Ursäkta tid mellan poster. Varit upptagen.
Första kommentaren är kopplat till Dan O’Bannons första tanke om ”Yog-Sothoths” planet. Det har ju diskuterats kort om Alien anses Lovecraftiansk eller ej, men då finns det iaf en kärna här. (För så jag uppfattar det menar du att det är Dan själv som hade den tanken, ej någon tidigare story?). Känner nämligen ej till att någon skrivit om Yog-Sothoth skulle ha en planet (iaf med mer moderna tolkningar av YS).
Även Spawn of Yog-Sothoth är också något iaf jag ej direkt hört tidigare.
”Spawn” var kanske mer en association från mig. Jag ska förklara (kollade lite bland anteckningarna). Denna första idé (om jag fattar det rätt) var inte någon historia i sig utan en lös vision som O’Bannon hade bollat med och använde när han skrev manuset som senare förvandlades till ett annat manus (sic) och sedan till filmen. Idén han hade burit på var en historia där ~’en besättning landar på en planet (senare Archeron) som var ett ”fragment av the Old Ones hemplanet” där rymdvarelsen som dödar alla var en blods-släktning (”blood relative”) till Yog Sothot (i.e. en typ ’O’Bannon’ spawn).’
Denna tillsammans med de två övriga historierna var det som inspirerade honom till grund storyn i det första manuset.
Ang den andra sci-fi storyn, har du något namn på den möjligen, eller är den också Dans idé?
Jag tror den ska ha någon lös titel, men ligger begravt i gamla anteckningar. Som jag uppfattar det hade O’Bannon privat skrivit mängder med kortnoveller/historieutkast som inte publicerats (han var flitig hobby skribent). Han skev bl.a. flera serietidningsmanus och (B) filmmanus. Denna kortnovell/utkast har inte publicerats utan refererades av honom själv som en historia han en gång skrivit. Jag får uppfattning att mycket av den åkte rätt in i filmmanuset.
En till kommentar, möjligen ej relevant är flera andra skumma entiteter som Abhoth och Ubbo-Sathla skapade av Clark Ashton Smith som typ beskrivs som ”mörka geggor” i typ gudastatus. Abhoth ”spawnar” kontinuerligt avkommor, medan Ubbo-Sathla (möjligen mer intressant) beskrivs som källan till allt liv (på jorden?) och skyddar även ett antal stentavlor vilka hålla uråldrig kunskap. (Ej läst själv, så är andrahandsinfo fr tex CoC).
Mörk gegga, slemm, eller andra färger är rätt populärt och återkommande inom sci-fi branschen i största allmänheten fram till publiken på kanske runt 1990-talet blev mer kräsna över konkretare antagonister. Anar att det med geléklumpar ansågs vara lite exotiskt första halvan av 1900-talet.
...genom brev fr Lovecraft, består av samma massa som allt liv på jorden, och därmed även är våra förfäder. Även om jag ej gillar Covenant mfl så är det iaf intressant höra att motsvarigheten helt enkelt finns i Alien (fritt tolkat), men där det ändå är oklart om ”forerunners/engineers” motsvarar Old Ones (vilka är en uråldrig livsform på jorden).
Det mesta i ~original Alien koncept loren kretsar runt xenomorphen’s ursprung. Hur vida Scott’s Däniken Prom/Cov idé är relaterat till Lovcraftiansk gammelhorror eller hans eget spånande kan jag inte uttala mig om (de filmerna låg utanför mitt område). Intervjuer med Scott lutar dock mer åt 1970-tals populär ideologin om rymdsäd (Erich von-Däniken) och inte Lovecraft.
Detta låter som Clark Ashton Smiths novell The Vaults of Yoh-Vombis, eller? Tolkar jag dig rätt som att Dan O'Bannon alltså har nämnt att den skulle vara en inspiration till Alien? Det känns rätt troligt när man läser novellen, eftersom det finns så uppenbara likheter, men jag har nog aldrig sett det faktiskt uttalat någonstans tidigare.
