För övrigt, en kort fråga till experterna där ute (
@Pansarsvinet): Är ”den svarta sörjan” något som författarna bakom Alien hade tänkt från början? När man ser tex Prometeus mfl får man ju känslan det är en gigantisk efterkontruktion. Bla sedan försökt att verka ”sant” fr start mha den galet evokativa mumifierade kroppen de fann på LV426…
(sommarläsning för Alien nördar)
Black goo, eller dess koncept är en vag historia som spänner över en stor del av original Alien franchisen och kopplas kors och tvärs i olika trådar men syns inte förrän "på slutet". Jag ska skimma utvecklingen här så du kan få en översikt.
Eftersom jag ska göra en typ av kvasiakademiskt uttalande får jag först göra en ansvarsfriskrivning (disclaimer) och påpeka att jag lade ned eller mothbolla mycket av min research c 2017 av olika skäl, delvis pga Scotts upptåg, men framför allt att storleken passerade mig som ensam person att ha som hobby (och jobba/familj samtidigt osv) och att det inte spelade så stor roll egentligen vad jag höll på med.
Uppgifterna kommer direkt från källmaterial och inte sammanfattningar från andra hand i form av entusiaster/internet/ eller sociala medier. Så möjligen finns det tillgänglig och konkretare - post 2017 - info på nätet, speciellt uttalanden från Scott via hans senare filmatiseringar som jag inte har undersökt.
Jag kollade även efter några anteckningar ang. detaljer men gav upp efter någon timme (mer än en hårddisk måste undersökas). Så vad jag skriver här är 70% källrelaterat och 30% IIRC genom årens dimmor. OCH möjligen har jag redan skrivet något här tidigare, inte om ’goo’ men som kan relateras.
Ok. Black goo och alien DNA (konceptet) är sammankopplat i formen av dess fysiska konsistens och association genom franchisen. Black goo är en rätt abstrakt grej som flyter runt i meta konstruktionen av Alien och återfinns genom hela Alien konceptet, så jag tänker att om man samlar samman dessa fragment bör man få fram någon typ av konsensus eller överhängande beskrivning.
Kronologiskt ser det ut så här:
1970-talet. Dan O’Bannon, som står för original historien till Alien hade grovt sett tre associationer till idén som blev filmen:
En om en besättning landar på en främmande planet som är Yog Sothoth’s (?) hemvärld och blir konsumerade av Spawn of Yog Sothoth (svarta slemklumpar (?)).
- Associera alien Organism / Archeron, eller alien Homeworld.
En kort historia om en besättning som slåss mot en Gremlin (Roald Dahl 1943) i en B-17 under ett stridsuppdrag över Tyskland under 2vkr. (även relaterat Twilight Zone 1963 och 1983)
- Associera besättningens kamp på Nostromo v.s. främmande varelse.
En annan kort scifi-historia om några arkeologer som hittar ruinerna av en övergiven civilisation på en främmande planet:
I ruinerna hittas ”Grav Templet” (och ett monster som äter upp dem?).
- Associera ”Vrakets ägg kammare”, till en början ett ”Tempel” se Alien.
I templet finns ”Urnor” där ~ något oidentifierat svart kladd (yog sothoth(?)) attackerar arkeologerna.
Associera - ”Urnor” och läs ’Ägg’, och sen Urnor igen (Promethius/Covenant).
~1978 ? - I en kompositionsutveckling av detta ovan som övergår till manusform och vidare film, blir ett övergivet nu "födelse tempel" (?) mer som en bunker där ’rymdvarelserna’ hade samlat och gömt sin sista avkomma innan apokalypsen, i fallet ~embryon i urnorna [notera senare Promethius/Covenant]. O’Bannons bakgrundshistoria förtäljer att när dessa vaknar upp skapas (o sagt hur) en hyperaggressiv varelse (monster) som dödar och hatar. När den dödat och hatat färdigt ömsar den skinn (mina ord, källa; ”transforms”) och på så sätt ”renas”, blir till en fridfull intellektuell varelse som ängar resten av sitt liv att ”studera vetenskap och poesi”. Notera här införandet av de första livsstadierna; embryo, monster, hmm fulländad hippie... -organism.
