Tangent: skapa meningsfullt rollspelsmaterial

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
13,004
Location
Stockholm
@Leon skrev så här i tråden om att lyssna på fans:

Och den riktiga frågan för mig är väl snarare hur man ser till att det man gör som spelskapare är meningsfullt, och inte bara är en repetition av sådant som redan finns. Särskilt om man skriver inom en existerande/etablerad IP.
Det tycker jag var intressant. Hur ska jag tänka för att det jag gör blir meningsfullt för både mig och de som jag vill nå? Jag är ju en person som gärna skapar variationer av existerande strukturer, alltså gör mitt "take" på det.

Men hur meningsfullt är det idag när allt redan finns? Jag kommer aldrig att skapa något som Mörk Borg, där ligger inte mina färdigheter, men hur utformar jag produkter som är meningsfulla för mig och för andra?
 

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,967
@Leon skrev så här i tråden om att lyssna på fans:



Det tycker jag var intressant. Hur ska jag tänka för att det jag gör blir meningsfullt för både mig och de som jag vill nå? Jag är ju en person som gärna skapar variationer av existerande strukturer, alltså gör mitt "take" på det.

Men hur meningsfullt är det idag när allt redan finns? Jag kommer aldrig att skapa något som Mörk Borg, där ligger inte mina färdigheter, men hur utformar jag produkter som är meningsfulla för mig och för andra?
Gör saker som du själv tycker saknas. Om du tycker det så tycker även någon annan det.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,594
Jag har också funderat på liknande saker men har inte kommit på något enkelt svar. Bara att du ställer frågan hur tror jag är en bra bit på vägen!
Jag tror på att lita på sin intuition, och jag tror också att man kan öva upp ett sorts kreativt självförtroende som gör att man inte behöver oroa sig för mycket vad andra tycker.
Jag tror inte heller allting behöver vara så himla nytt hela tiden, MÖRK BORG bygger på saker som redan fanns innan, bara att de fick ett nytt hem i en extremt gul förpackning.
Sen gillar jag det här citatet av Joar Tiberg:
IMG_2676.jpeg
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
13,004
Location
Stockholm
Gör saker som du själv tycker saknas. Om du tycker det så tycker även någon annan det.
Fast det saknas ju inte "varianter på Döda skogen av Magnus Seter" :( :)

Och det är ju det jag vill göra. Eller så drar jag ett streck över det och tänker "det har jag gjort, så nu blir det en variant på Svavelvinter av Magnus Seter" ... fast Svavelvinter finns redan. :(

Problemet är att jag har lättast att relatera till produkter som redan finns, och tänka "om jag bara gör så här, så blir det också bra och kul". Men då finns ju redan den första produkten.

Jag tänkte länge på ett piratrollspel, som jag aldrig gjorde, för jag tyckte inte mina tankar tillförde något. Så kom Pirate Borg och det var precis vad jag ville ha, men inte klarade att tänka fram. Så jag vill göra något liknande, fast tänka fram det själv den här gången. :)
 

entomophobiac

Pistoler & Mord
Joined
6 Sep 2000
Messages
9,188
Location
Uppsala
Bra exempel på spel som gör "IP" bra tycker jag är Mothership. Särskilt den boxade utgåvan med SL-tips. Det sätter upp ramar för att göra saker som känns som Alien/Aliens/The Thing och lyckas imho mycket bättre med det än Alien-rollspelet helt enkelt genom att inte bara upprepa samma saker som alltid görs med det varumärket. Orkar inte med fler facehuggers liksom, eller spelare som citerar Hudson. Finns för tusan facehugger plushies vid det här laget.

Sånt gillar jag. Att omvandla inspiration till något användbart som jag kan spela med runt mitt spelbord. Istället för att bara ägna sig åt ren IP-turism.

Då är det dessutom bättre ju smalare ett spel är, för då kan det erbjuda något som bara det spelet ger och för den krets fans som faktiskt vill ha just det. Övriga kan spela annat. (Inklusive beställa IP-charter.)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
13,004
Location
Stockholm
Sånt gillar jag. Att omvandla inspiration till något användbart som jag kan spela med runt mitt spelbord. Istället för att bara ägna sig åt ren IP-turism.
Ja, det är bra att ha med sig när man ska skapa något. Att det ska vara användbart. Jag tror att mina bästa grejor är omtyckta mest för sin användbarhet än sitt nyskapande. Så jag borde kanske fokusera på att förstärka de bitarna.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,447
@Leon skrev så här i tråden om att lyssna på fans:



Det tycker jag var intressant. Hur ska jag tänka för att det jag gör blir meningsfullt för både mig och de som jag vill nå? Jag är ju en person som gärna skapar variationer av existerande strukturer, alltså gör mitt "take" på det.

