Spelet säljs med silkeshandskar som spelledaren har på sig medan man spelar, typ som DSAs spelledarmask?
Nja, som det inledande exemplet (avsnitt 1.1) visar kan det går riktigt illa även med dessa regler! Snarare är jag ute efter en princip som klarande för mig först idag, när jag läste spelledartipsen till Graham Walmsleys kommande Cosmic Dark: tolka alla tärningsslag på ett sätt som bidrar till en god berättelse. Blir personer skadad? Det beror på om det är intressantast så eller inte. Dör bifiguren eller inte? Det bero på vad som blir den intressantaste berättelsen. Går svärdet sönder eller inte? Det beror på vad som gynnar handlingen på det mest intressanta sättet. OSV. Jag har nog alltid spelat så som SL, men inte satt ord på det förrän nu (tack Graham!). Så därför har jag redan börjat skriva om mina regler i grunden – igen

. Version WIP 0.4 kommer inom kort! Men här kommer en försmak (det är spelexemplet från 1.1 i sin nya version – ungefär precis så här brukar vi spela, även om just detta är ett påhittat exempel):
Spelledaren: Malda ser hur Finn stönande faller till marken. Med ett hånflin lyfter Gorm den nu bloddrypande dolken och pekar mot henne.
Nu är det din tur verkar han mena, och börjar röra sig i hennes riktning.
Spelaren: Jag tror det är läge för Maldas övernaturliga förmåga
Vrede att kicka in!
Spelledaren: Jag håller med. Om du beskriver det ur Maldas perspektiv – vad upplever hon?
Spelaren (som Malda): Jag känner hur en besinningslös vrede växer inom mig, alldeles för stark för att kunna kontrolleras. Plötsligt bryter den sig ut och riktar sig som en stormvind mot Gorm.
Spelledaren: Ok, och vad vill du skall hända?
Spelaren: Jag vill att vredesvinden kastar Gorm över klippkanten.
Spelledaren: Då är det detta slaget gäller. Men som alltid kan en övernaturlig förmåga slå fel, det vet du?
Spelaren: Jodå, det vet jag.
Spelledaren: Bra. Slå ditt slag!
Spelaren (slår): Ajdå. Det går tydligen tokfel….
Spelledaren: Ok,
något händer ju alltid när en övernaturlig förmåga aktiveras, så vad tror du sker?
Spelaren: Jag kan tänka mig att vredesvinden är alldeles för stark och sveper iväg inte bara Gorm utan även Finn mot klippkanten. Låter det rimligt?
Spelledaren: Det gör det. Gorm kastas handlöst ut för stupet – men även Finn sveps stönande av smärta med av vinden mot klippkanten, och –
Spelaren (som Malda): Jag kastar mig efter honom och försöker stoppa hans fall!
Spelledaren: Självklart. Men du är med på att du redan har slagit för den här situationen, och att det gick tokdåligt?
Spelaren: …
Spelledaren: Så vad tror du händer?
Spelaren: Då … då antar jag att Finn också faller mot sin död. Eller?
Spelledaren: Ja, om det är ok med dig. Det går ju trots allt tokfel, men om bara Gorm dör blir det ju egentligen tvärtom.
Spelaren (funderar kort): Huh! Du har rätt. Och jag tror faktiskt att det kan bli nog så bra för berättelsen att han dör som att vi hittar på något osannolikt som gör att han överlever.
Spelledaren (återvänder till berättelsen): Malda hinner inte fram utan ser hur Finn faller över kanten, precis utom räckhåll för henne. Det sista hon ser av honom är hans blick, som lyser av besvikelse över att hon inte skyddade honom som hon lovat.
Spelaren: Inte bra…
Spelledaren: Inte alls bra. Detta sliter hårt på Malda, eller hur?
Spelaren: Ja … ja, det gör det verkligen. Men jag tror inte att hon just nu kan ta in det som skett, inte känslomässigt. Hon stänger av istället. Blir hård.
Spelledaren: En helt ok reaktion – för nu. Det kan sannolikt komma ikapp henne längre fram dock, och det etter värre! Det är du med på?
Spelaren (nickar bistert): Jodå, det förstår jag alltför väl.