O’Bannon förklarar även händelseförloppet som att en främmande ras (jättar) upptäcktsresande/arkeologer (Associera - Engineers/Elefant män/Space Jockeys, men även lite åt Scotts mänskliga forskare och upptäcktsresande i Prom/Cov), landar på en planet hittar templet, blir impregnerad från vad som hittas i en urna (i templet), något föds ur piloten och piloten dör (vid födandet).
Andre piloten sätter ett skott i organismen som kommit ut men organismen har syra i stället för blod något som fräter sönder styrsystemet på skeppet. Överlevande sätter på en varningssignal att ’ingen ska komma (och rädda dem)’, och besättningen som strandats dör senare av svält (
Notera det sönderfrätta hålet bredvid ”Piloten” som Dallas firas ned i finns fortfarande med i filmen Alien efter originalmanuset).
~1978-79. Ingen vet hur monstret ska se ut, manuset skrivs om lite och under inspelning modulerar man med scener pg.a tidspress och pengar. Så dyker också Giger upp.
Kortfattat: "Födelsetemplet" tass bort p.g.a. budgetskäl och ersätts med ”Vrakets” ’källare’ nu [oftast] referat löst som ’bombkammare’ – detta är en första början i den nya Scott meta-historien i Alien. ”Urnorna” ersätts med ’Giger ägg’ för att strömlinjeforma produktionsestetiken via sin ”biomekanik”. Här ingår även piloten som sitter ”fastsmält” i sin stol (möjligen att associera till senare producenternas fantasi alster och William Gibson´s A3 manus där alien materia/DNA är ”vid liv” [se senare sektion]).
Vrakets ägg ’källare’ (eller bombutrymme) som scen/kuliss återanvänds till cockpit där ”piloten” sitter för att spara pengar (eller var det tvärt om?). En scen med den andra ”arkeologen” som är fossilerad utanför skeppet ströks (antingen av budget/tidsbrist eller dramaturgi issues) men finns fortfarande med i manuset och storyboard. Ett upprepat nyckelord runt produktionen om dessa jättar är ”Ancient”.
1979 - I filmen Alien förvandlas antagonisten via Scott till en varelse som lever för en dag (refererad som dagslända/fjäril) men har samma beteende som O’Bannons proto-alien. Den förvandlar/bryter ned sina offer till ägg, något som klipps bort i slutproduktionen och kunde inte ses av Cameron som hakade på nästa tåg. Vem som skriptade själva ”nedbrytningen” minns jag inte men antar att det var producenterna David Giler och Walter hill som skrev om manuset några gånger, främst dialog. Associationen ligger även i linje till levande alien material på ’DNA’ spåret som ses senare (Pro/Cov, Gibson A3). Vraket av skeppet i Scotts skildring tolkas som bombare där äggen är dess last något som skulle kunna kopplas tillbaka till O’Bannons ”Gremlin’s” B-17 scenario men som här är en omtolkning pga produktionsförändringar. (OT: Producenterna har även stoppat in Androiden och företagets konspirations tema).
1985- Det diskuteras uppföljare på Fox. Efter mycket (bla. bla, bla.) anlitar man James Cameron.
Brandywine (Alien film-) producenterna (samverkande med 20th Century Fox) David Giler och Walther Hill (och Gordon Caroll) har nu kapat storyn helt och gjort den till sin egen franchise (något de till och från stöter i rättsliga konflikter med beroende på upphovsmakare).
Cameron har en egen plot (rymdinsekter) och vision, och fortifikerar denna ihärdigt mot producenternas ’fingrar’. Via några överlevande ’story cards’ (gula kort där producenterna kortfattat beskriver vad man vill att filmen ska handla om som skickas till manusförfattaren [i fallet James Cameron]) visar några intressanta detaljer om producenternas vision.
