Quadrante
Grisbonde
Snyggt ju!Och så ägnade jag för lång tid åt att teckna en riddare
Snyggt ju!Och så ägnade jag för lång tid åt att teckna en riddare
Snyggt jobbat!Så. Nu är regeldelen av mitt Drakspel klart! Nytt sedan månaden:
- Jag har förenklat ytterligare och tagit bort t20:orna. Kvar är 2t6:or, med vilka alla slag sköts.
- Ett nytt kapitel om spelledarens roll har tillkommit. Här tas första spelsessionen upp, därefter den klassiska treaktsstrukturen anpassad för rollspel, sedan något om monster och motståndare, och avslutningsvis några råd till spelledaren. Totalt 2 sidor, så spelets regeldel är nu som helhet 10 sidor.
Nästa månad börjar jag skriva äventyr. Tematiskt har jag tänkt använda klassiska folksagor som mall, men vrida till dem ordentligt, och göra dem tämligen brutala och barnförbjudna. Först ut Rödluvan!
Det här ser ju grymt ut!Nu var det länge sen jag postade något här, mest för att jag på sistone inte lagt så mycket tid på det här projektet men också för att det jag pysslat med är avsnittet för strid och jag har skruvat på variabler och slagit teststrider för att få det rätt.
Mitt mål är att behålla det gamla konceptet med anfall och parader (eller undvika) utan att striderna står still och nu verkar det funka. I mina teststrider är det nästan aldrig en stridsrunda resulterar i "inget händer", antingen är det någon som tar skada eller så förbrukar rollpersonen ett eller flera PSY-poäng vilket är en ändlig resurs precis som skadepoäng. Samtidigt, genom att våga bränna PSY på full gas har en rollperson god chans att klara av två motståndare, eller en motståndare som är lite bättre än en själv.
Nästa gång jag postar nåt blir det förmodligen magisystemet.
Layout har jag inte börjat tänka på än... jag kommer ställa frågor till det kunniga folket här när det blir dags för sånt.
SJUKT snyggt.Här är mitt bidrag för mars. Det har inte hänt så mycket sen sist. Vi får se om takten är hög nog för att bli klar innan året är till ända.
Changelog:
- Har utökat stridsreglerna med regler för omedelbara handlingar, reaktioner och anfall/försvar
- Har utökat världskapitlet med ett avsnitt om den första kataklysmen och ett om den andra åldern.
https://drive.google.com/file/d/1sF-nrjuIJg9HFeSmbXISvBalGZyzaKFg/view?usp=sharing
Nice!Jag överraskade mig själv med att skriva ett spel, eller åtminstone lite regler och exempel. Härmed presenterar jag mina "Enkla regler för bordsrollspel".