Angående att skolfröknar/barflickor/advokater är dåliga i strid så har Western ett system för att hantera det. Gruppen kommer överens om vilken "nivå" man ska spela på - kampanj, realistisk eller action. Vill man spela skolfröken som springer runt och skjuter skurkar så är action att föredra - man får då fler poäng att fördela över egenskaper och färdigheter. Därmed kan skolfröken både vara duktig på språk och veta vilken ände av puffran man ska rikta mot sina motståndare.
Nja.
Jag förstår spelskaparna tänkt sig detta, men matematiskt fungerar det inte.
Åskfågeln delar ut FV 10 som bäst i sina vapenpaket för "duktiga" och "garvade", något du mycket riktigt har råd att skaffa dig om du spelar på kampanjnivå "action".
Men det är helt otillräckligt för att rubba ens den mest anonyme svarthatt. Jag tänker då på de SLPer som befolkar äventyren och som även återfinns i uppställningen över spelledarpersoner bak i regelboken.
Som jag påpekar i den mer detaljerade tråd som länkats tidigare ligger sweetspotten i träffmallen från 18 till 22, ungefär. Alltså, när vapencirklarna börjar träffa även när man inte slår 9 eller 11 och träffar benen.
Jag pratar nu om T20 slaget för "Träffpunkt".
Nu är det så att i detta spel har skaparna uppfattningen att det är "realistiskt" att spelledarpersoner är kompetenta skyttar. De har med andra ord FV 10 eller mer, och mer specifikt har de inte lägre än Försvar 10.
Men om ditt FV är 10 och den du skjuter på har Försvar 10, ja då måste du slå 18 på din T20 för att uppnå vapencirkel 18.
Med andra ord, FV 10 är inte det minsta "duktig" och inte ens i närheten av "garvad". Istället motsvarar det att du har
cirka 7-8% chans att träffa.
(Inte ens 15% som man skulle kunna tro om man måste slå 18, 19 eller 20 - även om du slår 18 är ju ungefär hälften av skotten miss på träffmallen. Inte för att vi ska hänga upp oss på just detta - även 15% är ju inte i närheten av en rimlig kompetensnivå - men bara för fullständighetens skull. Visst, du kan ha tur och kunna skjuta en svarthatt som misslyckas med Stridsvana och inte får upp sitt Försvar, men den beklämmande sanningen är att inte ens då kommer du upp mycket högre än, mellan tummen och pekfingret, 50% i faktisk träffchans!)
Och detta gäller alltså inte rövarbaronen eller den korrupte sheriffen. Utan hans
minst kompetenta anhang...!
Som jag sammanfattar i andra tråden: de enda roller civila hjältar kan spela innan de försakat sina civila färdigheter i mååånga spelningar är två:
Du kan rollspela hjälplöst våp och/eller du kan spela taktiskt genom att dra på dig eldgivning som annars riskerat kunna träffa din revolverkunnige kompis, han som ni alla litar på ska vinna striden åt er... Bättre gruppen offrar dina Ödespoäng än revolverskyttens - han är ju den ende som med någon tillförlitlighet kan åsamka fienden skada...!
Spelets grundproblematik är helt enkelt att skribenterna gör grundantaganden som är helt felaktiga.
Det är enbart när *alla* spelare slår fram sheriffer, laglösa och osorterade desperados som spelet faktiskt alls fungerar. Detta var absolut
good enough för Western 1. Det är helt otillräckligt för Western 4.
---
Att dela ut fler XP eller färdighetspoäng är dessutom inte att lösa problemet utan att dölja det.
Du har
fortfarande stark motivation strunta i dina civila färdigheter nästan oavsett hur stor påse XP du får, iallafall tills du blir lika bra som ett revolveräss. Bara för att du når FV 15 innebär inte att du blivit kompetent. Du vill ha FV 20, och sedan FV 25...
...och sedan kollapsar stridssystemet "åt andra hållet" när du väl alltid träffar alla utom de mest legendariska skurkar... men tar jag inte upp här.
---
Grundproblematiken är alltså inte att kampanjnivå "realism" delar ut "för lite" färdighetspoäng.
Grundproblemen är istället:
- själva tanken att spelet behöver en "realistisk" nivå där man suger i strid om man inte fokuserar stenhårt på strid
Låt SLP-saloonflickor och SLP-prospektörer stå för "realismen" och erbjud kapabla hjälte-saloonflickor och hjälte-prospektörer till spelarna!
- att det på något vis är realistiskt med ett spel som upprätthåller legender och rena fabler
Vad spelet benämner "realism" är ju egentligen rena Lucky Luke löjan. Spelet har i sitt kampanjmaterial lämnat den våta drömmen om den perfekta "high noon" duellen långt bakom sig, men reglerna är forfarande fullkomligt centrerade kring denna.
- att mekanismen för att träffa har en fullkomligt bakvänd sannolikhetskurva
Något jag exemplifierar med en bländande mästerlig MS Paint kurva i andra tråden!
- att stridsfärdigheter och andra färdigheter alls drar från samma erfarenhetspott
Relaterat till förra punkten.