Nej. Tyvärr är det nog bara efter min sparsamma beskrivning och tveksamma detaljer extraherat från ett dammigt minne. Det finns en hel del som i efterhand försökt presentera referenser till O’Bannons bakgrund till Alien historien (även för att tjäna pengar) men det mesta verkar vara bekräftelsejäv d.v.s. där man valt ut delar som liknar Alien filmen (selektiv fakta) ur diverse alster utan att ta hänsyn till allt som – inte - stämmer överens med filmen eller manus.
[Inlägg: Den andra ”Gremlin” historien ligger garanterat till grund för manuset till den tecknade Heavy Metal filmens avsnitt ”B-17” (1981) som O’Bannon skrev. Här hemsöks flygplanet av den ultimata ondskan Loc-Nar. Helt klar sevärd btw.]
Två andra fristående inspirationer som O’Bannon hade NÄR han skrev manuset (förutom sina egna historier) var B-filmen Planet of the Vampires (the derelict) och en kortnovell av en Clifford D. Simak kallad Junkyard (själva ”templet”, scenen där Dallas firas ned, kanske ägg metafor). Det ska finnas en referens till en annan som om jag inte minns fel härstammar från (de rätt Chtulhianska) Quartermass filmerna från 50-60-talet (också sevärda).
Tempel, katakomber, urnor och amöber (eller ~slemmklumpar) var/är rätt populära signaturer inom amerikansk äventyrs- och scifi kultur.
Angående Lovecraft och Alien filmen kan man lägga tre kommentarer att ha i åtanke här:
1) O’Bannons originalmanus till filmen är med moderna ögon sett är ett riktigt 70-tals B-filmsmanus. Om det inte var för Ridley Scott, Giger och producenternas omarbetning av manuset (som skapade fenomenet) hade vi aldrig diskuterat det här. Ett sexarmat gummi monster hade jagat runt folk i öknen (pun). Detta sagt hade inte O’Bannon gjort manuset hade vi inte haft storyn eller Alien livscykel så det hela är en kombo.
2) O’Bannons original manus till Alien (aka Starbeast) i dess olika ”lore” delar, är väl beskrivna av honom själv och är inte alls särskilt mystiska eller chtulhuianska, tvärt om rätt hmmm, ”corny”, så hoppas inte för mycket.
Rekommenderar att kolla igenom denna:
http://alienexplorations.blogspot.com/2010/03/dan-obannons-original-story-behind.html
Skaparen till ovan har bra och tydliga källor och täcker det mesta som har med O’Bannons manus att göra (det finns ännu mer snaskigt i källorna btw om man har tillgång till dessa).
3) O’Bannon VAR ett galet stort Lovecraft fan, även med vissa ideologiska alternativa åskådningar ex. jakten på en ev. riktig ~Necronomicon som skulle inspirerat Lovecraft (som han spenderade många år med ända fram till sin död med), så jag kan säga med 1000% (utan att träffat människan) att han har läst Yoh-Vombis i sin ungdom även om den inte är relaterad till den senare Alien skapelsen.
Btw alla som höll på med Scifi på den 1970-talet visste vem Lovecraft (och hans jämlikar) var inkl. minst halva film besättningen (ej skådespelarna menat) till Alien filmen.
Så även om det inte det i klartext att Lovecraft är med i filmen så finns det rikt med indikationer i all fall. Förutom tidigare beskrivna Y-S idén, även i original manuset versioner där man bla. på tempelväggarna kan finna två-benta figurer med bläckfisk huvud (som är synonymt med senare ’final stage alien warrior’, sammanträffande hummm-hummm). Tydligast finns i ett manusutkast daterat Aug. 5 -79 där varningssignalen vars i den förlängda versionen av filmen groteska läten är skriptat:
-
AN UNEARTHLY VOICE fills the command deck:
UNEARTHLY VOICE
LIMTIS \ LIMTIS \ LIMTIS, R’Q’NNIBLAS AI BREX
PH’NGLUI ZUR G’DOMASTION R’ZEDRO VETON
FHTANG, AI REN, TRE HORTH LIMTIS LINIK CEVNOLOGNER, SUTIDES, AI THOROLAST, GLES GLES GLES.
…
and falls silent.
-
Notera de fet stilade orden. (Hmm, undra om man kan tolka texten till något vettigt förvånar mig inte om O’Bannon lekt lite med orden.)
Så visst har Lovecraft satt sina spår i det hela.
(-)