I Aliens, enl. producenternas idé, skulle denna utspela sig med Ripley och soldater inuti ”vraket” som en första Vietnam blinkning ”helt främmande värld” slåss mot aliens i diverse bakhåll och går banans, kanske något fragmenterat letat sig in i Camerons manus som visualiseras i bakhållet under atmosfärprocessorn och den mentala pressen som soldaterna utsätts för.
I vraket har kammare konstruerats som aliens byggt med hjälp av egna kroppsdelar(?) (”out of themselves”) [notera sammanträffande i första serietidningen av Mark Verhehiden; Aliens Book I 1987 (senare dramatiserad som Earth Wars)] och förpuppade kolonister. Här upptäcker man att själva alien konstruktionen är ”vid liv och mycket fientlig”. Man hittar även källan, en ”anti-livskraft” som kan förgöra hela galaxen (I kid you not). Notera de flera paralleller till senare DNA tråden Prom/Cov och Gibson.
Dessa referenser är rätt intressanta för nu börjar så smått konceptet av inte bara en främmande livsform att ta form men även en främmande materia, något som lägger grunden till en ny meta plotline sammandraget: ”alien materia” ~ ”black goo”~ det s.ka. Producenterna/Gibsosn ”alien DNA” ~ och Yog Sothoth (sic).
Cameron som kommit direkt ute ifrån har bara sett den första (klippta) Alien filmen och har tagit avstånd från ovan detaljer då han redan skrivet manus baserat på en annan av hans tidigare historier. Filmens aliens blir aggressiva rymdinsekter och en drottning. Intressant noterat bara som tagits upp i AVP världen och i comics, men hitintills inte synts till på bio duken inom Alien franchisen.
1990-91 bär det av igen.
I jakten på en Alien 3 ballar producenterna ur helt i sitt sista hopp om att hitta ”något nytt” (producenternas creed, ej publikens). Nu odlas omedvetet ännu fler associationer till ”alien material”. Tidsmässigt är det inne med frågor som cellförändringar, genmodifierad ~ mat [In 1988, genetically modified microbial enzymes were first approved for use in food manufacture - wiki], DNA, kloning, senare fåret Dolly (1996) som påverkat konceptet rätt rejält.
Här har inga ’Story cards’ publicerats/överlevt (officiellt), och ingen har vågat sig på att ge ut någon litteratur om denna film, eller riktig dokumentär heller (utöver en komprimerad till DVD/Bluerayns extra material), då den blev ett katastrofalt fiasko produktionsmässigt med många röda ansikten och rättsliga påföljder (stjärnregissören David Fincher sägs fortfarande vägra intervjuas om filmen [enl. rykten] och nu är allt bortglömt). Vad man kan se av förproduktionen, intervjuer och av publicerade manus finns det en hel del trådar.
Först ger Brandywine producenter Giler, Hill och Caroll en del ledtrådar (om vad de tänkte) i sitt spånande som aliens som bla. shape changers (skiftar gestalt), transformers (bygger i hop sig med andra aliens), bygga super människor med alien DNA, DNA lånande aliens (blir till nya Aliens).
I manus efter producenternas ideér finner man bla. (Eric Red) Bambi aliens, kyckling aliens, ko alien, mygg alien (iirc) och att alien DNA’t sprider sig om HIV och man förvandlas (hoppa över face huggers). Associera – Gibson - ProvCov.
En annan som går närmre in på det hela är Wiliam Gibson manus (baserat på producenten Gordon Carrols uttalande om plot och sättning [kommunister på en forskningsstation, eller… fängelse sattelit]) som innehåller, svart rök, sporer, muterande genetiskt material, rymdcancer som sprider sig och förvandlar folk till (byggmaterial/ägg??) eller aliens precis enligt ovan.
Associerat: Prov/Cov - Levande Bio-material från oanvända Aliens story korten från 85/86, kanske ’Alien’ filmens ”ägg förvandling” och Gigers vision om biomekaniska piloten ”in växt” i sitt säte.
I några av till slutgiltiga filmen Alien 3 tidiga manus och inspelnings test förekommer även den kända ’hund alien’. (Alien 3 spelades in
utan färdigt manus, scener togs om, klipptes bort eller skiftade och spelades in allt eftersom delar av manuset skrevs, där av replik- och plotmässig katastrof om man tittar lite mer noggrant).