Men hur meningsfullt är det idag när allt redan finns? Jag kommer aldrig att skapa något som Mörk Borg, där ligger inte mina färdigheter, men hur utformar jag produkter som är meningsfulla för mig och för andra?
Är det inte det det här underforumet handlar om på någon nivå?

Jag tänker att man kan vara skapande på många sätt, och det måste verkligen inte vara revolutionär och nyskapande för att ha värde (och även de spel som vi ser som revolutionära, som Mörk Borg, är ju också evolutionära och står på och bygger vidare på ett väldigt tydligt arv från D&D och grottkrälande och 80-tal osv).

Så det känns inte som att det finns ett enda svar. Kanske är det ett samtal man måste ha med sig själv och eventuella medskribenter. Vad är det egentligen vi vill ha fram, vi känner att vi tillför?

Det känns också ganska nära knutet till drivkraften till varför man egentligen vill göra något så slitigt som att skriva rollspel/äventyr

Jag vet inte om det här var ett svar, lösa tankar eller en kaosartad kombination av båda....
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
761
Meningsfullhet uppstår i skapandet.
Om det känns bra att skapa något, om det är vad du vill göra, så har det all mening det behöver.

Om det däremot är så att det någonstans i detta "vill göra" ingår saker som du är osäker på, inte behärskar, vill utvecklas inom mm, så finns det också en meningsfullhet i studien av hantverket som också i sig kan vara en otroligt meningsfull syssla,

Vill du testa något nytt så är det meningsfullt, vill du ta reda på vad andra vill se mer av i det du skapar så är det utbytet meningsfull, vill du gå till inspirationskällor och dyka ner djupt i vad de gör annorlunda från hur du själv gör något och lära och inspireras av det så är det meningsfullt.

Så länge upplevelsen av det är att det görs för att det är vad du vill göra, att du känner en mening med det. Då kommer den meningsfullheten också märkas för de som tar till sig det.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
16,040
Location
Göteborg
För mig är ju detta enkelt. Jag verkar i en del av hobbyn som är i princip outforskad, så med varje spel jag gör känner jag oftast att ”det här har ingen någonsin gjort förr”. Det känns spontant som att det mesta av rollspelens potential är helt outforskat. Men om det man gillar att spela är just i den där delen av hobbyn som är väldigt välutforskad så är det ju annorlunda.

En grej jag tänker att man kan tänka är att om det finns men på utrikiska så är det fortfarande väldigt meningsfullt att göra det på svenska. Så hitta något som du gillar på spanska eller tyska eller vad det nu är amerikaner pratar och gör något som kan göra samma grej fast på svenska, så har du direkt en kulturgärning. Sedan gör din egen variant av det.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,971
Jag gör rollspel för att det är avkopplande, inspirerande, roligt och/eller utmanande. Däri ligger meningen för mig. Om andra tycker att det jag gjort är meningsfullt ser jag det som en bonus (vilket jag förstår kanske inte räcker för den som är en mer professionell skribent). Samtidigt vill jag gärna tro att åtminstone en del av det jag gör är en smula nyskapande eftersom jag brukar hämta inspiration från många olika håll och försöka foga samman till en fungerande helhet, men det kan mycket väl vara så att jag bedrar mig själv på den punkten.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,983
och det måste verkligen inte vara revolutionär och nyskapande för att ha värde
Kan bara hålla med. Dels kanske för att jag själv är rätt konventionell men också för att jag tycker att grundhantverket är det som främst skapar mervärde för mig vid spelbordet. Inget fel i att vara nyskapande om det är viktigt för en själv, men jag tycker inte man behöver gå runt och leta efter det om det inte kommer naturligt.
 

Hundenilunden82

Warrior
Joined
14 Nov 2024
Messages
315
@Leon skrev så här i tråden om att lyssna på fans:



Det tycker jag var intressant. Hur ska jag tänka för att det jag gör blir meningsfullt för både mig och de som jag vill nå? Jag är ju en person som gärna skapar variationer av existerande strukturer, alltså gör mitt "take" på det.

Men hur meningsfullt är det idag när allt redan finns? Jag kommer aldrig att skapa något som Mörk Borg, där ligger inte mina färdigheter, men hur utformar jag produkter som är meningsfulla för mig och för andra?
Hur du skapar något som är meningsfullt för andra,genom att lyssna på fansen.

