För att faktiskt svara på trådstarten, istället för att kritisera frågeformleringen, vilket 80% av inläggen i tråden än så länge har gjort...
- Skapa regler som formar sig kring deltagarnas beslut.
- Skapa system där deltagarna bestämmer förutsättningarna.
För nummer två behöver det inte vara svårare än att man bestämmer en setting tillsammans och sedan använder den som grund att utgå från. Man bestämmer vem som har hand om saker som regelkunskap, händelser i världen med mera.
För nummer ett går det att skapa regeltillämpningar som är generella riktningar. I
Matiné så kunde man ge minus till den andre genom att sänka sitt attackvärde med lika många poäng. I andra spel finns specifika regler för finta eller fälla, men i Matiné innefattade alla dessa regler av denna regelmekaniska påverkning. Du blir fälld? Du får minus. Inga brottningsfärdigheter; inga Styrka mot Styrka. Någon gör en fint mot dig? Du får minus. Inga specialförmågor; inga sekundära slag. Bara en regeltillämpning som gick att tolka generellt. I Matiné kunde du använda vilken färdighet som helst för vilken situation som helst, vilket gjorde sig ännu mer märkbar när man kunde kombinera färdigheter.
"Låsdyrkning" och "Smyga" - som någon rollperson har - är begränsande. "Förbigång" - som alla rollpersoner har - är inte det, då det kräver en generell tolkning av vad detta innebär utifrån situationen. Vissa av
Archipelagos ritualfraser är regler som går att tillämpa utifrån en tolkning. "Try another way" för att skapa ett hinder (eller så kan det användas liknande
x-kortet) eller "Give more detail" för att få den som beskriver att ge fler ingående detaljer eller helt enkelt få situationen att ta lite längre tid.