Så 1990 är det är förvånansvärt mycket ’DNA’ helt enkelt, något som post A3 blir en signatur i franchisen (förutom producenternas pitch av Weyland Yutani, men det är en annan historia) och ännu mer 1997 post Dolly Weavers/Wheadons krystade nödlösning i Alien 4.
Som en tillbakablick kan man se i intervjuer gjorda under mitten av 1990-talet får DNA temat både Cameron och Scott att nämna i.a.f. några lösa trådar runt eventuell hypotes om utbyte av DNA i aliens metabolismen, jordstekeln (insekten) och dess värd, även om än bara spekulationer och i okänd utsträckning kopplade till deras egna verk men troligen föga. Dvs franchisens utveckling har själv legat till grund till insinuationen.
Vid tillfället fanns regissörssnack från 1990-talets andra hälft till början av 2000-talet om ett ev. samarbete mellan Scott och Cameron (i olika utformingar) ”att styra upp det” [Alien konceptet], något som berättar var Alien 3 & 4 gått men vars projekt skjuts i sank bl.a. av AVP (2004) plötsliga uppenbarelse, något som bar på två problem; det ena publik- och produktions konkurrens dvs om intäkter och upprepande tema på bioduken, det andra som är min favorit; ”För många har pissat i soppan” enl. Cameron.
2012 kommer Alien Promethius och 2017 Alien Covenant gjorda av Ridley Scott själv hyggligt oberoende av ”omgivningen”.
Från början ämnade som oberoende sciencefiction filmer om människans skapelse som sedan troligen av kommersiellt grupptryck blir del av Alien sagan (nu fimpad av Disney?) återvänder här det svarta kladdet i högform och med delar av nästan allt från ovan nämnda relaterat produktionsmaterial.
Som noterat syns: Urnor, ”tempel” med urnor, gamla civilisationer, upptäcktsresande, vetenskapsmän (arkeologer om än mänskliga) smittsamma sporer (svarta), strider i ”vrak”, muterande cancer och en hel hög med DNA idéer kopplat till en uråldrig döende ras med vision att (troligen) klona (Alien 4 spektrum) fram sig själva men där materialet (och aliens), från deras gud (Yog Sothoth sic), kaotiskt skapar helt andra öppet Chtuhullianska organismer och som dessutom man kan använda för att bio-bomba folk (som refereras till bomba) och utplåna världar (som Story korten refererade) med intergalaktisk ondska (?).
Man kan smyga in rymdsädsteologi här och skapare av människan men det till hör inte såvitt jag vet inte Alien Core utan var Scotts pitch till de från början separata ProCov filmerna.
Sammanfattningen skulle bli att det trots allt ligger ett okänt mörker invävt grunden av Alien redan från början om än som en allegori för känslan i vårt undermedvetna av hot från platser av isolation och där inget ljus finns.
Metaforen kommer som något Chtuhuluianskt; en bortglömd civilisation, mumifierade varelser, en främmande planet i världsrymden, ett främmande material, en anti-livskraft men där Black Goo först verkligen konkretiseras i franchisens Promethius och verkar inte ha varit helt bortglömt av varken producenterna eller Scott.
Om Scotts presentation av detta är ett övertramp på de två första filmerna är svårt att ta ställning till eftersom det funnits med i processen men helt enkelt inte exponerats. Om det exponerades (exploaterades) ”på rätt sätt” är nog upp till iakttagaren.
PS. jag klippte bort några delar för att hålla mig på spåret. Hoppas det går att läsa ändå
OT:
Intressant hur DNA egentligen tolkas och refereras inom A3 produktionerna (samt viss franchise där efter). Denna till termen använda DNA ligger lustigt nog som en parallell mellan klassiska jordlika genetiska byggstenar (DNA) och en lös term i brist på annat namn på ett komplett främmande organiskt material som inte alls har med deoxiribonukleinsyra att göra - ”alien DNA”. Detta skapar en viss ovisshet runt det fria ordbruket av DNA och dess tolkning i dessa.