofta har problem, antingen ekonomiskt eller på annat sätt (missbruk kanske, det är ju en mörk setting). Det är förstås något man kan använda som krokar i spel. Pengar kan (borde) vara helt centralt, något som gör folk tillräckligt desperata för att utföra även mycket farliga uppdrag.

Lite brainstorming blev det visst nu. Förhoppningsvis har någon nytta av det.
 
Last edited:

verec

Warrior
Joined
12 Jun 2021
Messages
206
Location
Göteborg
Det är möjligt att du här inte alls svarade på det jag skrev om socialrealism, men jag vill ändå förtydliga vad jag menade med det. Min poäng var inte att man främst bör utforska sociala orättvisor (även om de verkligen finns i settingen och definitivt går att göra spelbara på intressanta sätt). Det jag tänkte på är att RP oftast jobbar för ett jätteföretag som har massor av hemligheter. Som bekant är det därför nästan alla i Nostromos crew stryker med - bara Ash har en aning om vad som väntar. The Company ligger bakom mycket, sannolikt betydligt mer än det vi får se i filmerna.

Rent konceptuellt ser jag The Company som ett bra dramaturgiskt verktyg. Vill man ha en idé till en kampanj eller ett scenario kan man utgå ifrån något hemligt projekt som företaget ägnar sig åt. Ju större projekt, desto mer att upptäcka. Vill man göra det riktigt oförutsägbart - skippa xenomorphs helt eller använd dem på ett oväntat sätt (kanske bara genetiskt material eller ett potent men oberäkneligt läkemedel). Eller se till att projektet går riktigt snett. Det viktiga är att det finns något oväntat att utforska, kanske på flera olika platser.

I det socialrealistiska tänker jag också på vad det betyder för RP att de befinner sig långt ner i den ekonomiska näringskedjan. Rimligen har de ont om pengar, annars skulle de inte ge sig iväg på livsfarliga uppdrag långt hemifrån. En del har kanske skaffat sig stora skulder eller gett sig iväg för att de är jagade av någon. Jag tänker mig att spacetruckers, marines och kolonister ofta har problem, antingen ekonomiskt eller på annat sätt (missbruk kanske, det är ju en mörk setting). Det är förstås något man kan använda som krokar i spel. Pengar kan (borde) vara helt centralt, något som gör folk tillräckligt desperata för att utföra även mycket farliga uppdrag.

Lite brainstorming blev det visst nu. Förhoppningsvis har någon nytta av det.
Jo men lite var det nog så, men samtidigt inte med någon väldigt djuplodad analys fr min sida, mest min spontana tanke tror jag.

Samtidigt, tror du är inne på en viktig sak här att man lär spela på bottenskiktet, gräsrotsnivå på något vis. Det blir även då intressant vad man som enskild/enskilda personer verkligen kan uppnå. Likt hur somliga företag ”i verkligheten” mer agerar som en opportunistisk biologisk hydra som bara vill smaska i sig mer och mer utan (uppenbart) annat syfte än att bli tjock (självklart innefattandes skallarna i toppen).

Det verkar ligga i linje med Aliens teman, tex ”In space no one can hear you scream”. Det verkar (som du säger) att det är bottenskrapet som är därute, eller iaf de som tvingas till att acceptera misären i en trång burk påväg genom intet.

Samtidigt förloras allt vad mänsklighet är värt. Frusen i tid förloras familjer och vänner på platser man kanske aldrig besöker åter, och då man gör det har ens barn dött av ålder. Kanske är man den perfekta anställda; inga världsliga distraktioner förutom jobbet, eller så är man bara en skugga av en människa.

Det skapar en viss diskrepans när det står i regelboken att colonial marines är de ”finaste” soldaterna i världen, men när hade man val i militären? Och vad finns att längta till ändå?Får citera Johner i Alien 4 (min nr 3 i serien, som jag gillar skarpt): ”Earth, man. What a shithole.”

Edit: En kort sak till bara, jag vet såklart inte vad W-Y visste/ej visste i filmen, men jag väljer nog tro de agerade opportunistiskt på fyndet i 1:an. Arkeologiska fynd var ju känt på W-Y, men jag tror Ash agerade enligt dolda agendor (även för honom själv) vilka ej säkert var så tydligt formulerade. Eller kanske är det bara det jag väljer tro - en opportunistisk entitet med sug efter allt som kan innebära att den kan svälja mer.
 
Last edited:

verec

Warrior
Joined
12 Jun 2021
Messages
206
Location
Göteborg
Beredd??
Jag har rollspelet, men har inte spelat det (jag har dock använt det som grund eller inspiration till ett mer Alien/s [film] orienterat rollspel, dvs närmre originalkreationerna och mindre franchise).

Där emot är jag en galet stor fan av Alien/s i många år och med rätt djupgående research på det hela (en del opublicerat), tillräcklig för att spika fast det större generella frågorna runt filmerna och deras produktioner.

Any way rollspelet är lite för exploaterat och high Sci-Fi orienterat (stor galax och många rymdskepp och stora arméer osv), dvs det har inte tagit hänsyn till original koncepten utöver lånat vissa ikoniska delar (som skapar identiteten), lite som när filmen säger ”based on a book” men här ”based on the film” (sic).

Till dina frågor blir det automatiskt hänvisat till källmaterialet så du själv kan skapa dig en uppfattning och kan implementera detta fritt i ditt spel från ursprunget.

Så lite av en balansgång eftersom det inte finns tillförlitliga svar (dvs nörddetaljer är vakanta under en rätt stram och ultra formell filminspelning [finns ingen magi här], som i sig är ett ultra stressigt kaos och rent under att folk orkar hålla på med sådant, dessutom lett av James Cameron och styrt med hjälp av hans dåvarande fru), men retroaktivt en hel del observationer kan göras.

Så hypotetiska svar:

1) (FTL comm, FTL motorer och A-Grav m.m..) Logiken säger ungefär att kommunikation sker nog via textmeddelande då live stream skulle vara svårt att koppla upp interstellärt.

De flesta skepp anses också ligga den mesta tiden under transportsträcka dvs med besättning i cryo. När ett skepp befinner sig i position i ”vaket läge” förekommer live streaming troligen i omloppsbana eller där avstånden är korta nog att koppla upp sig. [Ex. Sulaco har en egen VidCom konsol i hangaren som täcktes över under inspelning, Burke och Ripley kommunicerar med video konsoler på Gateway/jorden.]