Sorry kunde inte låta bli 😋
 

Basenanji

postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
10,017
Och det är ju det jag vill göra. Eller så drar jag ett streck över det och tänker "det har jag gjort, så nu blir det en variant på Svavelvinter av Magnus Seter" ... fast Svavelvinter finns redan. :(
Mitt livsprojekt är att grubbla över hur jag skulle kunna skriva en kampanj som är (nåja) lika bra som Svavelvinter av Granström, utan att jag kopierar honom
. I stället skulle jag vilja fatta principerna som underligger kampanjen.

Så jag hoppas att jag genom att läsa och fundera en dag ska komma fram till ett skrivande jag är nöjd med, även om mycket inspiration bygger på vad andra har gjort.

Min fråga till mig själv blir då: hur ser min kampanj ut och vad vill jag förmedla med den? Varför det? Hur kan jag ta vara på inspiration men ändå låta den komma till ett personligt uttryck?

* Jag gissar att simpelt kopierande inte står högt i kurs hos @Brior - se bara på klåparna i Tricilve som saknar all äkta förstårlse för gott hantverk, robusta och fria tankar.
 

Basenanji

postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
10,017
För att fortsätta exemplet: Bittermarken må vara likt många andra äventyr, men det är ju ditt sätt att skriva det på som får det att ”stå ut”. Jag tycker tex att den inledande beskrivningen av hur hårt och eländigt den där Bittermarken är - är exemplariskt!

Sedan vill jag inte bara blekt kopiera det (och byta ut Bittermarken mot Sorgveden, Tistelmark eller något annat lamt) utan snarare använda mig av principen ”beskriv en äventyrsplats som gör den både hotfull, utmanande och spännande stt interagera med”.

Sorry om jag skriver om något annat än vad tråden handlar om.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,447
För att fortsätta exemplet: Bittermarken må vara likt många andra äventyr, men det är ju ditt sätt att skriva det på som får det att ”stå ut”. Jag tycker tex att den inledande beskrivningen av hur hårt och eländigt den där Bittermarken är - är exemplariskt!

Sedan vill jag inte bara blekt kopiera det (och byta ut Bittermarken mot Sorgveden, Tistelmark eller något annat lamt) utan snarare använda mig av principen ”beskriv en äventyrsplats som gör den både hotfull, utmanande och spännande stt interagera med”.

Sorry om jag skriver om något annat än vad tråden handlar om.
Jag är också en stor fan av Bittermarken, och är värd att nämna i sammanhanget "göra något som Svavelvinter utan att kopiera" - jag tycker att arvet av Granströmsk sandbox är uppenbart (och inte bara för att det är kallare och isigare än tom Marjura ;) ) men det fortfarande har en tydlig egen identitet. Det drar läxor från 5:e konfluxen och gör något eget med det.

EDIT: Jag vet alltså inte alls om det är vad Magnus hade i åtanke med modulen, det är bara min högst subjektiva uppfattning, som ett fan, av att läsa den.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
16,040
Location
Göteborg
Så jag hoppas att jag genom att läsa och fundera en dag ska komma fram till ett skrivande jag är nöjd med, även om mycket inspiration bygger på vad andra har gjort.
Det här är ju en jättebra poäng. Jag kan göra något som är väldigt likt det som redan finns, men det är fortfarande meningsfullt för mig och mina vänner, för det är jag som har gjort det. Att skapa blir på sätt och vis automatiskt meningsfullt. En hemlagad carbonara är något meningsfullt, även om jag bara följt ett recept. Den är fortfarande hemlagad.
 

Mikl

Warrior
Joined
11 May 2023
Messages
309
Jag tänker att man kan vara skapande på många sätt, och det måste verkligen inte vara revolutionär och nyskapande för att ha värde (snipp)
Ja, absolut!
Det är nog få saker jag har på mina rollspelshyllor som kan kallas nyskapande men jag har ju ändå vid någon tidpunkt tyckt att de var värda att köpa.

Exempelvis, ett rymdrollspel där några skriver och ger ut en rymdskeppsmodul. Det har gjorts förr, till många olika rymdrollspel. Och jag kan utan att ens öppna boken gissa att den innehåller en massa olika rymdskepp och en massa moduler och tillbehör samt regler för vilka skepp de kan installeras i. Revolutionärt och nyskapande? Inte särskilt. Men jag villhöver ändå den där modulen för med den slipper jag sitta och pula med sånt själv, vilket skulle ta tid och säkert ge ett ofullständigt resultat.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,504
Location
Ereb Altor
Som svar till @Basenanji kan jag avslöja att jag har emulerat @Brior s skrivande genom en rätt enkel formel. Ta tre otippade källor, varav en gärna får vara rätt obskyr, och kombinera dessa i en bekant form.

Typexemplet är den trakoriska namnseden där italienska, sumeriska och läkarlatin kombineras.

Så får du den stolte baron Zaratussa da Vibrissa.
 
Top