Aha! Så här om veckan läste jag nyckeltexten som gör att det går att säga "såhär SKA RM2s strider spelas!!!!" Förstår att alla väntat och väntat på att få det här bekräftat. Så nu så!!!
Vad jag tyckt varit extremt oklart är detta:
I Arms Law framgår det rätt tydligt hur saker struktureras, men man velar lite med hur rundan ändå byggs upp. För tydlighetens skull då:
Arm's Law säger att saker ordnas såhär:
1-3 Spells (action, results, orientation)
4-5 Fire A (action, results)
6 Movement/Maneuvers
7-8 Fire B (action, results)
9-10 Melee (action, results)
11 Final orentation phase
Vad som är extremt otydligt är detta: går vi igenom del för del och säger vad vi gör. Så SL säger, ok, besvärjelser, någon som kastar? Inte, ok Fire A, vem skjuter? Ah ni två, slå! Ok, Förflyttning och manövrar? Ok, ni tre slå! Orcherna rusar över gårdsplanen... osv osv.
Eller
Hanterar man det så som är det enda rimliga:
SL: Ok vad gör alla!
Alla spelare i munnen på varandra: Jag skjuter mitt armborst mot orchen i hörnet, jag hugger in på orchen som försöker döda Tombol, ok, orcherna försöker rusa över gårdsplanen mot sin döende vän, va? Ok, om jag hinner se dem börja rusa kastar jag mig upp över den nedfallna väggen och bort! osv osv osv
Sen:
SL: Ok ingen magi så rakt in i Fire A, ni som skjuter, slå! Ok, manövrar, du som tar dig över väggen, slå för att se hur väl du hinner detta, ingen fire b så melee... ni som hugger in, enligt initativ slå! Osv osv.
Så, varför är det sistnämnda det enda rimliga? Och varför har det inte varit solklart att det är så man gör? Oklarheten kommer från en slags vimsighet i texten i armslaw som aldrig faktiskt nämner när man ska säga vad man gör utan går mer in i ordningen av saker. MERP å sin sida, som ju är en anpassning av Rolemaster, är extremt tydligt med att vi har en fas innan allt annat där alla säger vad de gör, SEN strukturerar vi detta i rundan. Men av någon anledning är det som att detta står mellan raderna och sen rörs samnan. Under beskrivningen av varje del i stridsrundan står det saker som att man måste specificera vad man gör, vem man skjuter på osv. Så är man läser beskrivnignen så känns det som "aha, försöker de säga att det är nu, i Fire A som jag ska säga vem jag skjuter på och med vad?", lite klassiskt stå på tur och säg vad du gör när det blir du lösningen. Eller på forgelingo hela IIEE i ett enda svep på din tur. Anledningen att detta inte känns rätt är att du parallellt ska kunna ångra en uttalad handling och göra något annat. Det blir ju extremt konstigt om du ska ångra dig sekunden efter du sagt vad du ska göra? Och det intressanta och dynamiska i situationen kommer ju av att strukturen av allt landar i att närstrid är det sista du gör och du alltid kan falla tillbaks på.... "Ah, shit! Nej jag hoppar inte över muren, jag vänder mig och gör mig redo för att parera fullt med svärdet!!!!" tex. Att ångra en uttalad handling kommer ju aldrig ske under första sättet man kan läsa det hela, den orimliga läsningen alltså.
Men, nyckeltexten där detta faktiskt sägs (kanske står någonstans i Arms Law eller Character Law också, men jag missat det) är dettam under Canceling action under 7.2 sid 14 i Spell Law: "Usually player characters are required to declare their "action" for a round at the beginning of that round." Aha! Och allt blir logiskt och korrekt och lugnet faller!
Sen tillkommer ju den lite komplicerade grejen att du kan dela upp dina handlingar i mindre delar, så du kan ex. sikta en runda med din pilbåge, säg 75% samtidigt som du rör dig närmare klippavsatsen mee 25%, nästa runda skjuter du med 50% av din tid och resterande 50% släpper du bågen och drar ditt svärd och hoppar upp på klippavsatsen till höger tex... då kommer ditt agerande i rundan delas upp av detta och chanserna för att lyckas påverkas av det också. Men det är ju en annan huvudvärk.
Så den reviderade rundan med korrekta faser är alltså:
1 Free and Clear - Declare actions for this round
2-4 Spells (action, results, orientation)
5-6 Fire A (action, results)
7 Movement/Maneuvers
8-9 Fire B (action, results)
10-11 Melee (action, results)
12 Final orentation phase