2) Tiden för ett meddelande, osagt - men hypotetiskt jorden eller Gateway station till LV-426 [a] som antyds ligga i, eller nära utkanten (hur man definierar utkant) av exploaterad rymd, dvs långt borta (b), tar c. 7 dagar, eller 14 dagar tur och retur [c] i filmen. Det är oklart vilken typ av kommunikation man använder.

källor:
a. Tidigare manus utspelades här på jorden men förlades till senare till Gateway, jorden / Gateway associeras även som centrum för beslutsfattning, dvs att man har inte koloniserat ’hela galaxen’ som antyds i rollspelet utan precis börjat den som många av de mer nedtonade SF filmer på 80-talet – low scifi ungefär tidsepokmässigt placerat mellan Total Recall/Outland/Escape from New Tork och Blade Runner, till skillnad från ex. Star Trek och Star Wars.

b. antydan enl. handelskommisionens möte (Interstellar Commerce Commision) på Gateway.

c. 14 days enl. direktören på LV-426. Om detta är för att någon saggar med svar eller transporttid av meddelande är tolkningsfråga. Men eftersom det inte är första gången [dialog: It ’takes’ 14 days… 'always' the same,] antags det att det är kommunikations tid.

Kommunikationen är ”troligen” snabbare än hastigheten på Sulaco [d]. Så om man antar att LV-426 är långt åt helvete och lägger på dubbelt för att nå enda ut i hypotetiskt någonstans, så långt ut någon vill överhuvud taget ta sig från jorden, så säg 14 dagar. Dvs majoriteten av all kommunikation inom den exploaterade zonen, inom radien av jorden lär vara mindre än 14 dagar för enkel sändning (dvs klargörande; inom dubbelt så långt ut som LV426).

d. Enligt dialogen av marinkårssoldaterna (Apone-Hudson?) framkommer det att de sovit i tre veckor. Dvs kortaste slutsatsen, utan att fantisera allt för mycket, är att föra Ripley från jorden till LV-426 tar minst 3 veckor (i cryo) för ett militärt fartyg på ett räddningsuppdrag [Apone dialog] dvs militärt = antaget hyggligt snabbt.

Om man tillägger att man vill ha någon typ av kontroll/översikt över militär operation är man nog sugen på att upprätthålla avstånd på mindre än 24 timmars kommunikationstid i avstånd.

(Frågan vilket som kom först )
3) Min uppfattning är att artificiell gravitation uppfanns före FTL motorn. FTL motorn är en så långt som vi kan observera teknologi i Aliens (i dagens läge fantasi ultra hightech, och då mycket troligen mer hightech än artificiell gravitation).

A-Grav förekommer på fartyg redan för 57 år sedan men eftersom Nostromo är inte är noterat som FTL borde det vara sub-FTL. Nostromo är ett tillsynes gammalt fartyg, troligen äldre än FTL, men det har artificiell gravitation. Detta även i bemärkelsen att människokroppen pajjar utan den så den hade nog högre uppfinnings prio än FTL (som är tveksamt möjligt) när det gäller rymd färd/expansion, alltså rent Darwinistiskt.

Det är oklart vilket samband cryo har med FTL. I min mening är det nog molekylärt osunt att vandra runt på ett skepp som uppnått FTL hastighet. Jag menar det fanns en anledning att lägga marinsoldaterna i Cryo mer än själva färden då den varade bara i 3 veckor och inte 3 år.

(Andra skepp med…?) Jag tippar på att rent utvecklingsmässigt är roterande habitat är old school och bör inte utsättas för hastigheter FTL. Typ motionscykel → roterande habitat, → A-grav / Cryo → FTL.

4) (Besättning???) Det är oklart om ”Sulaco” klassens fartyg hade någon besättning överhuvudtaget. Enligt produktionssignaturerna i Aliens och Cobb/Cameron´s värld (Jim Cameron ~ingenjörs designer själv) är det mesta associerat som ”modernt” och ”automatiserat” precis som vi vill uppnå idag.

Över de gigantiska sträckorna och det enorma extra tonnage som levande besättningar kräver i en farkost (för att hållas vid liv), speciellt som antas ligga mesta av tiden under transportsträcka, dessutom FTL hastighet, lutar mot att det mesta är just automatiska/förprogrammerade och levande människor för deras kontroll är överflödiga.

I Alien används besättningen endast för landning, skeppet och dess AI navigationssystem [enl manus antyds till två separata AI system] sköter resten. Till skillnaden i produktionsdesign mellan Nostromo och Sulaco är dessutom Sulaco inte associerat som trans-orbitalt (ex saknar landningsställ och vertikala motorer) utan antas endast docka med stationer eller dyl.

Den logiska tesen säger att om marinkåren ansett att det lilla minsta behövts en besättning i Sulaco för uppdraget hade de skickat med en. Och tydligen behövs det inte någon för att skicka det på en militär räddningsoperation. Så om inte en sådan vad skulle man då ha en besättning till?

I stället ser vi Bishop, den enda med kompetens att hantera maskineri av ”rang/klass” som insatsstyrkans ”assisterande besättningsmedlem”, dvs denna är inte tilldelad som ”besättning” till Sulaco, utan till marinkårsgruppen [även via intervju med Henriksen ang. Bishop]. Dvs skeppet utför sin roll utan problem (utan levande besättning), helt som ämnat, automatiskt. Den åker från a till b, lägger sig i omloppsbana och antas ha fulla system att hantera de flesta komplikationer som inte behöver mänskligt övervakande.

Möjligen, rent logiskt, finns något manuellt back-up system men inte någon lyxig ”kommandobrygga” som på en Stjärnkryssare eller dyl. (high Scifi). Sulaco är även på sina håll associerad till mer u-båt än ”rymdskepp” där av en viss ”trånghet” enl. associerande kommentarer, eller ska vi säga Cameronesque efter dennes produktionssättning. Ingen kommandobrygga om nämns heller på Syd Mead’s produktionssketcher (och ritningar till skillnad från andra scifi filmer) eller dyl.

5) (Design) Sulaco, enl. Mead’s designskisser och ritningar som är väldigt detaljerade sådana, består skeppet till största delen av: 1/3 motor och plasmareaktorn, ett ”kylartorn” till antaget reaktor, ett kommunikations torn (IIRC), 1/3 last utrymme och 1/3 ett kommunikations mast knippe (antenner och dyl. - anmärkningen av Mead är att det behövs ett stort sådant p.g.a. långa kommunikations avstånd -svar på din fråga ang. modul?). Sist nämnda på visar att kommunikation är av rätt stor (i dubbel bemärkelse) betydelse om man ser skeppet som en antenn med jet motor.

