Vem som säger "nej"

entomophobiac

Pistoler & Mord
Joined
6 Sep 2000
Messages
9,278
Location
Uppsala
Efter att ha läst mer i tråden om den bästa rollspelstexten slår det mig att mitt centrala problem med sånt som ger mig problem är vem som får säga nej och hur arbiträrt det tillåts vara. Att "säga nej" innebär här allt som kan motsäga, blockera, skifta intentioner, ändra riktning, etc. Det måste alltså inte vara något dåligt. Tvärtom är nejsägandet rätt viktigt.

Vad menar jag?

Med ett skrivet äventyr eller mysterium eller plats eller story, etc., så är det författaren som säger nej. Vi behöver läsa den text som säger nej för att veta när det sägs samt under vilka omständigheter. Här finns det väldigt många nyanser, men det är slutligen författaren som säger nej.

Den setting eller värld vi spelar i kan ha ett etablerat nej. Det går inte att skjuta blixtar från fingerspetsarna om du är en snäll jedi, för så är det i Stjärnornas krig. I praktiken en variant av att författaren säger nej.

Det kan vara en spelledare som säger nej, baserat på auktoritet som är antydd eller uttalad. Måste inte vara en spelledera heller, utan kan vara en deltagare med auktoritet.

Vi som grupp kan säga nej, för vi gillar inte det som sägs eller det går mot det vi ser som det gemensamma kontraktet. Det här kan ske före spel ("vi vill inte spela adelsintriger"), eller det kan ske under spel ("nej, det är tråkigt med en till storstad, vi kör något mindre!").

I regelsystem kan det vara en skapelseprocess som säger nej. Du har inte Färdigheten Färdigheten, eller ditt värde i Egenskapen Egenskapen är för lågt.

I regelsystem kan det också vara tärningsslag som har makten att säga nej. Du rullade inte det som behövde rullas.

I en spelgrupp kan individuella spelare oftast säga nej. Välja att inte följa ledtråden, eller hävda att på grund av vår sociala fobi går vi inte på banketten för min rollperson är sån (exempelvis).

En spelare kan också säga nej på grund av externa omständigheter eller känslor. X-kort, särskild expertis, nördkunskaper, eller vadsom.
 
Last edited:

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
8,315
Håller helt med. "Say yes or roll the dice" är (ibland) bullshit - vissa saker går inte, och att berätta vad som inte går är en del av hur SL etablerar hur världen fungerar. Det är inte förtryck.
 

entomophobiac

Pistoler & Mord
Joined
6 Sep 2000
Messages
9,278
Location
Uppsala
Håller helt med. "Say yes or roll the dice" är (ibland) bullshit - vissa saker går inte, och att berätta vad som inte går är en del av hur SL etablerar hur världen fungerar. Det är inte förtryck.
Det medför ju då att du är okej med att en SL eller ett kampanjmaterial säger "nej", exempelvis! Kampanjmaterial tänkte jag inte ens på. Lägger till den till posten.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
16,126
Location
Göteborg
Av alla alternativen är det nog reglerna som får säga nej oftast när jag spelar. Jag håller med om att nejsägandet är viktigt, som att det spelar roll. Däremot är det såklart inte obligatoriskt, förutom de uppenbarliga sakerna som att en spelare har rätt att säga nej till att spela eller till saker som gör att hen mår dåligt. Det går såklart utmärkt att spela utan att någon behöver ha någon auktoritet att säga nej, precis som det går utmärkt att spela med att någon har sådan auktoritet. Det ger lite olika smak och känsla till spelet.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,590
Location
Kullavik
Håller helt med. "Say yes or roll the dice" är (ibland) bullshit - vissa saker går inte, och att berätta vad som inte går är en del av hur SL etablerar hur världen fungerar. Det är inte förtryck.
Gillar hur Graham Walmsley beskriver detta i Cthulhu Dark:

You might sometimes say no, for realism, horror or to keep the tone serious:
Player: “Can I jump off the church and slide down the roof?”
You: “No, you’ll just fall.”
Player: “Can I chase after the creature?”
You: “No, it’s inhumanly fast.”
Player: “Can I find the creatures just by following their smell, like a dog?”
You: “No, that sounds silly.”
 

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
305
Har fått säga nej till relativt regelmässigt okey förslag för att inte göra spelet för lätt. Så 'nej'-et att 'jo jag kan tillåta det men då kommer äventyret ta slut för det blir för enkelt så vill ni sluta spela eller fortsätta?' kanske också är ett alternativ.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
6,034
Det medför ju då att du är okej med att en SL eller ett kampanjmaterial säger "nej", exempelvis! Kampanjmaterial tänkte jag inte ens på. Lägger till den till posten.
För min del, nästan alltid ja. (Började tänka på undantag men kom fram till att de mest var avarter på dina nej, där ett nej går emot ett annat, men det påverkar egentligen inte.)
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,740
Jag har varit med om att spelare uttrycker att de saknat tydliga "nej" (eller kanske "ramar" är ett bättre ord). Att de gillar att det finns en definierad värld att luta sig mot och att de tappar inlevelse när de kan påverka omständigheter utanför sin rollperson allt för mycket.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,450
Har fått säga nej till relativt regelmässigt okey förslag för att inte göra spelet för lätt. Så 'nej'-et att 'jo jag kan tillåta det men då kommer äventyret ta slut för det blir för enkelt så vill ni sluta spela eller fortsätta?' kanske också är ett alternativ.
Det här är det hemskaste nejet
 
Top