Minimoni
Homelander
Allt i detta resonemang är stora anledningar till att ”Försvar/Undvika”, färdigheten har ett maxvärde i de regler jag valt att använda. De kan heller inte användas under alla sorters omständigheter etc. Detta har jag inte gjort för att alla som blir beskjutna skall dö, snarare för att även de som kan strida faktiskt också mår dåligt av en svärm hagel i benet. Detta har lett till kampanjer som är dödliga(främst för slp) då jag som någon diskuterade, just gjort alla yrken till ”hjälteversioner” av vad icke rp gör till vardags. Så alla rp oavsett yrke kan strida, en skolfröken kommer inte vara lika duktig som en revolverman, soldat eller annat ”krigaryrke”, mem de är inte försvarslösa. Jag älskar som bekant reglerna till EON-3 där en smutsig fyllbult kan slå en stol i bakhuvudet på rikets häftigaste riddare och resultatet är att riddaren dör av träflisor i hjärnan.Mja.
Jag räknar in en jägare som vapentränad.
Vad jag vill åt är att spelet erbjuder en hel massa roller/arketyper/yrken som sedan visar sig inte kunna delta på ett meningsfullt sätt i vad som får sägas utgöra en väsentlig del av de flesta äventyr - eldstrider.
Jag fattar förvisso hur de tänkt när de ger vilken noname underhuggare till rövarbaronen eller korrupte sheriffen Försvar 10 och hyggliga vapen-FV, men det resulterar alltså i att hela färdighetssystem kantrar: en skolfröken eller begravningsentreprenör behöver lägga totalt fokus på att höja sina bedrövliga stridsfärdigheter för att alls kunna göra någonting.
Det är inte som i exempelvis BRP (Mutant, Call of Cthulhu, osv) där 30% betyder att 3 av 10 skott träffar. Har du lägre vapen-FV än motståndaren har Försvar är det i princip helt lönlöst att skjuta mot denne.
Detta känns fel på så väldigt många sätt. Först och främst hade jag velat se att roller som barflicka och advokat inte var fokuserade på realistiskt försvarslösa SLP-civilister, utan redan från början skapade hjältar. Enklast genom att inte ge alla SLPer så förbenat kompetenta värden. Hade äventyren varit fokuserad på utforskning och social interaktion, med eldstrid som en valfri parantes, hade jag kunnat förstå det. Men ingen inbillar sig att Western Rollspelet inte har revolverduellen som sitt klara fokus, och där hänger inte stridsreglerna ihop med den annars fina ambitionen att erbjuda alla sorters karaktärer från präster till shamaner.
Mer genomgripande behöver den grundläggande stridsmekanismen renoveras. Som jag förklarar i den andra tråden (med hjälp av MS Paint, no less!) skapar spelets olika komponenter en väldigt snäv "sweet spot" där en ökning av ditt FV verkligen ger en faktisk ökning av din matematiska chans få in en rejäl träff på motståndaren. Western är helt enkelt ännu ett spel i den långa rad av spel där jag inte får känslan konstruktörerna har riktigt full koll på de olika sannolikheterna som föreligger.
Så dem formen av tankesätt har lett mig när jag utformat mina stridsregler och vi har haft grymt kul med Western med lite sedvanlig regelförändringar. Om det jag säger ser konstigt eller osammanhängande ut så beror det på att jag inte för lång tid sedan kom hem med familjen från FBKs totala överkörning av Rögle! Fint att vara från Värmland nu och kul att min fru och mina två barn har blivit lika stora hockey-fans som jag! Så ha det gott då jag måste sova om jag skall orka gå upp imorgon alls.