I filmen visas även ’sovkammaren’, matsalen och omklädningsrum (ångdusch scenen är bortklippt, skulle ta för mycket fokus från handlingen med nakna soldater enl. Cameron hmm). Beräknad personalstyrka baserad på storleken av matsal (bord) och omklädningsskåp c.30 pers (har exakta siffror på en hårddisk, kontentan är att de är inte 90 iaf.) detta stämmer förövrigt rätt bra överens med sätesfördelningen i pansarbilarna 13+13 plus 4 piloter i dropship’en (nitiska detaljer som Cameron är mycket känd för).

Hangar däcket har ett minimalt utrymme för två dropship’s och två pansarbilar (i garaget under däck enligt manus och produktionssketcher [en scen här spelades inte in trol. pga. tidspress samt arbetsbelastning på sfx makarna i Los Angeles]). Lastportar och krananordning på skeppets utsida skvallrar om att hangarutrymmet kan fyllas med lastcontainrar ie ~fregatt förnödenhetsleveranser. Tre (?) lastportar i bortre ändan på hangarens insida visar även att skeppet har ett eget lastutrymme (längst bort).

Trivia: En kul detalj för Aliens nördar som är värt att hålla ett öga på när det kommer till Sulcao i exploateringar är att pga parallellt arbetsschema och olika arbetslag, var den ’horisontella’ 1:1 Sulaco hangaren i England (Pinewood) och 1:12 (?) skala modellen för komposit tagningen baserad på en senare ritning av Sulaco (som togs fram för den gigantiska Sulaco modellen) som skiljer sig från sfx teamet i USA, som jobbade efter storyboards gjorda på tidigare skisser a Sulaco med en ’vertikal’ hangar. Så i filmen syns dropshippe’t släppas från den vertikala hangaren men interiören i filmen visar den senare horisontella. Detta mismashar en hel del visuellt tekniska tolkningar.

Både fartygets dimensioner och konstruktion lutar åt det som ses i filmen. En liten styrka soldater transporteras till ett operationsområde, snabbt och lång sträcka, förslutna i ett automatiserat stridsfartyg. Så det är inte mycket mer än så. Antar att resten av bulken är vad som krävs för att få upp fartyget i rätt hög hastighet, kommunikation, stridsmedel samt livsuppehållande resurser.

6 (Skada) Precis som på moderna fartyg är strukturella reparationsmöjligheter små där mycket handlar om skadepreventering, begränsning eller mindre service av utrustning. Dvs. ev strukturella skador på skeppet kommer att repareras på närmsta ”flottbas” (som ryska fartyg på Krim) eller via underhållsfartyg. Om filmen Aliens ligger i en tidsmässigt teknisk period av automatik, vilket filmen lutar åt, antas skeppet klara av det mesta per automatik också, släcka bränder/isolera bränder/luft filtrering, koppla om/skydda funktionen av livsuppehållande utrustning, eller är medvetet konstruerade med flera serier av tekniska back-up system (kanske modulform) som står för el, tele, vapensystem, navigation etc. etc. för att klara längre perioder utan underhåll och tillgång till reparationer via strukturell skada. Fail safe på fail safe på fail safe.

… något sådant tippar jag på.

Just det, vill du ha mer lore bara fråga (med åtanke på att endast de två första filmerna anses vara "Alien filmer" där allt post 1986 faller inom relativt påhittade (jag vet påhittat ha ha ha ie. liten eller ingen koppling till originalen) exploateringar troligen fram tills Cameron gör en ny film eller folk börjar ta mer hänsyn till originalen).
Ursäkta återstarta tråden, men hade en diskussion på discord ang tidsdilatation. Finns det någon info om att FTL-färd skulle medföra tidsdilatation, eller antas att själva ”FTL-tekniken” faktiskt inte medför sådan?

I regelboken står att man med traditionell draft når nära ljusets hastighet och att man därefter initierar ”displacement drive”.

Tänkte även på det du skrev om att Nostromo att det kan ha varit pre-FTL. Men upplevdes tidsdilatation då? Jag har alltid fått känslan det typ var en ”dödsdom” vara en trucker på dessa skeppen. Familj etc förlorats medan man är borta långa perioder (typ barn växer och dör etc). Kanske missuppfattat Aliens bara med hänvisning till Ripleys dotter (hon var ju i cryo i 57 år, men ur Jordens perspektiv då…)
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,359
Location
Marjura
Ursäkta återstarta tråden, men hade en diskussion på discord ang tidsdilatation. Finns det någon info om att FTL-färd skulle medföra tidsdilatation, eller antas att själva ”FTL-tekniken” faktiskt inte medför sådan?

I regelboken står att man med traditionell draft når nära ljusets hastighet och att man därefter initierar ”displacement drive”.

Tänkte även på det du skrev om att Nostromo att det kan ha varit pre-FTL. Men upplevdes tidsdilatation då? Jag har alltid fått känslan det typ var en ”dödsdom” vara en trucker på dessa skeppen. Familj etc förlorats medan man är borta långa perioder (typ barn växer och dör etc). Kanske missuppfattat Aliens bara med hänvisning till Ripleys dotter (hon var ju i cryo i 57 år, men ur Jordens perspektiv då…)
Du har nog missuppfattat Aliens bara. Ripleys cryo var ett ‘olycksfall i arbetet’, och inget som händer regrlbundet. I normalfallet är nog en besättning borta i veckor/månader bara.
 

verec

Warrior
Joined
12 Jun 2021
Messages
206
Location
Göteborg
Du har nog missuppfattat Aliens bara. Ripleys cryo var ett ‘olycksfall i arbetet’, och inget som händer regrlbundet. I normalfallet är nog en besättning borta i veckor/månader bara.
Så är det nog ja. Intressant hur sådant kan ligga kvar och spöka.

Dock, min fråga om tidsdilatation är jag fortfarande intresserad av. Vore väldigt intressant att utforska i ett rollspel! Tex du upplever det går säg 6 mån, men på jorden har det gått 2 år (eller mer! Beroende på % av c).

Nu verkar väl displacement driven vara en Alcubierre drive (iaf i Alien RPG) och då kan man troligen rationalisera bort tidsdilatationen.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,450
Location
Göteborg, Lindome
Nu verkar väl displacement driven vara en Alcubierre drive (iaf i Alien RPG) och då kan man troligen rationalisera bort tidsdilatationen.
Nu är det väl runt trettio år sedan jag läste Alcubierres idéer, och hade mina fysikkurser i färskt minne, men som jag minns det rör sig inte skeppet i förhållande till sin lokala rymdtid, så det uppstår inga relativistiska effekter på skeppet.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,021
Nu är det väl runt trettio år sedan jag läste Alcubierres idéer, och hade mina fysikkurser i färskt minne, men som jag minns det rör sig inte skeppet i förhållande till sin lokala rymdtid, så det uppstår inga relativistiska effekter på skeppet.
Jag kan ingenting om fysik, men det här:

"The proposed mechanism of the Alcubierre drive implies a negative energy density and therefore requires exotic matter or manipulation of dark energy. "


...är uppenbart rollspel!
 

verec

Warrior
Joined
12 Jun 2021
Messages
206
Location
Göteborg
Nu är det väl runt trettio år sedan jag läste Alcubierres idéer, och hade mina fysikkurser i färskt minne, men som jag minns det rör sig inte skeppet i förhållande till sin lokala rymdtid, så det uppstår inga relativistiska effekter på skeppet.
Yes, så förstår jag det också, men funkar det löses allt med tidsdilatation mm. Tror även Star Trek (numera iaf) lite utgått från detta också.
 

Pansarsvinet

Veteran
Joined
26 Mar 2014
Messages
73
Det som jag tycker är coolt med Alien-rollspelet är att Andrew C. Gaska som har skrivit kampanjmaterialet alltså är den officiella "vaktmästaren" för Alien-universat. Det är han som har uppdraget och ansvaret att förvalta världen, inte bara för rollspelet utan för allt som har med Alien att göra.

Det är han som skrivit setting-bibeln för hela IP:t och som jag har förstått det är han den person i världen som har mest koll på Alien och mest tyngd att etablera settingen. Supercoolt att Fria Ligan fick med honom på tåget.

EDIT: Eller kanske Ridley Scott har mest tyngd för han gör ju fan vad han vill utan att tänka på settingen. :(

Här är länken till en podcast där han intervjuas, kul lyssning tycker jag.


Gaska, aldrig hört talas om, men det är väl för att jag har fullt upp med annat och inte riktigt följer strömmen av serietidningar och annan Alien franchise (samt att Internet har liksom svämmat över de senaste 20 åren). Men ok om man följer podden så skulle han ha sammanfattat en mängd franchise för Fox licensavdelning, något som tydligen inte gjordes färdigt på Alien (vem som nu började med detta, och vad det innehöll filmfaktamässigt) eftersom Disney avbröt det hela.

Jobbet verkar inneburit att komma med idéer och sedan få ’rött eller grönt kort’ för hur ägarna av rättigheterna tyckte att Alien mythoset skulle förankras produktmässigt (något som även han uppenbarligen [precis som många av oss andra] såg problematiskt med tanke på hur separerade de olika spinoffsen är).

Sedan verkar det som att han fortsatt i privat regi att koppla samman precis allt som har, eller är relaterat till en ~Giger Alien oavsett koppling mellan upphovsmän/kvinnor till de olika verken, nästan som en konspirationsretoriker (utan agenda, inget ont mot honom), lite definierat som en typ av ”Expanded lorist”.

Uppenbarligen vad han vad har gjort är ett rollspel på allt knypplande och sen författat en hel del till detta. Så om han är lokalvårdare (ansvarig) är han det främst för sin egen del i rollspelet (som upphovsman) och sen att han på sin fritid samlar Alien franchise som han försöker applicera i någon typ av kronologisk ordning, enligt egen utsago; i slutändan i olika kategorier av ”kanon”, får han ju göra bäst han vill.

Som förtäljt är det fortfarande bolaget (the company… sic) som bestämmer, i fallet Disney. När de säger ”vi skippar det”, och börjar på något annat i deras kommersiella produktlinje, är Gaskas förtjänst rätt meningslös men kan ju fortsätta ändå som i vilken fanzine anda som helst.

Imo vad folk tänker och vad de tycker om är ju privata subjektiva åsiktsfrågor (inkl. Gaska) speciellt om man privat sitter och klipper och klistrar mellan olika verk, det gör vi ju alla.

Där emot förhåller det sig om interspekt kunskap om en enda upphovsmans/kvinnas originalverk (Core Lore) ex. Lovecraft, Tolkien, Rowling, Martins, Mumin Tove osv anser jag att det finns vissa estetiska/intellektuella ramar för plagiat samt att man kan iaf referera till en något konkretare källa. Ex. ”Det är så här, för så här skrev författaren.”
 

Pansarsvinet

Veteran
Joined
26 Mar 2014
Messages
73
För övrigt, en kort fråga till experterna där ute (@Pansarsvinet): Är ”den svarta sörjan” något som författarna bakom Alien hade tänkt från början? När man ser tex Prometeus mfl får man ju känslan det är en gigantisk efterkontruktion. Bla sedan försökt att verka ”sant” fr start mha den galet evokativa mumifierade kroppen de fann på LV426…

(sommarläsning för Alien nördar)

Black goo, eller dess koncept är en vag historia som spänner över en stor del av original Alien franchisen och kopplas kors och tvärs i olika trådar men syns inte förrän "på slutet". Jag ska skimma utvecklingen här så du kan få en översikt.

Eftersom jag ska göra en typ av kvasiakademiskt uttalande får jag först göra en ansvarsfriskrivning (disclaimer) och påpeka att jag lade ned eller mothbolla mycket av min research c 2017 av olika skäl, delvis pga Scotts upptåg, men framför allt att storleken passerade mig som ensam person att ha som hobby (och jobba/familj samtidigt osv) och att det inte spelade så stor roll egentligen vad jag höll på med.

Uppgifterna kommer direkt från källmaterial och inte sammanfattningar från andra hand i form av entusiaster/internet/ eller sociala medier. Så möjligen finns det tillgänglig och konkretare - post 2017 - info på nätet, speciellt uttalanden från Scott via hans senare filmatiseringar som jag inte har undersökt.

Jag kollade även efter några anteckningar ang. detaljer men gav upp efter någon timme (mer än en hårddisk måste undersökas). Så vad jag skriver här är 70% källrelaterat och 30% IIRC genom årens dimmor. OCH möjligen har jag redan skrivet något här tidigare, inte om ’goo’ men som kan relateras.

Ok. Black goo och alien DNA (konceptet) är sammankopplat i formen av dess fysiska konsistens och association genom franchisen. Black goo är en rätt abstrakt grej som flyter runt i meta konstruktionen av Alien och återfinns genom hela Alien konceptet, så jag tänker att om man samlar samman dessa fragment bör man få fram någon typ av konsensus eller överhängande beskrivning.

Kronologiskt ser det ut så här:

1970-talet. Dan O’Bannon, som står för original historien till Alien hade grovt sett tre associationer till idén som blev filmen:

En om en besättning landar på en främmande planet som är Yog Sothoth’s (?) hemvärld och blir konsumerade av Spawn of Yog Sothoth (svarta slemklumpar (?)).
- Associera alien Organism / Archeron, eller alien Homeworld.

En kort historia om en besättning som slåss mot en Gremlin (Roald Dahl 1943) i en B-17 under ett stridsuppdrag över Tyskland under 2vkr. (även relaterat Twilight Zone 1963 och 1983)
- Associera besättningens kamp på Nostromo v.s. främmande varelse.

En annan kort scifi-historia om några arkeologer som hittar ruinerna av en övergiven civilisation på en främmande planet:
I ruinerna hittas ”Grav Templet” (och ett monster som äter upp dem?).
- Associera ”Vrakets ägg kammare”, till en början ett ”Tempel” se Alien.

I templet finns ”Urnor” där ~ något oidentifierat svart kladd (yog sothoth(?)) attackerar arkeologerna.
Associera - ”Urnor” och läs ’Ägg’, och sen Urnor igen (Promethius/Covenant).

~1978 ? - I en kompositionsutveckling av detta ovan som övergår till manusform och vidare film, blir ett övergivet nu "födelse tempel" (?) mer som en bunker där ’rymdvarelserna’ hade samlat och gömt sin sista avkomma innan apokalypsen, i fallet ~embryon i urnorna [notera senare Promethius/Covenant]. O’Bannons bakgrundshistoria förtäljer att när dessa vaknar upp skapas (o sagt hur) en hyperaggressiv varelse (monster) som dödar och hatar. När den dödat och hatat färdigt ömsar den skinn (mina ord, källa; ”transforms”) och på så sätt ”renas”, blir till en fridfull intellektuell varelse som ängar resten av sitt liv att ”studera vetenskap och poesi”. Notera här införandet av de första livsstadierna; embryo, monster, hmm fulländad hippie... -organism.

O’Bannon förklarar även händelseförloppet som att en främmande ras (jättar) upptäcktsresande/arkeologer (Associera - Engineers/Elefant män/Space Jockeys, men även lite åt Scotts mänskliga forskare och upptäcktsresande i Prom/Cov), landar på en planet hittar templet, blir impregnerad från vad som hittas i en urna (i templet), något föds ur piloten och piloten dör (vid födandet).
Andre piloten sätter ett skott i organismen som kommit ut men organismen har syra i stället för blod något som fräter sönder styrsystemet på skeppet. Överlevande sätter på en varningssignal att ’ingen ska komma (och rädda dem)’, och besättningen som strandats dör senare av svält (Notera det sönderfrätta hålet bredvid ”Piloten” som Dallas firas ned i finns fortfarande med i filmen Alien efter originalmanuset).

~1978-79. Ingen vet hur monstret ska se ut, manuset skrivs om lite och under inspelning modulerar man med scener pg.a tidspress och pengar. Så dyker också Giger upp.

Kortfattat: "Födelsetemplet" tass bort p.g.a. budgetskäl och ersätts med ”Vrakets” ’källare’ nu [oftast] referat löst som ’bombkammare’ – detta är en första början i den nya Scott meta-historien i Alien. ”Urnorna” ersätts med ’Giger ägg’ för att strömlinjeforma produktionsestetiken via sin ”biomekanik”. Här ingår även piloten som sitter ”fastsmält” i sin stol (möjligen att associera till senare producenternas fantasi alster och William Gibson´s A3 manus där alien materia/DNA är ”vid liv” [se senare sektion]).

Vrakets ägg ’källare’ (eller bombutrymme) som scen/kuliss återanvänds till cockpit där ”piloten” sitter för att spara pengar (eller var det tvärt om?). En scen med den andra ”arkeologen” som är fossilerad utanför skeppet ströks (antingen av budget/tidsbrist eller dramaturgi issues) men finns fortfarande med i manuset och storyboard. Ett upprepat nyckelord runt produktionen om dessa jättar är ”Ancient”.

1979 - I filmen Alien förvandlas antagonisten via Scott till en varelse som lever för en dag (refererad som dagslända/fjäril) men har samma beteende som O’Bannons proto-alien. Den förvandlar/bryter ned sina offer till ägg, något som klipps bort i slutproduktionen och kunde inte ses av Cameron som hakade på nästa tåg. Vem som skriptade själva ”nedbrytningen” minns jag inte men antar att det var producenterna David Giler och Walter hill som skrev om manuset några gånger, främst dialog. Associationen ligger även i linje till levande alien material på ’DNA’ spåret som ses senare (Pro/Cov, Gibson A3). Vraket av skeppet i Scotts skildring tolkas som bombare där äggen är dess last något som skulle kunna kopplas tillbaka till O’Bannons ”Gremlin’s” B-17 scenario men som här är en omtolkning pga produktionsförändringar. (OT: Producenterna har även stoppat in Androiden och företagets konspirations tema).

1985- Det diskuteras uppföljare på Fox. Efter mycket (bla. bla, bla.) anlitar man James Cameron.

Brandywine (Alien film-) producenterna (samverkande med 20th Century Fox) David Giler och Walther Hill (och Gordon Caroll) har nu kapat storyn helt och gjort den till sin egen franchise (något de till och från stöter i rättsliga konflikter med beroende på upphovsmakare).

Cameron har en egen plot (rymdinsekter) och vision, och fortifikerar denna ihärdigt mot producenternas ’fingrar’. Via några överlevande ’story cards’ (gula kort där producenterna kortfattat beskriver vad man vill att filmen ska handla om som skickas till manusförfattaren [i fallet James Cameron]) visar några intressanta detaljer om producenternas vision.

I Aliens, enl. producenternas idé, skulle denna utspela sig med Ripley och soldater inuti ”vraket” som en första Vietnam blinkning ”helt främmande värld” slåss mot aliens i diverse bakhåll och går banans, kanske något fragmenterat letat sig in i Camerons manus som visualiseras i bakhållet under atmosfärprocessorn och den mentala pressen som soldaterna utsätts för.

I vraket har kammare konstruerats som aliens byggt med hjälp av egna kroppsdelar(?) (”out of themselves”) [notera sammanträffande i första serietidningen av Mark Verhehiden; Aliens Book I 1987 (senare dramatiserad som Earth Wars)] och förpuppade kolonister. Här upptäcker man att själva alien konstruktionen är ”vid liv och mycket fientlig”. Man hittar även källan, en ”anti-livskraft” som kan förgöra hela galaxen (I kid you not). Notera de flera paralleller till senare DNA tråden Prom/Cov och Gibson.

Dessa referenser är rätt intressanta för nu börjar så smått konceptet av inte bara en främmande livsform att ta form men även en främmande materia, något som lägger grunden till en ny meta plotline sammandraget: ”alien materia” ~ ”black goo”~ det s.ka. Producenterna/Gibsosn ”alien DNA” ~ och Yog Sothoth (sic).

Cameron som kommit direkt ute ifrån har bara sett den första (klippta) Alien filmen och har tagit avstånd från ovan detaljer då han redan skrivet manus baserat på en annan av hans tidigare historier. Filmens aliens blir aggressiva rymdinsekter och en drottning. Intressant noterat bara som tagits upp i AVP världen och i comics, men hitintills inte synts till på bio duken inom Alien franchisen.

1990-91 bär det av igen.

I jakten på en Alien 3 ballar producenterna ur helt i sitt sista hopp om att hitta ”något nytt” (producenternas creed, ej publikens). Nu odlas omedvetet ännu fler associationer till ”alien material”. Tidsmässigt är det inne med frågor som cellförändringar, genmodifierad ~ mat [In 1988, genetically modified microbial enzymes were first approved for use in food manufacture - wiki], DNA, kloning, senare fåret Dolly (1996) som påverkat konceptet rätt rejält.

Här har inga ’Story cards’ publicerats/överlevt (officiellt), och ingen har vågat sig på att ge ut någon litteratur om denna film, eller riktig dokumentär heller (utöver en komprimerad till DVD/Bluerayns extra material), då den blev ett katastrofalt fiasko produktionsmässigt med många röda ansikten och rättsliga påföljder (stjärnregissören David Fincher sägs fortfarande vägra intervjuas om filmen [enl. rykten] och nu är allt bortglömt). Vad man kan se av förproduktionen, intervjuer och av publicerade manus finns det en hel del trådar.

Först ger Brandywine producenter Giler, Hill och Caroll en del ledtrådar (om vad de tänkte) i sitt spånande som aliens som bla. shape changers (skiftar gestalt), transformers (bygger i hop sig med andra aliens), bygga super människor med alien DNA, DNA lånande aliens (blir till nya Aliens).

I manus efter producenternas ideér finner man bla. (Eric Red) Bambi aliens, kyckling aliens, ko alien, mygg alien (iirc) och att alien DNA’t sprider sig om HIV och man förvandlas (hoppa över face huggers). Associera – Gibson - ProvCov.

En annan som går närmre in på det hela är Wiliam Gibson manus (baserat på producenten Gordon Carrols uttalande om plot och sättning [kommunister på en forskningsstation, eller… fängelse sattelit]) som innehåller, svart rök, sporer, muterande genetiskt material, rymdcancer som sprider sig och förvandlar folk till (byggmaterial/ägg??) eller aliens precis enligt ovan.
Associerat: Prov/Cov - Levande Bio-material från oanvända Aliens story korten från 85/86, kanske ’Alien’ filmens ”ägg förvandling” och Gigers vision om biomekaniska piloten ”in växt” i sitt säte.

I några av till slutgiltiga filmen Alien 3 tidiga manus och inspelnings test förekommer även den kända ’hund alien’. (Alien 3 spelades in utan färdigt manus, scener togs om, klipptes bort eller skiftade och spelades in allt eftersom delar av manuset skrevs, där av replik- och plotmässig katastrof om man tittar lite mer noggrant).

Så 1990 är det är förvånansvärt mycket ’DNA’ helt enkelt, något som post A3 blir en signatur i franchisen (förutom producenternas pitch av Weyland Yutani, men det är en annan historia) och ännu mer 1997 post Dolly Weavers/Wheadons krystade nödlösning i Alien 4.

Som en tillbakablick kan man se i intervjuer gjorda under mitten av 1990-talet får DNA temat både Cameron och Scott att nämna i.a.f. några lösa trådar runt eventuell hypotes om utbyte av DNA i aliens metabolismen, jordstekeln (insekten) och dess värd, även om än bara spekulationer och i okänd utsträckning kopplade till deras egna verk men troligen föga. Dvs franchisens utveckling har själv legat till grund till insinuationen.

Vid tillfället fanns regissörssnack från 1990-talets andra hälft till början av 2000-talet om ett ev. samarbete mellan Scott och Cameron (i olika utformingar) ”att styra upp det” [Alien konceptet], något som berättar var Alien 3 & 4 gått men vars projekt skjuts i sank bl.a. av AVP (2004) plötsliga uppenbarelse, något som bar på två problem; det ena publik- och produktions konkurrens dvs om intäkter och upprepande tema på bioduken, det andra som är min favorit; ”För många har pissat i soppan” enl. Cameron.

2012 kommer Alien Promethius och 2017 Alien Covenant gjorda av Ridley Scott själv hyggligt oberoende av ”omgivningen”.

Från början ämnade som oberoende sciencefiction filmer om människans skapelse som sedan troligen av kommersiellt grupptryck blir del av Alien sagan (nu fimpad av Disney?) återvänder här det svarta kladdet i högform och med delar av nästan allt från ovan nämnda relaterat produktionsmaterial.

Som noterat syns: Urnor, ”tempel” med urnor, gamla civilisationer, upptäcktsresande, vetenskapsmän (arkeologer om än mänskliga) smittsamma sporer (svarta), strider i ”vrak”, muterande cancer och en hel hög med DNA idéer kopplat till en uråldrig döende ras med vision att (troligen) klona (Alien 4 spektrum) fram sig själva men där materialet (och aliens), från deras gud (Yog Sothoth sic), kaotiskt skapar helt andra öppet Chtuhullianska organismer och som dessutom man kan använda för att bio-bomba folk (som refereras till bomba) och utplåna världar (som Story korten refererade) med intergalaktisk ondska (?).

Man kan smyga in rymdsädsteologi här och skapare av människan men det till hör inte såvitt jag vet inte Alien Core utan var Scotts pitch till de från början separata ProCov filmerna.

Sammanfattningen skulle bli att det trots allt ligger ett okänt mörker invävt grunden av Alien redan från början om än som en allegori för känslan i vårt undermedvetna av hot från platser av isolation och där inget ljus finns.
Metaforen kommer som något Chtuhuluianskt; en bortglömd civilisation, mumifierade varelser, en främmande planet i världsrymden, ett främmande material, en anti-livskraft men där Black Goo först verkligen konkretiseras i franchisens Promethius och verkar inte ha varit helt bortglömt av varken producenterna eller Scott.

Om Scotts presentation av detta är ett övertramp på de två första filmerna är svårt att ta ställning till eftersom det funnits med i processen men helt enkelt inte exponerats. Om det exponerades (exploaterades) ”på rätt sätt” är nog upp till iakttagaren.

PS. jag klippte bort några delar för att hålla mig på spåret. Hoppas det går att läsa ändå


OT:
Intressant hur DNA egentligen tolkas och refereras inom A3 produktionerna (samt viss franchise där efter). Denna till termen använda DNA ligger lustigt nog som en parallell mellan klassiska jordlika genetiska byggstenar (DNA) och en lös term i brist på annat namn på ett komplett främmande organiskt material som inte alls har med deoxiribonukleinsyra att göra - ”alien DNA”. Detta skapar en viss ovisshet runt det fria ordbruket av DNA och dess tolkning i dessa.
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,669
Location
Nirvana
Om jag har förstått det hela rätt, så är det som Gaska (och andra) skriver i rollspelet även kanon för Fox/Disney. Åtminstone tills Ridley Scott (eller någon annan filmmakare) väljer att gå i en annan riktning. I Alien-franchisen ingår även en rad andra medier i kanon - romaner, seriealbum, datorspel, mobilspel och diverse leksaker. Har hört Gaska beskriva detta själv i olika pod-intervjuer. Precis som i Marvelverse är tanken att utifrån många källor bygga ett större mythos och ett större varumärke.

Som alla Alien-fans vet finns det ett antal motsägelser och oklarheter i franchisen. Gaska har hanterat åtminstone en del av dem i rollspelet, men att klargöra precis allt är omöjligt och kanske inte ens önskvärt. Även om han nu är den som styr (väljer ut?) innehållet i kanonpärmen, så har han inte samlat ihop allt själv. Även andra har bidragit med att exempelvis sammanfatta de många seriealbumen. Det är mitt intryck att åtminstone de senaste årens Alien-romaner (jag har inte läst alla) är mer välkoordinerade än tidigare. Detaljerna hänger ihop bättre.

Det blir intressant att se hur franchisens kommande tillskott - minst en långfilm och en tv-serie - påverkar både rollspelet och allt annat som händer kring varumärket Alien. Jag är, som jag skrev tidigare i den här tråden, försiktigt optimistisk. Den kommande långfilmen ser åtminstone i trailern visuellt intressant ut. Allra helst hade jag dock velat se en tv-serie som tog avstamp i antingen spelet Alien Isolation eller romanen Cold Forge. Gärna med Alex Garland eller Neill Blomkamp som regissör.
 
Last edited:

verec

Warrior
Joined
12 Jun 2021
Messages
206
Location
Göteborg
(sommarläsning för Alien nördar)

Black goo, eller dess koncept är en vag historia som spänner över en stor del av original Alien franchisen och kopplas kors och tvärs i olika trådar men syns inte förrän "på slutet". Jag ska skimma utvecklingen här så du kan få en översikt.

Eftersom jag ska göra en typ av kvasiakademiskt uttalande får jag först göra en ansvarsfriskrivning (disclaimer) och påpeka att jag lade ned eller mothbolla mycket av min research c 2017 av olika skäl, delvis pga Scotts upptåg, men framför allt att storleken passerade mig som ensam person att ha som hobby (och jobba/familj samtidigt osv) och att det inte spelade så stor roll egentligen vad jag höll på med.

Uppgifterna kommer direkt från källmaterial och inte sammanfattningar från andra hand i form av entusiaster/internet/ eller sociala medier. Så möjligen finns det tillgänglig och konkretare - post 2017 - info på nätet, speciellt uttalanden från Scott via hans senare filmatiseringar som jag inte har undersökt.

Jag kollade även efter några anteckningar ang. detaljer men gav upp efter någon timme (mer än en hårddisk måste undersökas). Så vad jag skriver här är 70% källrelaterat och 30% IIRC genom årens dimmor. OCH möjligen har jag redan skrivet något här tidigare, inte om ’goo’ men som kan relateras.

Ok. Black goo och alien DNA (konceptet) är sammankopplat i formen av dess fysiska konsistens och association genom franchisen. Black goo är en rätt abstrakt grej som flyter runt i meta konstruktionen av Alien och återfinns genom hela Alien konceptet, så jag tänker att om man samlar samman dessa fragment bör man få fram någon typ av konsensus eller överhängande beskrivning.

Kronologiskt ser det ut så här:

1970-talet. Dan O’Bannon, som står för original historien till Alien hade grovt sett tre associationer till idén som blev filmen:

En om en besättning landar på en främmande planet som är Yog Sothoth’s (?) hemvärld och blir konsumerade av Spawn of Yog Sothoth (svarta slemklumpar (?)).
- Associera alien Organism / Archeron, eller alien Homeworld.

En kort historia om en besättning som slåss mot en Gremlin (Roald Dahl 1943) i en B-17 under ett stridsuppdrag över Tyskland under 2vkr. (även relaterat Twilight Zone 1963 och 1983)
- Associera besättningens kamp på Nostromo v.s. främmande varelse.

En annan kort scifi-historia om några arkeologer som hittar ruinerna av en övergiven civilisation på en främmande planet:
I ruinerna hittas ”Grav Templet” (och ett monster som äter upp dem?).
- Associera ”Vrakets ägg kammare”, till en början ett ”Tempel” se Alien.

I templet finns ”Urnor” där ~ något oidentifierat svart kladd (yog sothoth(?)) attackerar arkeologerna.
Associera - ”Urnor” och läs ’Ägg’, och sen Urnor igen (Promethius/Covenant).
Tack för en jäkligt intressant läsning! Finns så väldigt mycket jag är intresserad av att kommentera/fråga om, men kommer få dela upp frågorna i bitar.

Första kommentaren är kopplat till Dan O’Bannons första tanke om ”Yog-Sothoths” planet. Det har ju diskuterats kort om Alien anses Lovecraftiansk eller ej, men då finns det iaf en kärna här. (För så jag uppfattar det menar du att det är Dan själv som hade den tanken, ej någon tidigare story?). Känner nämligen ej till att någon skrivit om Yog-Sothoth skulle ha en planet (iaf med mer moderna tolkningar av YS).

Även Spawn of Yog-Sothoth är också något iaf jag ej direkt hört tidigare. (Star)spawn of Cthulhu och Spawn of Shub-niggurath (Dark Young), eller andra avkommor till olika gudar är dock rätt frekvent förekommande. Dock så finns ”spawns” bland Watheleys i The Dunwich horror. Dessa beskrivs dock ej som ”svarta stenklumpar”, utan som osynliga varelser som enligt mig påminner om ”dark young” från ovan.

Ang den andra sci-fi storyn, har du något namn på den möjligen, eller är den också Dans idé?
Oavsett, att associera ”goo” med YS känns ej orimligt, då i storyn bakom spoilertagg ovan så fräts i själva verket denna entiteten bort (dvs upplöses), men har då snarare en gul/grön färg (möjligen dess blod?), om jag minns rätt.

En till kommentar, möjligen ej relevant är flera andra skumma entiteter som Abhoth och Ubbo-Sathla skapade av Clark Ashton Smith som typ beskrivs som ”mörka geggor” i typ gudastatus. Abhoth ”spawnar” kontinuerligt avkommor, medan Ubbo-Sathla (möjligen mer intressant) beskrivs som källan till allt liv (på jorden?) och skyddar även ett antal stentavlor vilka hålla uråldrig kunskap. (Ej läst själv, så är andrahandsinfo fr tex CoC).

Avslutningsvis, i At the Mountains of Madness får vi veta mkt om the Old Ones, vilka är aliens som levt på jorden innan oss. Dock, vi får även veta att de (inkl deras skapade slavar Shoggoths), genom brev fr Lovecraft, består av samma massa som allt liv på jorden, och därmed även är våra förfäder. Även om jag ej gillar Covenant mfl så är det iaf intressant höra att motsvarigheten helt enkelt finns i Alien (fritt tolkat), men där det ändå är oklart om ”forerunners/engineers” motsvarar Old Ones (vilka är en uråldrig livsform på jorden).

Sammanfattningsvis kul att det verkar finnas en Lovecraftiansk koppling i storyn, iaf kul för mig då den influensen påverkat mycket av det jag hållit på med, och gillar både Alien o Lovecrafts tankar (som medförde mythoset) starkt.
 
Last edited:

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,248
Location
Stockholm
Pansarsvinet said:
En annan kort scifi-historia om några arkeologer som hittar ruinerna av en övergiven civilisation på en främmande planet:
I ruinerna hittas ”Grav Templet” (och ett monster som äter upp dem?).
- Associera ”Vrakets ägg kammare”, till en början ett ”Tempel” se Alien.

I templet finns ”Urnor” där ~ något oidentifierat svart kladd (yog sothoth(?)) attackerar arkeologerna.
Associera - ”Urnor” och läs ’Ägg’, och sen Urnor igen (Promethius/Covenant).
Detta låter som Clark Ashton Smiths novell The Vaults of Yoh-Vombis, eller? Tolkar jag dig rätt som att Dan O'Bannon alltså har nämnt att den skulle vara en inspiration till Alien? Det känns rätt troligt när man läser novellen, eftersom det finns så uppenbara likheter, men jag har nog aldrig sett det faktiskt uttalat någonstans tidigare.
 

Jim Profit

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
206
Location
Stockholm
En kort historia om en besättning som slåss mot en Gremlin (Roald Dahl 1943) i en B-17 under ett stridsuppdrag över Tyskland under 2vkr. (även relaterat Twilight Zone 1963 och 1983)
Ha, det här har ju sedemera blivit film, som faktiskt inte är helusel.
 

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,669
Location
Nirvana
Upptäckte just att det går att se originalfilmen på SVT Play i nästan en månad till. Såg halva igår. Slogs återigen av hur väl filmen har stått sig genom alla dessa år…

 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,359
Location
Marjura
Jag skulle välja Those Dark Places regler + Pressure (i princip samma regler, men mer setting); det är Alien light, med samma teknologinivå. Gott om rymdskräckscenarion (inspirerade av/twister på
Event Horizon, Outland, Reavers från Firefly osv)
att köra utan xenos, utanför Alien-settingen. Sedan kan man smyga in dessa i Alien-scenarion, dvs det finns även Aliens, men settingen blir inte så ìncestiös och låst med sånt som nämnts i franchisen. Det skulle nog överraska spelarna mer, även om TDP är såklart inspirerat av Alien, Outland m fl filmer, och spelarna kommer såklart misstänka vad som kan finnas därute så snart de börjar spela/läsa regler.
Från @TomasFriaLigan FB-post om Alien 2 ed: This decision grew out of the design of Rapture Protocol, which is written by me and Jonathan Hicks (creator of the Those Dark Places and Pressure RPGs). With Rapture Protocol, we're starting a new story arc (after the Draconis Saga) and we wanted to go back to basics and refine the core game experience.

Intressant och lovande!
 
Last edited:

Simsalabim

Rättvisa framför balans
Joined
18 Oct 2023
Messages
10
Kul tråd!

Angående "bughunt" repliken så hade jag i mina tonår en teori om att Hudson här syftar på en teknisk bugg, eftersom linan mellan planeten och företaget är nere, samt att Hudson verkar vara plutonens "hacker" (i brist på bättre ord). Typ att egentligen är allt som det ska på kolonin förutom utslagen kommunikation, och att marinsoldaternas närvaro då är överflödig, om inte för att hjälpa till med reparationerna av sagda utrustning.

Ingenting jag står för idag, men kom att tänka på det när jag läste diskussionen.

När tillfället är rätt kommer jag köra ett cinematiskt scenario, och om det blir lyckat lyfta frågan om en kampanj. Jag skulle nog då enbart utgå ifrån de två första filmerna, de håller högst nivå och erbjuder två olika poler jag tror man absolut skulle kunna ha kul att variera mellan.

För övrigt så behövde jag aldrig några förklaringar, tvärtom så tycker jag de senare filmerna bara rör till det och skapar onödiga frågeställningar. Rymden blev mindre på något sätt.

Angående huruvida en xeno måste finnas med i bilden så tycker jag att det beror på vad man vill uppnå, men personligen tycker jag settingen är så bra och rik på många sätt att den utan tvekan håller för att spelas utan just xenos. Det kräver såklart nya antagonistiska krafter men att få designa nya rymdmonster är bara ett stort plus enligt mig. I slutet av dagen behöver man ju som Vasquez säger bara veta en sak: "... where they are."
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,359
Location
Marjura
Angående "bughunt" repliken så hade jag i mina tonår en teori om att Hudson här syftar på en teknisk bugg, eftersom linan mellan planeten och företaget är nere, samt att Hudson verkar vara plutonens "hacker" (i brist på bättre ord). Typ att egentligen är allt som det ska på kolonin förutom utslagen kommunikation, och att marinsoldaternas närvaro då är överflödig, om inte för att hjälpa till med reparationerna av sagda utrustning.
Snor den kopplingen till när och om Hope's Last Day blir spelat (iom att det scenariot startar med en strulande processor). :)
 
Top